کد خبر:۴۶۰۱۹۶
رئیس مرکز آموزش عالی الغدیر زنجان:

دانشگاه فنی و حرفه ای به درستی معرفی نشده است

آراسته با انتقاد از عدم معرفی صحیح دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای آن چنان در جامعه معرفی نشده و این درحالی است که این دانشگاه جزو سه ابر دانشگاه کشور بعد از پیام نور و علمی و کاربردی محسوب می شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، علیرضا آراسته رئیس مرکز آموزش عالی الغدیر زنجان ، درجمع خبرنگاران گفت:  با بیان اینکه این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ از وزارت آموزش و پرورش منفک و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ملحق شد ، گفت : دانشگاه فنی و حرفه ای آن چنان در جامعه معرفی نشده و این درحالی است که این دانشگاه جزو سه ابر دانشگاه کشور  بعد از پیام نور و علمی و کاربردی محسوب می شود .

 

مسئول عالی دانشکده فنی الغدیر زنجان با اشاره به اینکه ، دانشگاه فنی و حرفه ای ۱۷۳  مرکز در کشور  دارد ، تصریح کرد : دو سوم از دانشجویان  این دانشگاه پسر و یک سوم نیز دختر هستند و این دانشگاه ۹۰ رشته  کاردانی ،۴۴ کارشناسی ناپیوسته و ۷کارشناسی  پیوسته دارد .

 

وی  افزود : دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت محور است و  در حالی که اکثر دانشگاه های کشور  تئوری محوری هستند ، ولی فلسفه و رسالت این دانشگاه مهارت محور، تقاضا محور و کار آفرین است و این مسئله هست که آن را  از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند .

 

آراسته با بیان اینکه ، طبق گفته وزیر علوم این دانشگاه جزو دانشگاه های نسل سوم است، تصریح کرد :  این دانشگاه ها  باید تقویت شوند و با جدیت و  پتانسیل بیش تری وظیفه خود را ادامه بدهند .

 

ریاست دانشکده فنی الغدیر زنجان ، گفت : این دانشگاه پس از تفکیک از وزارت آموزش و پرورش هنوز هیئت علمی آن چنانی نداشته و اکثرا دبیر ، هنر آموز و یا مدرس بوده اند و ما سعی در تبدیل اعضای خود به اعضای هیئت علمی با تعریف و  ویژگی های خاص خود هستیم .

 

وی یکی از مشکلات دانشگاه فنی حرفه ای را سرانه دانشجوئی دانشجویان این دانشگاه بیان کرد و ادامه داد: سرانه  دانشحویان ما یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان است که نسبت به سایر دانشگاه ها که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد کم است و ما از این لحاظ در مضیقه هستیم .

 

آراسته گفت : ما  به سمت خودکفا شدن و در آمدزائی می رویم و با این بودجه و سرانه نمی توانیم دانشگاه را اداره کنیم و مزیت این دانشگاه هم این است تا از تولیدات داخلی و کارگاه های خود در جهت در آمد زائی استفاده کند .

 

این مسئول با بیان اینکه ،۷۰ تا۸۰درصد دانشجویان این دانشگاه جذب بازار کار  می شوند ، افزود :  حسن این دانشگاه همین مسئله است و همین موضع می باشد که این دانشگاه را از بقیه دانشگاه که این ویژگی ها را ندارند متمایز می کند. بازار کار بحث مهمی است و دیگر دانشجویان در دانشگاه ها با مشکل جذب در کار مواجه هستند .

 

آراسته ، فلسفه این دانشگاه  نسل سومی را  به سمت ماموریت گرائی و کارآفرینی رفتن  دانست و تصریح کرد : باید بتوانیم دانشگاه را با توجه به ویژگی های  دانشجویان به سمتی ببریم که بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله جذب بازار کار شوند و نه تنها باری بر جامعه و دولت تحمیل نکنند بلکه باری را هم از دوش دولت بردارند و ما کم تر دانشجوئی داریم که فارغ التحصیل این مراکز باشند و ولی جذب بازار کار نشوند.

 

وی تصریح کرد : ما توانسته ایم نیاز صنعت کشور را برآورده کنیم و به دنبال ارتباط واقعی با صنعت و رفع نیازهای این بخش هستیم و باید به شکلی باشد که در جلسات دفاعیه دانشجویان ، سازمان صنایع در آن نشست حاضر و بلافاصله پس از ارائه طبق نیاز صنعت، دانشجویان را جذب کنند و صنایع باید نیاز خود را ببینند و از پایان نامه ها نیاز را بیرون بکشند و حل کنند.

 

آراسته با اشاره به اینکه تجهیزات این دانشکده  تا حال قدیمی بودند ، افزود : ما به سمت توسعه و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها قدم برداشته ایم و تجهیزات ما برای ۵۰سال پیش است و جوابگو نیستند و باید بازساژی  شوند.

 

وی، گفت : در مرکز آموزش عالی فنی الغدیر زنجان رشته های الکترونیک، ساختمان ، ساخت و تولید ، مکانیک ، کامپیوتر، حسابداری و تاسیسات وجود دارد  که ۱۷۶۶ دانشجو که   ۹۴۵ دانشجوی روزانه و ۸۲۱ دانشجوی شبانه می باشند در این رشته ها مشغول تحصیل هستند .

 

این مسئول آمار فارغ التحصیلان این مرکز را ۷۹۷۴  نفر برشمرد و گفت : احساس ما این است که از لحاظ کیفی خوب حرکت کرده و دانشجویان خوبی را نیز جذب کرده ایم و باید به سمت تلاش بیشتر در جهت کیفی و رفع نیاز ها برویم تا نیاز صنعت را نیز برآورده سازیم .

 

آراسته در رابطه با ارتباط این دانشگاه با صنعت ، گفت : با سازمان صنایع ، شهرک های صنعتی و سازمان آموزش فنی حرفه ای نیز بحث هائی را داشته ایم و تفاهم نامه هائی را امضا کرده ایم  و در  برقراری ارتباط با شرکت ها ، صنایع در استان ، سازمان بسیج علمی  نیز تفاهم نامه هائی را امضا و مرکز رشد شهید شهریاری را نیز در همین راستا افتتاح کرده ایم.

 

وی ، دربار نگرانی کاهش دانشجو و خالی شدن صندلی های دانشگاه ، تصریح کرد : ما در این دانشگاه به دلیل متمایز بودن هنوز این مسئله را مشاهده نکرده ایم و اصلا فلسفه کاری ما با بقیه دانشگاه ها  فرق می کند .

 

آراسته گفت :  پیشنهاد ما این است ، که باید به سمتی برویم تا مراکزی که موازی کاری می کنند در زمینه جذب دانشجو را حذف کنیم و دانشگاه علمی کاربردی امروز دارد موازی کار می کند و اصلا فلسفه ایجاد دانشگاه علمی کاربردی این نبود و متاسفانه این موازی کاری شد و در کنار ما حرکت می کنند و دانشجو می پذیرند و در حالی که از کارگاه ها و آزمایشگاه های ما استفاده می کنند و این احساس خطر و  لطمه به سیستم آموزشی کشور است و اعتقاد ما این است که باید یک دست شویم و سیاست ما به سمتی برود که  هدف گذاری کنیم و یک دانشگاه فنی و حرفه ای داشته باشیم که این ماموریت را به خوبی و درست انجام دهد و این موازی کاری را علمی کاربردی و غیر انتفاعی ها انجام می دهند و دانشجو را می گیرند و فلسفه کاری را نمی دانند .

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار