به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی مطهری نماینده مردم تهران، در مجلس شورای اسلامی امروز در نشستی تحت عنوان «نفوذ از توهم تا واقعیت» توسط انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد گفت: امروز ذائقه دانشگاههای ما عوض شده و دانشجویان بیشتر به دنبال بحثهای جنجالی هستند و کمتر به مسائل اعتقادی و علمی توجه میشود و شاید بتوان گفت این یک خطر برای همه ماست تا بدانیم با این بحثهای جنجالی دانشجویان عمیق بار نمیآیند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع سخنرانی امروزش را در دانشگاه علم و صنعت به جای مسئله نفوذ به عوامل گریز از دین اختصاص خواهد داد افزود: میدانید که در قرون وسطی اروپا دچار یک گریز از دین شد که تا امروز نیز ادامه دارد علت این رویگردانی هم نوع رویکرد و عملکرد کلیاس کاتولیک در آن موقع بود که اگر امروز در بین روشنفکران خودمان نیز افرادی با حکومت دینی مخالفت میکنند علتش همین سابقهای است که در اروپا وجود داشته است و اتفاقات تلخ آن دوران باعث شده که حکومت دینی به عنوان عنصری مخالف دمکراسی تلقی شود.
مطهری علت رویگردانی مردم اروپا از دین را چند علت دانست و خاطر نشان کرد: دلیل اول نارسایی مفاهیم دینی و فلسفی کلیسا بود که در آن دوران عدهای که طرفدار استقلال سیاسی بودند تلاش کردند از خدا برای خود پشتوانه درست کنند و این طور حاکمیت خود را به ثبات برسانند که حکمران کسی است که در مقابل مردم هیچ گونه مسئولیتی ندارد و فقط در مقابل خدا پاسخگو خواهد بود اما مردم در مقابل حکمران باید پاسخگو باشند. همین نوع عملکرد کلیسا موجب شد پایههای استبداد سیاسی بنا نهاده شود و تضادی بین مسئله خدا و آزادی قائل شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما در اسلام موضوع به این شکل مطرح نمیشود و ما حتی برای مشیت خداوند نیز جایگاه و مرتبه قائل هستیم و آن را منافی آزادی انسان نمیدانیم همان طور که در قرآن کریم خداوند میگوید ما راه را نشان دادیم تا انسانها آن را بپذیرند و شاکر آن باشند و یا نپذیرند و یا کفران نعمت کنند که در هر دو صورت آنها برای انتخاب مختارند؛ اما کلیسا در آن زمان حتی حق حاکمیت ملی را نیز منافی حق خدا تلقی میکرد دومین دلیل رویگردانی مردم اروپا از دین تحمیل عقایدی بود که کلیسا سعی داشت به اجبار آنها را به مردم بقبولاند و هر کسی را که مخالف این عقاید تحمیلی بود مرتد دانسته و با فجیعترین وضع ممکن مجازات میکرد شهید مطهری در این خصوص میگوید هر وقت و هر زمان که پیشوایان دینی مردم که به عنوان مرجع در دین شناخته میشوند پست پلنگ میپوشند و متوسل به تفسیر میشوند بدانید که بزرگترین ضربه به دین و مذهب وارد میشود.
وی دلیل سوم را جنگ انداختن میان دین و غریضههای مختلف انسان عنوان کرد و گفت: اشتباه اروپا در آن زمان اختلاف انداختن میان دین و غریضههایی بود که در وجود هر انسانی میتواند باشد چرا که نمیتوان بین دین و زندگی معتدل جنگ به راه انداخت. زندگی معتدل در ذات هر انسانی وجود دارد و جنگ میان آن عاقبت خوشی نخواهد داشت؛ اروپا هم چنین میان دین و علم، دین و مال دوستی و جاه و مقام جنگ به میان انداخت به نحوی که علم را منطقه ممنوعه ورود به دین میدانست و سعی داشت دین و نوع دوستی را به نحوی غلطی از دین جدا کند چرا که مال دوستی در ذات خودش چیز بدی نیست اگر مال و ثروت معبود انسان شود بد است هم چنین جاه و مقام نیز در ذات خودش چیز خلاف و بدی نیست اینکه کسی میگوید من دوست دارم رئیس جمهور شوم بد نیست مهم این است که آیا اگر کسی صالحتر از او بود حاضر میشود به نفعش کنار برود یا نه؛ اینجاست که مشخص میشود این فرد جایگاه را برای خدمت به مردم میخواهد یا نه.
مطهری با اشاره به اینکه کلیسا در قرون وسطی سعی داشت میان دین و غریضه جنسی انسان نیز تضاد وجنگ راه بیندازند تصریح کرد: آنها ازدواج را امری نامقدس تلقی میکردند اما اسلام در نقطه مقابل آن ازدواج و علاقه جنسی را امر مقدس دانسته و پیامبر آن نیز سه چیز مورد علاقه خود را نماز، عطر و زن معرفی کرده است. همین اقدامات غلط کلیسا بود که باعث شد عدهای از مردم با حکومت دینی کاملا چپ بیفتند و خواستار جدا شدن حکومت از دین شوند که اسلام با مسیحیت در این زمینهها خیلی تفاوت دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه آنها در دین خود سعی دارند فاصله میان خدا و بنده را به این شکل کم کنند که هر کس قصد توبه دارد باید پیش کشیش برود افزود: همین اقدامات نابخردانه کلیسا موجب شد عدهای از مردم آن جذب مسلمانان و سبک زندگی آنها شوند چرا که در آنها همت به کار، تلاش و عشق به زندگی و از همه مهمتر تعادل میان دین و زندگی را شاهد بودند تا جایی که شهید مطهری میگوید راه آخرت از دنیا میگذرد به همین خاطر اصول پروتستان و پایههای آن از اینجا شروع شد و سبک زندگی مسلمانان عامل پیشرفت دنیای اروپاییان گردید اما در نقطه مقابل مسلمانان از زمانی که از دین خود دور شدند انحطاطشان شروع شد.
در ادامه این نشست مطهری به سوال دانشجویان حاضر در این جلسه پاسخ داد.
وی در خصوص مسئله نفوذ و چگونگی آن گفت: نفوذ از اول انقلاب مطرح شده است و با تصویب برجام چیزی تغییر نکرده رهبری مسئله نفوذ را مورد تاکید خود قرار دادند، نفوذ مسئله تازه ای نبوده که بخواهیم بگوییم جدیدا در حال وقوع است نفوذ راه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی را در جامعه ایران طی کرده است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: همان طور که ما می خواهیم در آمریکا نفوذ کنیم و اسلام را به طور جهانی ارائه دهیم آن ها نیز قصد نفوذ در ما را دارند خطر نفوذ برای ما وجود داشته و رهبر انقلاب در این خصوص اخطار به مراقبت بیشتر دادند و این که نگذاریم از راه برجام نفوذ پیدا کنند و راه های نفوذی که در برجام وجود دارد را ببندیم از نظر من تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله نفوذ یک هشدار برای مراقبت بیشتر بود.
مطهری با تاکید براینکه مسئله مقابله با نفوذ بیش از این که نیاز به شعار داشته باشد نیاز به عمل دارد خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی می توان گفت تا حدی نفوذ صورت گرفته است چرا که وقتی سبک زندگی خود را می نگریم بیشترین شباهت به سبک زندگی غربی دارد تا سبک زندگی اسلامی.
وی در ادامه اظهارات خود یادآور شد: هفته پیش به وزیر ارشاد در خصوص رواج برخی کلمات بیگانه در ادبیات اخطار داده ام که حتی بلیط هواپیما انگلیسی صادر می شود و برخی جاها حتی فاکتورهای انگلیسی به ما داده می شود اما پاسخ ایشان اصلا قانع کننده نبود و چون دو کارت زرد دارند نخواستیم سومین کارت را بگیرند هم اکنون نوع پوشش نیز با 15 سال پیش به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست پس نفوذ تا حدی صورت گرفته و این نبوده که بگوییم یک مسئله تازه است؛ نباید کلمه نفوذ تبدیل به ابزار شود.
نماینده مردم تهران در خصوص بازداشت خبرنگاران در هفته های گذشته نیز عنوان کرد: قضیه بازداشت آن ها خیلی روشن نیست چرا که دقیقا همین اتفاق قبلا از انتخابات 92 با دستگیری 30 تا 40 خبرنگار اتفاق افتاد و آن زمان من عضو هیئت نظارت برمطبوعات بودم خاطرم هست که از وزیر اطلاعات خواستیم در خصوص چرایی دستگیری این خبرنگاران به ما توضیح دهند اما پاسخ آن ها قانع کننده نبود آن ها به ما گفتند خبرنگاران می خواستند اسرار نظام را فاش کنند اما برای من خیلی جالب است مگر یک خبرنگار چه قدر می تواند بیشتر از اخبار رسانه ها و سایت ها چیز دیگری داشته باشد که بخواهد از آن به عنوان اسرار نظام و در اختیار قرار دادن آن به بیگانگان سود جوید. از نظر من دستگیری خبرنگاران قبل از انتخابات 92 ایجاد رعبی بود که در برخی روزنامه ها و سایت ها ایجاد کردند و نگرانی من از همین است که دستگیری خبرنگاران جدید در هفته های گذشته نیز هم راستای همین باشد.
مطهری دستگیری خبرنگاران را خلاف آزادی بیان و به ضرر کشور دانست و اظهار داشت: همیشه آزادی مطبوعات در کشور ما محدود شده است و این تنها به ضرر خودمان تمام خواهد شد من دیروز تذکر کتبی در خصوص علت بازداشت خبرنگاران توسط اطلاعات سپاه به وزیر دادگستری و اطلاعات دادم اما کسی که نامه را خواند کلمه سپاه را حذف کرد که من نیز در جواب این اقدام گفتم این گونه اقدامات سپاه موجب حاکمیت دو گانه خواهد شد چرا که ما دادگستری داریم و وظیفه دادگستری کشور رسیدگی به چنین جرایمی است و وظایف سپاه بر روی چیزهای دیگری تعریف شده است.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص این که از نظر شما دین داری جوانان نسبت به گذشته کمتر شده یا خیر و این که چرا عده ای باید از کلماتی مثل فتنه استفاده ابزاری کنند گفت: من این را قبول ندارم چرا که دینداری بعد از انقلاب در میان مردم و جوانان بیشتر شده است و مشکل ما برداشت غلط از اصل ولایت فقیه در ذهن برخی افراد است که این برداشت بیشتر در اصولگرایان و در دولت قبل به وضوح دیده می شد که حتی رئیس جمهورش نیز ادعا می کرد خلاف قانون عمل می کنند. برای من فرقی نمی کند رئیس جمهور احمدی نژاد باشد یا روحانی، کسی که برداشت غلطی از اصل ولایت و قانون اساسی کشور داشته باشد حتی یک ساعت نباید در چنین سمتی باقی بماند.
نماینده مردم تهران با تاکید براینکه نباید بگذاریم نفوذ هم مثل کلمه فتنه به یک استفاده ابزاری تبدیل شود گفت: از تعبیر فتنه طی سالیان گذشته سو استفاده های بسیاری شد اما این جا می گویم که من اولین کسی بودم که تعبیر فتنه را به کار بردم سه روز بعد از انتخابات در یک برنامه زنده تلویزیونی اتفاقات روزهای پس از انتخابات را فتنه نامیدند اما پس از آن تعبیرات بسیاری صورت گرفت از نظر من سه اشتباه موجب آن اشتباه در سال 88 شد 1-اشتباهات نظام و نهادهای حکومتی، 2-شیطنت های احمدی نژاد 3-عدم تمکین به قانون. که باید به این سه در محکمه رسمی رسیدگی شود.
مطهری در ادامه سخنانش با اشاره به در حصر بودن 5 ساله سران فتنه گفت: ما نباید جواب ظلم را با ظلم بدهیم و هیچ حقی بر ظلم ستیزی نداریم و باید بگذاریم آن ها حرف های خودشان را بزنند و برای مردم همه چیز شفاف سازی شود اگر این افراد به حصر آقای منتظری اعتراض می کردند امروز خودشان در حصر نبودند نباید بگذاریم نفوذ را مثل فتنه اسباب استفاده ابزاری خود کنند که هی بگوییم آی دارند نفوذ می کنند بگیریم و ببندیم و بزنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا یوم الله 9 دی را یوم الشیطان خواندید نیز گفت: منظور من از این حرف این بود که اگر 9 دی بخواهد منشا تفرقه و اختلاف در کشور است دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیاطن است از نظر من 9 دی باید منشا وحدت باشد نه این که هر سال در چنین روزی بر طبل تفرقه بکوبیم.
نماینده مردم تهران در پایان این جلسه پرسش و پاسخ در خصوص این که چرا ضاربان خود را مستحق مجازات می دانیم اما عاملان فتنه 88 و برهم زدن نظم و امنیت کشور را مستحق مجازات نمی دانید نیز گفت: آن جوان ها در جلسات دادگاهی خود اسامی کسانی که از آن ها خط می گرفتند را دادند و طلب عذرخواهی کردند چرا که فکر می کردند با این کار به مملکت خود خدمت می کنند اما با این حال ما نیز نمی خواهیم عده ای جوان به زندان بیفتند.