رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعطیلی دانشگاه فرهنگیان به معنایی احیای سند ۲۰۳۰ است، گفت: سند تحول بنیادین به معنای حذف ۲۰۳۰ است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه در نشستی با موضوع «تحول در آموزش و پرورش با نسل جدید معلمان» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد در محل سالن جلسات این دانشگاه با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا سال گذشته مطالبات دانشجویان به انحراف کشیده شد، اظهار کرد: مطالبات دانشجویان باید در جهت شکوفاشدن، رشد و برتری دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاهها باشد.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه یکسال کامل روی اساسنامه کار کارشناسی شده و رئیس این اساسنامه رئیس جمهور است، افزود: بعضی از بندهای این اساسنامه همچون بند ۲۸ آن به انحراف کشیده شده است.
برچیدن دانشگاه فرهنگیان از سوی جریانهایی در کشور
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برچیدن دانشگاه فرهنگیان یکی از اقدامات مخالفان این دانشگاه است، گفت: مطالبات دانشجویی در بحثهایی همچون کلاس، اساتید، غذا و ... مواردی بود که مخالفان دانشگاه فرهنگیان برای برچیدن این دانشگاه به آن اشاره میکردند.
وی با بیان اینکه از دیگر بهانهها مناسب نبودن ساختمان دانشگاه فرهنگیان است، افزود: مگر ساختمان دیگر دانشگاهها بدون عیب و نقص و تازه ساز است؟ مدارس بسیاری وجود دارند که میتوان از آنها برای کاربری دانشگاهی استفاده کرد.
حاجی بابایی تاکید کرد: بنا بر ماده ۶۳ برنامه ششم دولت مکلف است به هر میزانی که دانشگاه فرهنگیان ردیف مالی نیاز داشته باشد را تامین کند.
وی با بیان اینکه در دوران وزارتم تلاش کردم و ۹۰ درصد مدارس دو نوبته را یک نوبته کردم، اما اکنون ۳۰ درصد مدارس یک نوبته را دو نوبته کرده اند، گفت: حالا که برخی از مدارس دو نوبته شده و ظرفیت خالی ایجاد شده است چه ایرادی دارد اگر برخی از مدارس کاربری دانشگاهی پیدا کند؟!
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدم اگر تمام کشور را خرج تربیت معلم کنیم، ارزشمند است، اظهار کرد: برخی از مخالفان دانشجو معلمان میگویند چرا باید به دانشجو معلمان حقوق پرداخت شود. این حرف آنها به گونهای است که گویی حقوق نجومی به دانشجومعلمان پرداخت میشود.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ۴۰۰ هزار تومان به حقوق هر حقوق بگیر اضافه شده است، افزود:، اما این مقدار برای دانشجو معلمان ۱۰۰ هزار تومان است. طبق قانون دانشجومعلمان از حداقل حقوقی که باید برخوردار باشند نیز محرومند.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رقم بودجه عمومی کشور و ۵۰ هزار میلیارد تومان رقم بودجه آموزش و پرورش است، تاکید کرد: این در حالی است که کل بودجه تربیت معلم به هزار میلیارد تومان هم نمیرسد.
وی ادامه داد: مخالفان دانشگاههای فرهنگیان کار را به جایی رساندند که رهبر معظم انقلاب در هفته معلم بر رشد این دانشگاه تاکید میکنند.
۲۰۳۰ به معنای از هم پاشیدگی فرهنگی است
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعطیلی دانشگاه فرهنگیان به معنایی احیای سند ۲۰۳۰ است، گفت: سند تحول بنیادین به معنای حذف ۲۰۳۰ است. ۲۰۳۰ به معنای از هم پاشیدگی فرهنگی و نظام آموزشی کشور است.
وی با اشاره به اینکه گردآوری و کارهای پژوهشی سند تحول بنیادین پیش از وزارت من شروع شده بود، افزود: اگر من وزیر نمیشدم تا سال ۱۴۲۰ سند تحول بنیادین تنظیم نمیشد. این سند نتیجه فهم حاکمیتی و نخبگان فرهنگی کشور است.
حاجی بابایی ادامه داد: زمانی که سند تحول بنیادین را تحویل گرفتیم، این سند نه قرآنی و نه فاطمی بود و در آن نواقص زیادی وجود داشت و حدود ۷۰ درصد سند را تغییر دادیم، و این تغییر با همکاری حوزه و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت پذیرفت.
وی با انتقاد از عمل نکردن به سند تحول از سوی دولت گفت: اگر از سال ۹۱ این طرح اجرا میشد الان در وضعیت بهتری به سر میبردیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش خصوصی سازی برای آموزش و پرورش را مثل زهر کشنده دانست و افزود: هر وزیری که از سال ۹۲ به وزارت منصوب شد به دنبال خصوصی سازی کردن آموزش و پرورش است و مهمترین مسئله هر وزیر این است که ۵ درصد مدارس را واگذار کند.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه ۴ بار عنوان کردیم خصوصی سازی همه جا باشد، ولی به غیر از مدارس.
نماینده مردم شهر همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرمودند: تعداد معلمان و پول دو مقولهای است که درباره آموزش و پرورش نباید حساب و کتاب شود.
وی گفت: آموزش و پرورش هم اندازه یک نظام است بدین معنا که نظام به اندازهای رشد میکند که آموزش و پرورش آن رشد کند.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه طبق سند تحول بنیادین نیروهای جدید باید به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود، تاکید کرد: معلم امروز باید با تمام جوانب فضای مجازی آشنا بوده و بتواند تولید محتوای فضای مجازی داشته باشد و به دانش آموزان نیز آموزش دهد.
وی تصریح کرد: دولت برنامهای برای آموزش و پرورش ارائه نکرد و این مساله باعث شد تا به مقام معظم رهبری نامه نوشته و از ایشان سوال کنیم که برنامه را ما باید تهیه کنیم یا دولت؟ ایشان فرمودند: اولویت نوشتن برنامه برای آموزش و پرورش با دولت است و در وهله دوم اینکار بر عهده مجلس است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش اجازه ندارد هیچ کاری را خارج از سند تحول بنیادین انجام دهد، تاکید کرد: دولت مکلف است آموزش و پرورش را در اولویت اول بودجه قرار دهد و آموزش و پرورش نباید خارج از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی معلم جذب کند.
سند تحول بنیادین را به بدنه آموزش و پرورش معرفی میکنیم
در ادامه این جلسه امیررضا حضرتی، مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: ما به عنوان یک تشکل انقلابی از کسانی که به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنند و به صحبت ایشان جامه عمل بپوشانند تمام قد از این افراد حمایت میکنیم.
حضرتی خطاب به رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: شما اثبات کردید که انقلابی هستید. شما دو طرح سند تحول بنیادین و دانشگاه فرهنگیان را در کارنامه خود دارید که قدردان این زحمات شما هستیم.
مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان مشهد ادامه داد: ما به عنوان یک تشکل انقلابی در آموزش و پرورش وظیفه خود میدانیم که سند تحول بنیادین را معرفی کرده و هدف ما معرفی این طرح به بدنه آموزش و پرورش و بدنه پیشروی دانشجویان است.
درخواست از حاجی بابایی در تخصیص ردیف استخدام هیات علمی دانشگاه
سیدکمال حسینی، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد نیز در این جلسه ۲ درخواست از رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی داشت و گفت: حمایت از توسعه و بازسازی زیربنای دانشگاه فرهنگیان و تخصیص ردیف استخدام هیات علمی دو درخواست ما از شماست.
حسینی افزود: پذیرش در دانشگاه فرهنگیان همیشه با رتبههای برتر بوده است و امسال ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۱۶ رشته پذیرش شدند و ۱۴۱ انجمن علمی در دانشگاه وجود دارد.