به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی رئیس شورای فرهنگی قرآنی در نشست خبری که امروز به موجب اجرای طرح دانشجو معلم قرآن کریم در سالن اجتماعات سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور خبرگزاری ایکنا برگزار شد ضمن اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی توانسته پیشگامی خود را در اجرای طرحهای قرآنی در سطح کشور ثابت کند گفت: اجرای طرح دانشجو معلم قرآنی نیز برای پوشش خلع آموزشهای قرآنی در دانشگاهها طراحی و اجرا خواهد شد. در منشور توسعه فعالیتهای قانونی قرآنی که به عنوان قانون اساسی فعالیتها در حوزه قرآن محسوب میشود سه رویکرد هماهنگ سازی، نظام سازی و فرهنگ سازی مطرح میشود که طرح پیش رو رویکرد سوم را به عنوان کلیدیترین رویکرد به حساب آورده و درصدد توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه دانشگاهی برآمده است.
وی در ادامه اظهار داشت: فرهنگ سازی قرآنی بر دو محور پایه گذاری میشود آموزش عمومی و ترویج و تبلیغ که باید پذیرفت در بحث آموزشهای عمومی آن طور که باید کار نشده است هم چنین در چشم انداز نظام آموزش عمومی قرآن دو هدف اساسی و کلی، نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت ده میلیون حافظ قرآن در جامعه در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: رسالت این طرح نیز ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن کریم و بهره گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی است، این رسالت یک سه ضلعی مهم دارد که متشکل از توسعه فرهنگ قرآنی، توسعه مراکز قرآنی و توسعه ایمان قرآنی میشود. هم چنین از ۹ هدف مطرح شده برای طرح دانشجو معلم قرآنی اولین و نهمین هدف یعنی تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت و تبعیت از قرآن و عترت به عنوان مهمترین اهداف مطرح میشوند و ۷ هدف دیگر حول محور توسعه معرفت قرار میگیرند.
رئیس شورای فرهنگی قرآنی ادامه داد: بار عظیمی از فرهنگ سازی قرآن کریم بر دوش آموزش عمومی است و به همین خاطر است که وزیر آموزش و پرورش رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است چرا که هر فرد در فاصله سنی ۷ تا ۱۸ سال خود در محیط مدرسه تحت آموزشهای قرآنی قرار میگیرد اما باید پذیرفت که در حوزه دانشگاهی با برخی کاستیها مواجه شدهایم که شاید بتوان کمبود منابع انسانی، نبود پشتیبانیهای لازم و بیهمتی خود دانشجویان را از جمله عوامل این کاستیها دانست. چرا که دانشجویان ما پس از گذراندن دوره مدرسه خود همچنان در مفاهیم و اولیات قرآنی مانند روخانی و زیباخوانی دچار ضعف هستند.
وی تاکید کرد: علی رغم رشد و ارتقایی که در حوزه قرآنی داشتهایم اما وضعیت کنونی ما مطلوب نیست و نباید آن را کتمان کنیم بلکه باید با واقع بینی پایههای فرهنگ قرآنی را در دانشگاهها مستحکمتر کنیم همان طور که رهبری بارها و بارها تاکید کردهاند که هر دانشجو بایستی بتواند معتقدات خودش را با آیات قرآنی بیان کند ما نیز تمام تلاش خود را میکنیم تا مقدمات محقق شدن آن را فراهم سازیم. نسبت این طرح با نهادهای دانشگاهی باید به گونهای باشد که همه آنها در مسیر هم افزایی فعالیتهای دانشگاهی حرکت کنند و طرح دانشجو معلم قرآنی باید بتواند نسبت خودش را با سایر نهادها و کانونهای قرآنی دانشگاهی تعریف کرده تا بتواند مسیر پیشرفت خود را طی کند.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه هیچ جا و نهادی نباید از این طرح محروم بماند خاطر نشان کرد: خوابگاههای دانشگاهی از جمله جاهای مهمی است که برای اجرای این طرح نباید فراموش شوند چرا که ما میتوانیم با استفاده از پتانسیل این محیط دانشجویی از ظرفیت آموزشی آن نیز استفاده کنیم.
رئیس شورای فرهنگی قرآنی در خصوص جزییات این طرح نیز اظهار داشت: دوره آموزشی دانشجویان شرکت کننده در این طرح دو دوره ۱۰۰ ساعته تعریف شده است که روش تدریس از مقدماتی به متوسط و پس از آن به پیشرفته خواهد رسید که یکی از این ۱۰۰ ساعت به صورت غیرحضوری و با آموزش مفاهیمی چون تاریخ قرآن، آداب و احکام قرآن و روش تحقیق در قرآن برای دانشجویان خواهد بود. دانشگاه، موسسات و مساجد سه رکنی هستند که در اجرای این طرح نباید فراموش شوند و هم چنین مناطق محروم کشور نیز ختما باید در این طرح امکان حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: در ذات جهاد دانشگاهی دو چیز وجود دارد یک صنعت فناوری و دوم فرهنگ که متاسفانه در حوزه فرهنگ جهاد دانشگاهی کمتر ورود پیدا کرده است به همین خاطر برای اجرای این طرح مناطق هشت گانه در کل کشور طراحی شده است تا همه تحت پوشش آن قرار گیرند.
حجت الاسلام محمدی در پایان سخنان خود و در خصوص آموزش قرآنی دانشجویان خارج از کشور گفت: حدود ۵ میلیون و نیم ایرانی در خارج از کشور داریم که تعدادی از این دانشجویان پس از اتمام تحصیلات تکمیلی خود قصد بازگشت به کشور و خدمت رسانی به مملکت خود را دارند اما ما تصمیم داریم که برای خدمات رسانی دینی و ارتقای سطح دینی آنها نیز در خارج از کشور کار اصولی را انجام دهیم و طرحهای این چنینی را برای آنها در نظر داریم تا توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جهان نیز عملی شود.
در ادامه این نشست حمید صابر فرزام رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اجرای طرح دانشجو معلم قرآنی ایجاد تشکیلات جدیدی را در دانشگاه میطلبد یا خیر و اینکه اجرایی شدن آن تا چه حد در تعامل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است گفت: شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی دانشگاههای کل کشور زیر نظر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها انجام میشود و تمامی طرحها از جمله همین طرح با تایید این نهاد اجرا میشود و قرار نیست تشکیلات جدیدی در دانشگاه برای اجرای این طرح تاسیس شود.
دانشجویان پس از اخذ مدرک مربیگری آماده دادن آموزشهای قرآنی در جامعه و دانشگاهها هستند
وی افزود: برای اجرای این طرح از پتانسیل و ظرفیتهای سایر نهادها همچون نهاد و بسیج استفاده خواهد شد.
فرزام همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص جزئیات دورههای حضوری و مجازی این طرح ضمن اشاره به اینکه دانشجویان دو دوره آموزش حضوری و یک دوره آموزش مجازی خواهند دید گفت: اولین دوره آموزش حضوری سه شنبه همین هفته ۱۹ آبان برگزار خواهد شد و پس از آن دانشجویان یک ماه آموزش مجازی و در ادامه دوره بعد آموزش حضوری را خواهند گذراند.
رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور خاطرنشان کرد: دانشجویان بعد از اخذ مدرک مربیگری میتوانند در جامعه و دانشگاه برای آموزشهای قرآنی حضور پیدا کنند همچنین برای آموزش برخی سرفصلهایی نیز که نیاز به حضور مربی نیست همچون روخوانی، روان خوانی و ترجمه و تدبیر در قرآن آموزش مجازی خواهند دید.
حجت الاسلام محمدی، رئیس شورای فرهنگی قرآنی نیز در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: در واقع نام این طرح به جای دانشجو معلم باید مربی معلم باشد چرا که ما در دانشگاهها نیاز به مربی قرآنی داریم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه کاری برای ریشه کنی بیسوادی قرآنی در دانشگاهها خواهید کرد گفت: همان طور که گفتم کمبود منابع انسانی، عدم وجود پشتیبانیهای لازم و حتی همت نداشتن خود دانشجویان را میتوان از جمله عوامل وجود بیسوادی قرآنی در جامعه دانشگاهی دانست.
دانشجویان ما در مباحث ابتدائی روخوانی و قرائت قرآن دچار ضعف و اشکال هستند
رئیس شورای فرهنگی قرآنی ادامه داد: همه میدانیم که خواندن و حفظ قرآن نیازمند ممارست دائمی است و یکی از طرحهای بزرگی که به زودی رسانهای خواهد شد طرحی است که طی آن مردم و دانشجویان به طور روزانه با قرآن مانوس میشوند.
حجت الاسلام محمدی ضمن اشاره به اینکه قرار بود دانش آموزان بعد از گذراندن دوره تحصیلی خود در مدرسه مشکلی در روخوانی نداشته باشند تصریح کرد: اما با این تفاسیر همچنان شاهد هستیم که دانشجویان ما در مباحث ابتدائی روخوانی و قرائت قرآن دچار ضعف و اشکال هستند در برخی موارد مشکل ما نبود ارتباط کافی خود بچهها با قرآن است در واقع شاید بتوان گفت پاشنه آشیل آموزش قرآنی در کشور آموزش و پرورش است.
فرزام در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای رسانهای شدن این طرح تا چه حد با شبکه قرآن و همچنین رادیو قرآن رایزنی کردهاید گفت: صحبتهای مقدماتی در خصوص تبلیغات رسانهای توسط صدا و سیما انجام شده است و رادیو قرآن نیز همانند همیشه حامی ما در این خصوص است اما چون این طرح ابتدا در سطح جامعه دانشگاهی اجرا خواهد شد نمیتوان آن را در یک نهاد عمومی مثل صدا و سیما مطرح کرد اما ان شاالله در مراحل تکمیلیتر این طرح از پتانسیل آن استفاده میکنیم.
شبکه قرآن و رادیو قرآن برای پخش بستههای آموزشی طرح دانشجو معلم قرآنی استقبال میکنند
حجت الاسلام محمدی نیز خاطرنشان کرد: اگر بستههای جهاد دانشگاهی که شامل جلسات حضوری آموزشی دانشجویان میشود آماده باشد صدا و سیما برای پخش آنها استقبال خواهد کرد چرا که شاید بحثهای مطرح شده در این کلاسها مورد نیاز باقی اقشار جامعه نیز باشد به همین خاطر برنامه رادیوی و تلویزیونی امکان پخش پوشش آن را خواهند داشت.
طرح دانشجو معلم قرآنی تا زمان ریشه کن شدن بیسوادی قرآنی در دانشگاهها ادامه خواهد داشت
حمید صابر فرزام رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در خصوص اینکه اگر طرح دانشجو معلم با موفقیت روبرو شود دورههای بعدی چگونه برگزار خواهد شد و رویکردش چه خواهد بود گفت: برای این دوره آموزشی امسال ۳۵۰۰ دانشجو در ۸ منطقه کشوری آموزش میبینند و از همه آنها آزمون ورودی گرفته خواهد شد. طرح دانشجو معلم قرآنی تا زمان ریشه کن شدن بیسوادی قرآنی در دانشگاهها ادامه خواهد داشت و امیدواریم پس از رفع ضعف دانشجویان در روخوانی قرآن این طرح در دورههای بعدی به تدبر و تفسیر در قرآن تغییر رویکرد دهد.