به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور که در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد گفت: چهارصد و هفتاد و یکمین جلسه نقشه جامع علمی کشور برگزار شد که بحث آمایش آموزش عالی که مدتی بود در دستور کار قرار گرفته بود بررسی شد این بحث به علت گستردگی موضوع و وجود دستورات دیگری که در نوبت بودند امروز به عنوان موضوع اول در جلسه عنوان شد.
وی افزود: طرح آمایش آموزش عالی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور توسط وزیر علوم و معاون آموزشی وی ارائه شد و بخش مهمی از جلسه به همین قضیه اختصاص یافت.
وی در ادامه بیان داشت: وضعیت موجود و روند ده ساله آموزش عالی ارائه شد ما در وضعیتی هستیم که حدود چهار میلیون و 802 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در کشور داریم که 46 درصد این افراد را بانوان تشکیل می دهند.
وی درباره موسسات غیردولتی گفت: در ارتباط با موسسات دولتی وغیردولتی طبق گزارش های واصله 56 موسسات دولتی و 44 درصد آن غیردولتی هستند همچنین مناطق 9 گانه آموزش عالی را نیز داریم.
وی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم ارائه وضعیت عرضه و تقاضای آموزش عالی بود که گزارشی در این زمینه ارائه شده و آمارهای گوناگون و متناقضی در ارتباط با بیکاری فارغ التحصیلان ارائه می شود که خواسته شده این آمارها به دقت تحلیل شود تا به صورت گزارش رسمی بتواند آن را منتشر کرد. بخشی از جلسه به همین آمارها اختصاص داده شد.
کبگانیان در ادامه تاکید کرد: بحث دیگر مقایسه آموزش عالی کشور در بین کشورهای منطقه و رقبای جمهوری اسلامی ایران بوده است ما گزارشی داریم که مقدار هزینه آموزشی که دولت از جی دی پی در این حوزه هزینه می کند را مشخص می کند. آینده نگری و آینده پژوهی نکته ای است که باید به آن تاکید کرد و ما صرفا نباید وضع موجود را ببینیم.
وی در رابطه با برنامه های توسعه ای کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصر است که ما در سطح کلان به این مسائل نگاه کنیم به خصوص که باید پاسخگویی به مطالبه مقام معظم رهبری درباره نقش دانشگاه ها در تمدن نوین اسلامی نیز باشیم و تاکید شده سهم بخش غیردولتی و دولتی دیده شود با توجه به محدودیت بودجه های دولتی هزینه های راهبردی و کلیدی که هر کشوری برای رفع مشکلات خودش دارد را نیز باید توجه کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه یا آمایش آموزش عالی بدون در نظر گرفتن آموزش عمومی و آموزش و پرورش امکان پذیر نیست شاخص ها و اولویت های علمی در نقشه جامع علمی کشور نیز باید پررنگ تر دیده شود.