آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۴۳۴۱۲
بیانیه دانشجو معلمان بسیجی در دیدار با رئیس جمهور

تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود؟ / بی‌توجهی‌ها علاوه بر زیرساخت، در بودجه و امور مالی نیز مشهود است

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دیدار معلمان نمونه کشور با رئیس جمهور گفت: تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این تصمیم چالش‌های اساسی دانشگاه فرهنگیان را حل می‌کند یا خود منبع تولید مشکلات عدیده خواهد شد؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان نمونه کشوری در آستانه ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری، صبح روز دوشنبه با سخنرانی سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری اسلامی ایران و جمعی از فرهنگیان، معلمان، دانشجومعلمان و مسئولان آموزش و پرورش در محل تالار وزارت کشور برگزار شد.

 

در ابتدای این دیدار دو تن از معلمان نمونه کشوری(یک آقا از استان چهارمحال و بختیاری و یک خانم از استان زنجان) در برابر رئیس جمهور به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خودشان به نمایندگی از معلمان پرداختند.

 

محمد عباسی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کل کشور در این دیدار مقابل ریاست جمهوری، بیانیه‌ای را به نمایندگی جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانشجومعلمان قرائت کرد.

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
عرض خوش آمد خدمت ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی و تبریک سالروز گرامیداشت مقام معلم به همکاران محترم 

به نمایندگی از بسیجیان دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان به طرح مسائلی چند از مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت میپردازیم که البته بررسی دقیق‌تر آن‌ها حضور مجدد ریاست محترم هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان را در خود این دانشگاه می‌طلبد.  

 

مدتی است که دولت سیزدهم با رویکرد تحول در مسیر جذب دانشگاه فرهنگیان به ایجاد راه‌های جدید روی آورده است که شایسته تقدیر و تشکر بوده و در قیاس با رویکرد سابق قدمی نو می‌باشد. مسئله تنوع بخشی در مسیر ورود به معلمی آنقدر جدی شده که حتی در نسخه پیشنهادی پیش نویس ترمیم سند تحول صراحتا از آن تحت عنوان یک راهکار یاد شده است. برخی از راهکار‌های موقتی جبران کمبود معلم نظیر طرح ۲ + ۲ که هم اکنون در حال اجرا هستند با جداسازی آموزش علمی و حرفه‌ای از یکدیگر منجر به ناکامی در تحقق اهداف تربیت معلم تمام ساحتی شده و در تضاد با سیاست دائمی توسعه دانشگاه فرهنگیان می‌باشند.  

تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود؟
وعده یکی از مهمترین ارکان توسعه دانشگاه تقویت زیر ساخت آن میباشد اگرچه لازم است از تغییر رویکرد دولت فعلی از تأمین معلم به تربیت معلم تشکر شایسته شود، اما زیرساختی که افزایش آن را در سال‌های گذشته از جنابعالی شنیده ایم به دلیل نگاه جزیره‌ای در وزارتخانه‌های ذیل شما این امر آن طور که باید و شاید محقق نشده است تا آنجا که یکی از وزرای دولت در پاسخ به این مطالبهی دانشجویان اظهار نموده دانشگاه فرهنگیان به ما ارتباطی نداشته و برای وزارت آموزش و پرورش است و وزیر آن برود مشکلاتش را خودش حل کند.

جناب آقای رئیس جمهور مسئله بی توجهی و کم لطفی به دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش محدود به زیرساخت نبوده و در مسائلی همچون بودجه و امور مالی نیز مشهود است؛ به گونه‌ای که سهم دانشگاه از بودجه عمومی در طی سالیان رو به ضعف نهاده است و تأمین منابع دانشگاه عمدتا از کسر از حقوق دانشجو معلمان می‌باشد و متاسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز این امر مشهود است و سرانه دانشجو معلم به کمتر از یک سوم متوسط وزارت علوم رسیده است و وابستگی ۶۰ درصدی منابع دانشگاه به حقوق دانشجو معلمان مانع از اجرای حکم دیوان عدالت اداری گردیده است.  

با وجود مشکلات مذکور خصوصا مسائل بودجه شاهد اتخاذ تصمیمی مبنی بر تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا هستیم که در وهله اول این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این تصمیم چالش‌های اساسی دانشگاه از قبیل ضعف سطح علمی بخشی از اساتید و معماری فرسوده و ناکارآمد برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان را حل میکند یا خود منبع تولید مشکلات عدیده در زمینه تامین منابع، انسانی هزینه‌ها توسعه حجم دولت و دیوان سالاری و سایر مسائل خواهد شد؟ کدام مطالعات، پشتیبان این موضوع را حمایت نموده است؟ بنظر میرسد باید جوانب این طرح قبل از اجرا دقیق‌تر سنجیده شود.  

تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود؟

آقای رئیسی یکی دیگر از مشکلات دانشگاه فرهنگیان مثله کردن آن به مثابه گوشت قربانی سیاسی معامله با نمایندگان مجلس میباشد هر از گاهی نمایندگان با فشار سیاسی و متاسفانه با همراهی و پذیرش مسئولین ذی ربط مراکز دانشگاه فرهنگیان بدون مجوز در شهرستان‌های حوزه انتخابیه ایشان بدون داشتن حداقل‌های، استاندارد حتی در یک مدرسه کوچک، راه اندازی می‌شود که لازم است به طور جد برای آن تدبیری شود و از چنین اقداماتی که هجو مسئله تربیت معلم می‌باشد جلوگیری گردد.

سخن بسیار است و فرصت، کم عرایض خود را با فرازی از وصیت نامه دانشجو معلم شهید حفیظ الله رفیعی به پایان می‌برم.
با شما هستم‌ای برادران فرهنگی چرا بعضی از شما اینقدر بی تفاوت هستید؟ امام خمینی می‌فرماید معلمی شغل انبیاست از این شغل محافظت کنید و مواظب باشید که خیانت نکنید.  
و اما نکته‌ای از باب هویت دانشجویی خویش عرض خواهیم کرد ، امروز که ما در این برنامه گردهم آمده ایم؛ دانشجویان و اساتیدی در سراسر دنیا نسبت به مسئله اول جهان اسلام یعنی فلسطین به پا خواسته اند.  

شکر میکنیم خدارا که با عملیات وعده صادق باردیگر اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی بر همگان اثبات شد و جهان را وارد مرحل‌های جدید از نظم خویش نمود و، اما تاسف میخوریم برای آن اساتید امور تربیتی و روشنفکرانی که سال گذشته ندای ظلم ستیزی سر میدادند و امروز در برابر این مسائل در خفقان فرو رفته اند.  
بس است به خود بیاید و به این خیزش همگانی لبیک حیدری بگویید.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته 

تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود؟

 

رئیس جمهور نیز در سخنان خود به این بیانیه واکنش داد و گفت: دولت در برابر فشار افراد مختلف تسلیم نخواهد شد و اجازه نمی‌دهد دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم در هر کوش و برزنی ساخته شود.

رئیسی با بیان اینکه لازمه شکل‌گیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکل‌گیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است بر ضرورت تقویت معلمان، اشاره کرد و گفت: بنا بر تأکیدات رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مراکز تربیت نیرو‌های کارآمد در امر آموزش و پرورش هستند، لذا بنای دولت نیز تقویت این دو دانشگاه در همه زمینه‌ها بویژه جذب اساتید برجسته است، البته در توسعه این دانشگاه‌ها نیز قطعاً حساب‌شده عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر نگاه ویژه دولت به موضوع عدالت آموزشی با بیان اینکه از ابتدای آغاز کار دولت مردمی اساس تقسیم بودجه بر محور عدالت و بر مبنای آمایش سرزمینی بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار اجرای عدالت بوده، انتظار مردم تصویب قوانین عادلانه، قضاوت و داوری عادلانه و اجرای عدالت است که باید در تمامی شئونات و سطوح این نظام اجرا شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار