به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ایلام، رضا منصوری، معاون سابق پژوهش وزارت علوم در آیین گرامیداشت روز دانشجو که شب گذشته در دانشگاه ایلام برگزار شد، گفت: ۱۱۰ سال پیش بود که نظریه نسبیت بنیانگذاری شد و بر تمام علوم تاثیر گذاشت، ۵۰ سال پیش بود که ایران را به قصد تحصیل به مقصد اروپا ترک کردم، در آن زمان تنها ۱۰ کتاب علوم قدیم و جدید در حیطه علم فیزیک در کشور وجود داشت.
وی افزود: در زمان طلیعه انقلاب در ایران، تنها ۱۵ دانشگاه و ۱۵ هزار دانشجو وجود داشت، دانشگاهیان ما تا سال های نخست انقلاب نمی دانستند که نظریه نسبیت چیست؛ اما هم اینک اختلاف میان علوم کاهش یافته است؛ البته من دائما وضعیت موجود در کشور را نقد می کنم و معتقد هستم که با ایده ال فاصله داریم.
معاون پژوهش وزارت علوم در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه امکاناتی که در اختیار دانشجویان ایران قرار دارد، مطلوب تر از استاندارد جهانی است، تصریح کرد: با آن دانشگاهی که مسائل ملی و منطقه ای را در دل خود مدیریت و حل و فصل می کند؛ فاصله داریم، باید از خواب غفلتی که که در ۸۰۰ سال گذشته سپری کرده ایم، عبرت بگیریم و پیشرفت دنیای غرب در ۴۰۰ سال گذشته را بشناسیم.
منصوری در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر تبدیل شدن دانشگاه ها به بنگاه های اقتصادی و درآمدزایی، تصریح کرد: هر آشی که داغ است را نمی خورند و هر حرف تندی را گوش نمی دهند، گفته شد دانشگاه باید درآمدزا باشد، علم باید تجاری شود، کدامیک از حرف های سیاستمداران ما جدی بوده است؟
وی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان کسی که سخن آخر در این مملکت را می زنند، هفت سال پیش اعلام کردند که بودجه تحقیقات کشور در برنامه پنجم توسعه سه درصد از تولید ناخالص ملی شود، دولت آن را لایحه کرد، در مجلس نیز مصوب شد؛ اما این بودجه از هفت دهم درصد به سه دهم درصد کاهش یافت، هیچکدام از دولت ها به سخنان رهبر توجه نکردند.
معاون پژوهش وزارت علوم در دولت اصلاحات گفت: تجاری سازی را جدی نگیرید، دانشگاه ها در حال تحول هستند، دانشجویان از امکانات آن ها استفاده کنند.
منصوری با بیان اینکه ۱۸۰ کشور در حال توسعه در دنیا وجود دارند که چهار کشور کره جنوبی، برزیل، هند و چین توانسته اند خود را به پیشرفت برسانند، تصریح کرد: ترجمه سازی علوم غربی در ژاپن در قرن ۱۹ آغاز شد؛ این در حالی بود که پادشاهان ما برای علم هزینه نمی کردند، با وقوع انقلاب اسلامی بود که ترجمه متون فرنگی در ایران معنا یافت؛ البته ناگفته نماند که در دهه ۷۰ متوقف شد.
وی در جواب یکی از دانشجویان که میزان تاثیرگذاری علوم انسانی را مورد پرسش قرار داده بود، گفت: ما علم اسلامی یا علم غربی نداریم، علم، علم است، هرکسی که علوم را به اسلامی و غربی دسته بندی می کند، نمی داند که علم چیست، ما نمی توانیم بگوییم یک علم خوب و دیگری بد است!
این استاد فیزیک با تاکید بر اینکه یک زمانی، ایران پرچمدار علم در دنیا بود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ندانیم که علم چیست، نمی توانیم به آن برچسب خوب یا بد بزنیم، ما هنوز این موضوع را نفهمیده ایم.
منصوری در ادامه به سایر سئوالات دانشجویان پاسخ داد.