به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور امروز پس از شصت و نهمین جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور به برخی برنامه ها و اهداف مطرح شده در این جلسه پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز گزارشی از اجرایی سازی سند جامع توسعه هوافضا در کشور ارائه شد افزود: علاوه بر این گزارش قرار بود وزیر علوم گزارشی از فرآیند اجرا شده مربوط به ارتقای اعضای هیئت علمی ارائه دهند که با وجود آماده بودن این گزارش متاسفانه فرصت نشد و ارائه آن به هفته آینده و تشکیل یک جلسه فوق العاده در این خصوص موکول شد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص سند جامع توسعه هوا فضا خاطر نشان کرد: این سند در سال 1391 تصویب شد که به علت گستردگی به سه بخش مهم هوایی و هوانوردی، فضایی و هوافضای دفاعی تقسیم می شود که گزارش این جلسه به حوزه فضایی اختصاص پیدا کرد.
کبگانیان در ادامه عنوان کرد: بررسی های انجام شده روی این سند با همکاری نیروهای مسلح ادامه خواهد داشت تا بتوانیم یک سند یکپارچه در این خصوص به دست بیاوریم. در این مسیر ظرفیت خالی بازار نیز پتانسیل های مهم برای ما است که اگر روی آن سرمایه گذاری کنیم در آینده ثروت افزایی بالا یا همان اقتصاد دانش بنیان را شاهد خواهیم بود که بخش هوایی مهم ترین بخش آن محسوب می شود در این میان برخی اعتراض داشتند که چرا اقدام به ساخت هواپیماهای زیر 20 نفره نمی کنیم؟ به این خاطر بود که این حوزه به علت راهبری بودن شامل بخش خصوصی و به میدان آمدن نمی شد
وی با تاکید براینکه ظرفیت بازار امروز حدود 300 میلیارد دلار است عنوان کرد: هدفگذاری ما در پر کردن این ظرفیت خالی تنها با کمک و تقویت بخش خصوصی میسر خواهد شد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از رتبه دوازدهم ایران در حوزه تولید علم و شاخص های هوافضا در دنیا خبر داد و گفت: ایران در شاخص هوا فضا رتبه اول منطقه را کسب کرده است و این یعنی خیلی زودتر از چشم انداز 20 ساله و سال 1404 به این موفقیت دست یافته ایم اما باید این را به خاطر داشت که با وجود تعداد محققان مجرب و کاردان در این حوزه هنوز آسیب های جدی در آن وجود دارد که در دست بررسی قرار گرفته اند تا این آسیب ها موجب عدم استقبال به رشته های هوا و فضا در کشور نشود.
وی در خصوص رقم صادرات ایران در حوزه هوا فضا طی 22 ماه گذشته گفت: ایران حدود 100 میلیون دلار صادرات در این حوزه داشته که از این مقدار حدود 30 درصد محصول، 30 درصد فناوری و 40 درصد خدمات را شامل می شود.
کبگانیان با اشاره به سندی که امروز در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به آن پرداخته شد ضمن تاکید براینکه در بخش 2-5 که مربوط به حوزه هوایی و هوانوردی می شود اهداف کلانی طراحی شده است افزود: می توانم از جمله این اهداف را حضور موثر در هوانوردی جهان، تبدیل شدن به قطب منطقه ای، کسب جایگاه برجسته در سطح جهان، طراحی و تولید بالگرد نیمه متوسط و سنگین، خدمات تعمیر و نگهداری هواگردها و طراحی و توسعه ساخت سیستم های یونیک اشاره کنم.
وی هم چنین در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز گزارشی از مراحل طراحی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره ارائه شد که از جمله بخش های حساس به شمار می روند و خوشبختانه مذاکرات خوبی با کشور سوریه انجام داده ایم و همه می دانند بحث ساخت و طراحی این هواپیماها بدون کمک بین المللی میسر نخواهد بود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این خصوص از به اتمام رسیدن بخش طراحی مفهومی این هواپیماها توسط ستاد مربوطه خبر داد و خاطر نشان کرد: پس از ارائه این گزارش ها در جمع بندی آن ها به سه مزیت رسیدیم که ستاد نقشه جامع علمی کشور روی آن ها تمرکز خاص و ویژه ای داشته باشد که اولین مزیت تمرکز روی طراحی و ساخت موتورها است که ایران در ساخت موتورهای کوچک کاملا به خودکفایی رسیده و در خصوص موتورهای متوسط تا اواخر تابستان 96 و موتورهای سنگین تا تابستان 99 به خودکفایی خواهد رسید مزیت دوم مربوط به بحث بالگردها و هلی کوپترها می شود که در این زمینه نیز ایران در بحث بالگردهای کوچک به خودکفایی کامل و در بحث ساخت بالگردهای متوسط و نیمه سنگین نیز در حال طراحی و بررسی است.
کبگانیان در پایان سخنانش مزیت سوم را بحث پهپادها عنوان کرد و افزود: حقیقتا کشور در بحث پیشرفت پهپاد سرعت چشم گیری داشته چرا که به غیر از بحث راهبردی پهپادها در حوزه امنیت مرزها و نقشه برداری نقش مهم و تاثیرگذاری را دارند.