به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، فانی امروز در گردهمایی اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد گفت: چنانچه به دنبال تحول در جامعه هستیم، این تغییر و تحول را ابتدا باید در کادر دولت ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: چنانچه در آموزش و پرورش به دنبال تحول هستیم، یقین بدانید تحول در آموزش و پرورش باید ابتدا از نیروی انسانی آغاز شود و دانشگاه فرهنگیان این نقش را بر عهده دارد ما به همین دلیل اعلام کردهایم که دانشگاه فرهنگیان یک نهاد رفتاری و استراتژیک در آموزش و پرورش است هم در بهسازی و هم در تامین نیروی انسانی.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان اساتید و اعضای هیات علمی نقش کلیدی دارند، خطاب به اساتید گفت: شما افرادی را تربیت میکنید که قرار است دانش آموزان ما را تربیت کنند به همین دلیل در جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تصمیم گرفتیم که وضعیت مدرسین را به عضو هیات علمی تغییر دهیم.
فانی ادامه داد: یقینا این تصطبیق و تحول در کادر علمی دانشگاه فرهنگیان موجب ارتقاء و اعتلای دانشگاه فرهنگیان خواهد شد؛ البته به تبع آن انتظارات ما نیز از آنان افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: اعضای هیات علمی باید اطلاعات و توانمندیشان به روز و پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد؛ چرا که این اساتید به عنوان الگوی دانشجو معلمان مطرح هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یقیننا این تطبیق و تحول در کادر علمی دانشگاهیان فرهنگیان موجب ارتقا و اعتلای دانشگاه خواهد شد؛ البته به تبع آن انتظارات ما نیز از شما افزایش خواهد یافت.
فانی تصریح کرد: اعضای هیات علمی باید اطلاعات و توانمندی شان را بالا ببرند و پاسخ گوی نیاز دانشجویان باشند؛ چرا که این اساتید به عنوان الگوی دانش مطرح هستند.
وی ضمن اشاره به این نکته که یک عضو هیئت علمی حداقل معلمی را تربیت می کند که آن معلم 30 سال به تربیت دانش آموزان کشور می پردازد گفت: تمامی رفتارهای اعضای هیئت علمی تاثیر بسیاری در رفتار دانشجو و معلمان خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حدود یک میلیون کار فرهنگی در کشور مشغول فعالیت هستند که می بایست در دانشگاه فرهنگیان اطلاعاتشان را به روز کنند بنابراین دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان بهسازی و توانمندسازی نقش مهمی را بر دوش دارد.
فانی شعار دانشگاه فرهنگیان را اعتلای تربیت خواند و گفت: معلمان باید به این نکته توجه کنند که چنانچه به طور مثال معلم ریاضی هستند تنها نباید ریاضی را به دانش آموزان بیاموزند هر عنصر دانشگاه فرهنگیان باید بیش از این نقش آفرین باشد.
وی بر استفاده از روش های نوین تدریس تاکید و تصریح کرد: امید است اساتید در حوزه های علمی فرهنگی و روش های نوین تدریس بیش از این تلاش کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کارورزی دانشجو معلمان به عنوان مهمترین و اساسی ترین عامل در تربیت حرفه ای معلمان نقش دارد بیان کرد: آنچه حوزه عمل و حرفه مورد نظر ما است این است که دانشجو معلمان در مسیر گذراندن این دوره ورزیده شوند.
فانی وجهه تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها را همین مسئله کارورزی خواند و خاطر نشان کرد: در آخرین جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مباحث مربوط به روش های متنوع در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش مورد طرح قرار گرفت و امسال برای نخستین سال درصددیم ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را عملیاتی کنیم براساس این ماده آزمونی بین دارندگان مدرک کارشناسی به بالا گرفته شده است که پس از موفقیت در این آزمون آموزش های لازم را خواهند دید.
وی ادامه داد: هر فردی که در آموزش و پرورش تدریس می کند، باید گواهی صلاحیت حرفه ای نیز دریافت کند که تا چند روز آینده این اخذ گواهی نامه آغاز خواهد شد که در آموزش و پرورش تجربه جدیدی است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه ما در دانشگاه فرهنگیان باید فارغ التحصیلانمان صلاحیت های حرفه ای معلمان را احراز کنیم گفت: به همین دلیل اقداماتی را در دست داریم تا بتوانیم از این افراد صلاحیت های لازم را در جهت تدریس احراز کنیم فردی که از دانشگاه فرهنگیان خارج می شود باید صلاحیت حرفه ای تدریس را داشته باشد.
فانی اعلام کرد: این مسئله امسال برای نخستین بار به فارغ التحصیلانی که در مهر 95 افزوده می شوند انجام می شود.