گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی: همیشه برای فعالین خرد در فضای انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف فیلمسازی آرزویی وجود داشت که در میان همهی این همهمههای جشنوارهای از «فیلم فجر» تا «اسکار» و «گلدنگلوپ» سهمی برایشان هم وجود میداشت که بتوانند آثار خودشان را برای مخاطبین عرضه کنند.
آثاری که در هر نقطه از کشور تولید میشده به دلیل عدم حمایت و همچنین در بسیاری هم به دلیل برخی ضعفها بر روی زمین میمانده و نمیتوانسته خودش را به مخاطبش که هدف اصلی ساخت فیلم است، برساند. متأسفانه سینمای گیشه محور جشنوارهای در این سالها که آفت نگاه نفوذیها در سینما بوده، جشنوارههایی همچون اسکار و گلدن گلوپ میباشد که بسیار به این مسئله دامن زده آفتی که سبب سوختن از استعدادهای جوانان شده است.
اما در این سالهایی که مسئولین سینمایی و سینماگران از کاهش مخاطب در سینماها از گلایههای بسیاری دارند و همچنین بسیاری از فیلمهای سینمای انقلاب اسلامی به دلیل عدم حمایتهای مالی به مراحل ساخت وارد نمیشدند و به جای آن تعدادی فیلم آن هم با محتوای سخیف برای کارکرد تجاری ساخته میشد، جشنوارهای از بستر فتنه ۸۸ و پس از حماسه ۹ دی سر درآورد و بهعنوان یکی از رویشهای آن لقب گرفت، «جشنواره مردمی عمار» بود.
ویژگیهای خاص و انقلابی این جشنواره در این ۶ دوره که از آن گذشته سبب شده تا جشنواره رویش خود را سرعت ببخشد و توانسته از سایر فعالیتهای خود را مجزا کند. ویژگیهای که این جشنواره توانسته در کنار رشد مخاطبین خود و از طرفی هم افزایش قابلملاحظهی تولیدات و همچنین نفوذ در میان فعالان جوانان فرهنگی به رشد آنها کمک کند و بتواند نسلی را برای آینده فیلمسازی انقلاب اسلامی پرورش دهد.
اولین ویژگی مهم این جشنواره که اصل و اساس شکلگیری آن بوده، عدم محدودیت برای سازندگان حوزه انقلاب اسلامی میباشد. ایجاد فضای برابر برای ارائه آثار که در هیچ جای کشور فرصت دیده شدن پیدا نمیکنند در کنار کمک به سوژه یابی و جهتدهی سبب گسترش روزافزون تولیدات این جشنواره شده، افزایشی که خود نشاندهندهی بالا بودن پتانسیل تولیدات رسانهای در حوزهی انقلاب اسلامی بوده که در گذشته به دلیل محدودیتهای جشنوارههای رسانهای نادیده گرفته شده است.
دومین ویژگی مهم این جشنواره ایجاد شبکه اکران در میان مردم بوده، در حوزهی تولیدات انقلاب اسلامی یکی از دغدغه مندی هایی که همیشه بهطور خاص مطرح بوده اکران و توزیع محصولات بهخصوص در حوزه دیجیتال بوده، ایجاد شبکهها و دبیرخانههای اکران مردمی فیلم در استانها و شهرستانها و همچنین استفاده از ظرفیتهایی همچون مساجد بهعنوان یکی از پیونددهنده های مهم مردمی سبب این شده تا دغدغه مندی و انگیزه نسبت به توزیع رسانهای تولیدات این جشنواره در میان مردم افزایش پیدا کند و باعث شده تا مردم با دغدغه مندی بیشتری به اتفاقات روزمره نگاه کنند و فرهنگ مردمی دوباره رنگ و بوی حقیقیتری را به خود بگیرد و همچنین نگرانیهای گذشته همچون مباحث مالی و شبکههای توزیع نسبت به عدم گسترش محصولات فرهنگی کاهش پیدا کند.
سومین ویژگی که دستاورد حقیقی این جشنواره بوده ظهور و بروز استعدادها در قالب گفتمان انقلاب اسلامی و نیز پرورش و کادر سازی در چارچوب آن میباشد. کادر سازی شبکهای که یکی از معضلات همیشه در فعالیتهای فرهنگی انقلاب اسلامی بوده، زیرا در این سالهای پس از انقلاب در فعالیتهای فرهنگی، این جبهه نتوانسته کادرسازی مبتنی بر نیاز روز آن هم با شبکهای حساب شده در سراسر کشور انجام دهد.
به همین سبب ظهور جشنواره عمار در این بخش توانسته تحولی حقیقی و همچنین بستری مناسب ایجاد کند تا با گشودن فضاهای بسته و همچنین ایجاد انگیزه و امید در کنار جهتدهی، سیاستگذاری و آموزش توانسته شبکهای از نیروهای فعال را در حوزههای مرتبط با این جشنواره ایجاد کند.
بخشهای متفاوت جشنواره عمار همچون افزودن بخشهایی همچون بازیهای رایانهای و تیزرهای تبلیغاتی سبب تنوع در مخاطبین در این جشنواره شده و پاسخی هم به نیازهای فرهنگی امروز جامعه در این حوزهها میباشد تا تولیدکنندگان رسانهای در تولید، توزیع و اکران این محصولات یاری شوند در کنار این بخشها نیز حضور و اکران در حوزههای بینالمللی بهعنوان گامی بلند برای استفاده از ظرفیتهای دیجیتال و رسانهای انقلابی اسلامی برای تحقق همان هدفی که در دو نامهی مهم رهبری به جوانان غربی دنبال میشده زیرا ورود به حوزههای عملیاتی فرهنگی و استفاده از هنر آن هم در قالبهای پرمخاطب بهترین وسیله برای گسترش و انتقال اهداف آن بوده است.
در میان همهی این نکات و تحلیلها آن چیزی که این جشنواره را در میان سایر فعالیتهای فرهنگی صورت گرفته در جمهوری اسلامی در جایگاه مهمتری قرار دهد، «تغییر استراتژی» در فعالیتهای فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد. تغییر استراتژیای که به دلیل تجمیع تولید، توزیع، اکران و همچنین شبکهسازی کادر سازی آن هم در حوزهی محصولات رسانهای بهعنوان اساس فعالیت ایجابی این جشنواره در عرصهی فرهنگ و بهرهگیری از جذابیتهای هنر رسانه سبب شده تا هنر انقلاب اسلامی و فعالیتهای فرهنگی آن از موضع بعضا انفعالی و اکثرا تدافعی در حوزهی جنگ نرم که از ایرادات مهم این جریان بوده، خارج کند و به سوی نگاه جریان سازی در مقابله و تهاجم فرهنگی دشمن هدایت کند و نگاه ایجابی خود را بر نگاههای عمدتا سلبی فعالیتهای فرهنگی غلبه دهد.
جریان جشنواره عمار در پازل فعالیتهای فرهنگی انقلاب اسلامی میتواند با رشد کیفیت در تولیدات خود در بستن نقاط نفوذپذیر و دفاع در برابر تغییر باورهای مردم که مهمترین هدف جریان نفوذ بوده و علاوه بر آن به گسترش روحیه انقلابی گری و دغدغه مندی مردم نسبت به معضلات جامعه و صدور انقلاب با توجه به جنس فعالیت آن در حلقههای تولید، توزیع، مصرف و همچنین کادرسازی نقش اصلی را ایفا کند. نقشی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز بر زمین مانده و همین از عوامل مهمی بوده که سبب رشد بسیاری از ناهنجاریها در جامعه و امیدواری دشمنان به نفوذ در فرهنگ انقلاب اسلامی شده است.
مجتبی مرادی،دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.