به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، از مشهد، داورزنی امروز در اولین همایش ملی برند در ورزش که به همت دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم این دانشگاه در حال برگزاری است، با بیان اینکه شهرت و معروفیت در برند وجود دارد؛ اما افرادی که اقدامات مثبت و منفی جهت مشهور شدن خود در جهان انجام میدهند نتوانسته اند برند مردم جهان باشند، گفت: واقعیت این است که ما در ورزش کشور به عنوان یکی از موضوعات حیاتی به دنبال چه هستیم.
وی ادامه داد: در عرصه بین المللی در چندین سال قبل که با دنیا در ارتباط بودیم، اسم ایران که مطرح میشد جهان از ما سئوال می کرد که آیا شما عرب هستید؟ و در این میان بین عراقی، افغانی و یا عربستانی بودن ما دچار شبهه میشدند.
داورزنی خاطرنشان کرد: اینکه چه اتفاقی می افتد که در دنیا یک کشوری تبدیل می شود به موضوع مورد علاقه مردم، نتیجه تلاشی است که گروه های مختلف یک جامعه در یک کشور جهت برندسازی کشور خود در جهان انجام میدهند.
رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه با شعار و حرف نمیشود تصور خود در ذهن مردم جهان را تغییر داد، تصریح کرد: خروجی یک فرآیند، استراتژیک طولانی مدت در یک کشور است که میتواند شما را در جهان برند کند که این مهم نیز با شعار و کارهای شلوغ کاری نمیتواند در جهان خودنمایی کند.
وی با اشاره به تلاش های ایران در طول ۳۷ سال گذشته باوجود فضای بسته رسانه های جهان نسبت به این کشور تاکید کرد: با وجود اینکه فضای تبلیغاتی جهانی در طول ۳۷ سال گذشته اجازه دیده شدن ایران با چهره واقعی خودش را نمی داد؛ اما اگر شما در عرصه علمی، پژوهشی و ورزشی در کشور تلاش طولانی مدت داشته باشید، هیچ رسانه ای نمیتواند به سانسور پیشرفت های شما نائل آید.
داورزنی به موفقیت های ایران در عرصه سلول های بنیادی و انرژی هسته ای اشاره کرد و گفت: موفقیت های حاصل شده در این دو عرصه حاصل تلاش های طولانی مدتی است که توانست ایران را در جهان مطرح کند و البته در عرصه ورزشی نیز در صورتی که عزم جدی، برنامه ریزی طولانی مدت و تلاش همگانی صورت بگیرد ایران میتواند یکی از برترین های جهان در این عرصه باشد.
رئیس فدراسیون والیبال در بخش دوم سخنانش به جامعه والیبال در کشور اشاره کرد و گفت: ما در جامعه والیبال به کمک افرادی که پا به سن میانسالی میگذارند مانند بهنام محمودی شاهد این ادعا هستیم که امروز در عرصه بین المللی والیبال ما تبدیل به هویت ایران و معرف کشور در دنیا شده است.
وی ادامه داد: امروز دنیا از خودش سئوال می کند که ایران چگونه توانسته به این موفقیت دست پیدا کند به شکلی که سال گذشته تحلیلگران و خبرنگاران برزیلی در ایران از ما سوال میکردند کشور شما چگونه توانسته است در برابر برزیل در پنج بازی سه برد داشته باشد.
داورزنی به انجام شش بازی با روس ها در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: از مجموع این شش بازی ایران چهار مرتبه به پیروزی رسید و توانست والیبال خود را تبدیل به یک برند در جهان با اتکا به باور خود برساند.
رئیس فدراسیون والیبال، والیبال ایران را نمونهای از توانمندی فرزندان این سرزمین دانست و خاطرنشان کرد: تبدیل شدن والیبال ایران در بالاترین سطح یک رشته گروهی در جهان نتیجه نگاه خودباوری و تلاشی طولانی مدت است که در همه عرصه های دیگر ورزشی نیز امکان پذیر میباشد.
وی با اشاره به مشکلات تیم والیبال ایران در سال های گذشته تصریح کرد: فدراسیون والیبال روزهایی را پشت سر گذاشته است که اگر درخواست اردوی تدارکاتی با یکی از تیم های والیبال اروپایی را داشت، باید امیدوار میبود تا شاید جواب ایمیل و فکس ایران از سوی طرف مقابل داده شود و در نهایت با واسطه تیم های دوم و سوم کشورهای مطرح والیبال جهان با مشروط کردن اینکه هزینه ای مازاد، پول بلیط و با دریافت کلی هدایا در ایران حضور پیدا میکردند.
داورزنی ادامه داد: اینکه اکنون تاپ ترین تیم های دنیا درخواست اردوی تدارکاتی با ایران را دارند، نتیجه تلاشی است که یک شبه به دست نیامده است.
رئیس فدراسیون والیبال به نقل قول فدراسیون جهانی والیبال از رشد پیشرفت والیبال ایران اشاره کرد و بیان داشت: فدراسیون جهانی والیبال پیشرفت والیبال ایران را موشکی دانست و کار به جایی رسیده است که اکنون در سخنرانی های رئیس فدراسیون جهانی ورزش اعلام میشود باید دید ایران در عرصه والیبال چه کرده است که توانسته چنین رشدی را به دست آورد.
داورزنی در پایان یادآور شد: اقبال عمومی نسبت به ورزش در سایر رشته ها نیز امکان پذیر است و در صورتی که بتوانیم در یک تصمیم واحد برای پیشرفت یک رشته تلاش کنیم با شناخت آسیب ها می توان به رشدی چون والیبال ایران دست پیدا کرد.