به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ایلام، هدی فهمیان، استاد حوزه و دانشگاه ایلام در سلسله نشست سبک زندگی که امروز با حضور کارکنان زن دانشگاه ایلام در سالن فرزانگان برگزار شد، گفت: نگرش های تیمّنی و تبرّکی، علمی و پژوهشی، هدایتی و برنامه ای سه نوع نگاه ویژه و رایج به کلام وحی است.
وی ادامه داد: یکی از مقدمات اساسی که سبب میشود انسان به سوی اجرای دستورات قرآن سوق داده شود، توجه به فرمان الهی به مثابه هادی (هدایت کننده) و به عنوان برنامهای جامع برای زندگانی فردی و اجتماعی می باشد؛ عمل به محتوای آن موجب سعادت انسان در دنیا و آخرت خواهد شد، خداوند سبحان در آیه ۹ سوره مبارکه اسراء میفرماید: همانا این قرآن به راهی که استوارترین راهها است، هدایت میکند و به مؤمنانی که کارهای نیکو انجام میدهند مژده میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سوره مبارکه مائده تصریح کرد: خداوند متعال در آیه های ۱۵ و ۱۶ میفرماید: از طرف خداوند، نور و کتاب روشن به سوی شما آمده است، خدا به وسیله آن، کسانی را که در پی خشنودی او هستند به راههای سلامت، عافیت و امنیت هدایت میکند؛ آنان را با خواست خویش از ظلمتها و تاریکیها خارج می سازد، به سوی نور میبرد و به راه مستقیم (استوار) رهنمون می گرداند.
فهمیان گفت: آیا صِرفِ داشتنِ یک نسخه خوب بدون آن که داروهای تجویز شده در آن تهیه شوند و طبق دستور پزشک مصرف شوند، برای درمان بیماری کافی است؟ قطعاً اینگونه نیست، قرآن نیز که نسخه شفابخش و تعالی آفرین برای فرد و جامعه است؛ در صورتی میتواند کاملاً مفید باشد که تمامی دستورات، توصیهها و راهنماییهای آن با دقت اجرا شوند.
وی بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۸۲، شفا بودنِ قرآن را تنها برای مؤمنان مطرح میسازد؛ زیرا آنها هستند که هدایتهای قرآن را میپذیرند و فرامین آن را یک به یک اجرا میکنند. پروردگار در این آیه میفرماید: و از قرآن، آنچه شفا و رحمت برای مؤمنان است نازل میکنیم؛ ولی ستمکاران را جز زیان نمیافزاید.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از جمله اساسیترین پرسشهای بشر که مکاتب گوناگون فکری و فلسفی، سعی در پاسخگویی به آن را داشتهاند، پرسش از معنای زندگی یاmeaning of life است، قاعدتاً، بر اساس یک ترتیب و ترتّب منطقی میتوان این گونه استنباط کرد؛ به تبَع معنایی که برای حیات مطرح میشود، نوع زندگی (form of life) تعیین میگردد و متناسب با نوع زندگی، تحدید و تعریف ویژهای از سبک زندگی (life style) برای فرد و اجتماع صورت میبندد.
فهمیان تشریح کرد: آشکار است که قرآن، معمای پیچیده معنای زندگی را به درستی، دقت، روشنی و سهولت حل می کند و در پی آن، نوع صحیح زندگی را معین میسازد و سرانجام نهج الحیات و سبک زندگی خاصی را که ضامن خوشبختی دنیوی و اُخروی و کامیابی ابدی برای انسان است را ترسیم میکند.
وی سبک زندگی را محصول شکل ترکیبی و یکپارچه آداب دانست و ادامه داد: آداب فردی و اجتماعی صورتهای زیبا و نیکویی هستند که شایسته است رفتارها و جلوههای ظاهری انسان و جامعه انسانی مطابق آنها باشند، بر اساس روشها، شیوهها و سبکهای گوناگون زندگی است که افراد، اقشار، اصناف، طبقات، اقوام و جوامع مختلف هر کدام هویت خاصی مییابند.
این استاد حوزه گفت: سبک زندگی، مبتنی بر فلسفه حیات است و در باورها و ارزشها ریشه دارد، بنابراین بی هیچ دغدغهای میتوان از سبک زندگی دینی و سبک زندگی غیر دینی سخن گفت.
فهمیان گفت: سبک زندگی قرآنی با تعیین لقاء الله و تقرّب به خداوند به عنوان هدف غایی و نهایی آفرینش عالَم و آدم و با جهتگیری اعتدالی خود نوع ویژهای از زیست فردی و اجتماعی انسان را سامان میدهد که نام آن «زیست خداپسندانه» و یا به تعبیر قرآن، «حیات طیّبه» است.
وی بیان داشت: خداوند در سوره مبارکه نحل آیه ۴۴ میفرماید: و أنزَلنا إلَیك الذّکرَ لِتُبَیّن لِلنّاس ما نُزّلَ إلیهم. بنابر مفاد این آیه، وظیفه تبیین آیات قرآن به عهده رسول الله (ص) و همه چهارده معصوم (ع) میباشد، تمامی آنان از جانب خداوند، مکلّف تقریر یا تبیین حقایق قرآن و تفصیل آنچه به اجمال و اختصار در قرآن آمده میباشند.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که اگر سبک و نحوه زندگی قرآنی در سطح فردی و اجتماعی به منصه ظهور برسد، مدینه فاضله اسلامی رخ مینماید، تصریح کرد: تنها در این صورت است که هندسه کلّی اعمال و ظواهر افراد و جامعه بر اساس قرآنزیستی و حیات طیّبه صورتبندی می شود.
فهمیان افزود: اسلام برای اموری مانند؛ هدفگذاریهای خُرد و کلان زندگی انسان، تعامل با امور دنیایی و اخروی، مدیریت عمر و زمان، تعلیم، تعلم، به کارگیری دانش، کسب مال و تولید ثروت، اوقات فراغت و چگونگی بهرهگیری از آن، تفریح و سرگرمی، شادی و شادی آفرینی و تمام عرصه های زندگی فردی انسان برنامه هایی مدون و جامع دارد.
وی با بیان این که در سبک و اسلوب زندگی اسلامی حضور و جریان اصل خدا محوری و معنویت اصیل توحیدی در همه جوانب و زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان به روشنی قابل مشاهده است، تصریح کرد: بدین جهت است که تمامی اجزاء و ابعاد زندگانی یک مسلمان حقیقی، آراسته به «صِبغَة الله» میباشد، نهج الحیات و شیوه زندگی قرآنی، سنگ بنای تمدن سازی اسلامی و قرآنی است؛ لذا باید آن را بسیار جدّی گرفت و با نگاهی راهبردی به آن پرداخت.