از سال 1388 معاونت قوانین با ساختار جدید در مجلس هشتم به تصویب مجلس رسید، در تابستان 91 بود که با تصمیم رئیس مجلس و هیئت رئیسه این معاونت به صورت مستقل اداره شد.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی مسؤولیت انجام امور تخصصی و کارشناسی مجلس در حوزه تقنین را بر عهده دارد. فرآیند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی با تقدیم طرحها و لوایح در صحن علنی مجلس آغاز و با انتشار قوانین ابلاغی به دولت در روزنامه رسمی خاتمه مییابد. سلسله اقداماتی که در این فرآیند وجود دارد، بین سه ادارهکل تدوین قوانین، کمیسیونها، صحن و مشاورین و اسناد و تنقیح قوانین تقسیم میگردد. وابستگی فعالیت این معاونت به عملکرد مجلس موجب میشود در این گزارش ابتدا عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزههای مربوط به وظایف این معاونت مورد توجه قرار گیرد و سپس به بیان تفصیلی عملکرد هریک از ادارات کل بهتناسب ادارات تابعه خود پرداخته شود. در این زمینه با یکی از اعضای این معاونت وارد گفتگو شدیم.
جهانبخش محبی نیا در گفتگو تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو مطرح کرد:
برخورد نخبگان با صعود و نزول قمیت نفت سیاسی است/ قیمت نفت بالا نخواهد رفت
** خبرگزاری دانشجو: با توجه به اینکه قرار است در بودجه قیمت نفت زیر 35 دلار حساب شود، بودجه امسال باید چه ویژگی داشته باشد که بتواند از نظر اقتصادی مقاومتی و هم از نظر تامین نیازهای مردم جوابگو باشد؟
قریب به دو سال تحریم و بررسی و پیش بینی کارشناسان این بود که قیمت نفت یک سیر نزولی خواهد کرد و امروز شاهد کاهش قیمت و پیش بینی صحیح کارشناسان هستیم . در این خصوص نامه ای را به رئیس جمهور نوشتم که مضمون آن نامه این بود که مبادا در دامی گرفتار شوند که سمت و سوی تحریم ها فوران قیمت نفت را پیش بینی کند قیمت نفت فوران پیدا نخواهد کرد.
متاسفانه برخورد نخبگان ما با این سعود و نزول ها سیاسی کارانه است مثلا قیمت نفت افزایش پیدا می کند مخالفین دولت مطرح می کنند که درآمدهای نفتی سیل آسا افزایش پیدا کردند باید نتیجه افزایش قیمت نفت را در عمران و آبادانی و رفاه معیشیت مردم مشاهده کنیم. این در حالی است که از آن طرف دولتمردان می گویند که همگام با افزایش سعودی قیمت نفت کالاهای جهانی و واردات هم گران شدند از این رو در اول بحث حسابداری تفاوتی نمی کند یا بعضی از مواقع قیمت نفت کاهش پیدا می کند، مطرح می کنند که این یک توفیق ناخواسته ایست که اقتصاد ما با آن گریبانگیر است و به نوعی از جامعه تشخیص درست را از جامعه گرفته می شود و وقتی تشخیص صحیح گرفته نشود تصمیمات اقتصادی سیاسی و فرهنگی مناسب را نباید انتظار داشته باشیم.
در مکاتباتی که با آقای رئیس جمهور داشتیم و با دوستان کارشناس در این خصوص بحث کرده ایم به این نتیجه رسیده ایم که اگر واقعا دنبال این هستیم که اقتصاد مقاومتی جنبه عملیاتی پیدا کند و اقتصاد مقاومتی از مرحله نظری بیرون آید و در اجرا با عملیاتی شدن آشتی بکند طبیعی است که باید با مقوله ای مثل فروش نفت و گاز و حتی منابع معدن را از بودجه جدا کنیم.
به میزان 70 درصد درآمد مالیاتی، فرار مالیاتی درکشور داریم
** خبرگزاری دانشجو: اگر فروش نفت، گاز و حتی منابع معدن را از بدنه بودجه جدا کرد چه منابع دیگر را لازم است که جایگزین این منابع مالی بودجه کرد؟
علم اقتصاد برای این سوال جواب دارد و میگوید که درآمدهای بودجه ضروری است معطوف به مالیات شود و برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید هم پایه مالیاتی را گسترش داد تا با بالا رفتن نرخ های مالیاتی کمر تولید و سایر فعالیت ها را نشکند که این نوع تدوین بودجه نیاز به ساز و کار دارد و از آنجایی که احتمال دارد در این برهه امکان سیر نزولی قیمت نفت را شاهد باشیم و معتقدم که تولید نفت با قیمت 15 دلار دخل و خرج نکند یعنی اصلا با مصیبت های کنونی کشورمان در فروش و استخراج نفت اقتصادی نباشد از این رو باید بودجه را به سمت دریافت مالیات سوق دهیم و این درحالی است که جامعه امروز در رکود اقتصادی بسر می برد و با این رکود حاکم نمی توان نرخ های مالیاتی را افزایش داد و عقل اقتصادی در این خصوص بیان می کند که باید مقداری از نرخ مالیاتی که قرار است از مردم در بودجه گرفته شود باید شکسته شود.
برخی از روسای سازمان امور مالیاتی مطرح می که به اندازه 70 درصد درآمدهای مالیاتی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و این سوال را برای همگان بوجود می آورد که چرا بودجه کشور باید تا این میزان بسیط باشد آن هم در زمانی که جامعه در جنگ اقتصادی با دنیا است و در برابر کانون های کسب در آمد همیت و عزم جدی را نشان ندهیم و آیا ضروری نیست که پایه های مالیاتی را گسترش دهیم؟ و با گسترش پایه های مالیاتی با فرار مالیاتی مقابله کرد؟ خیلی از بنیادهای کلان، موسسات و بنیادهای وابسته به بسیاری از مکان ها همچون دولت، حاکمیت منتسب به آقایان خاص هستند که مالیات خود را پرداخت نمی کنند.
آیا زمان آن نرسیده است که قوه قضاییه خود و دولت و سازمان امور مالیاتی را مکلف کند که بتوانند در حد گسترده ای بحث جمع آوری مالیات را جدی بگیرد معتقدم اگر بتوانیم راهکار مناسبی را طراحی و تبدیل به قانون کنیم تمامی مراکز قدرت و حاکمیت پشت سر قانون قرار خواهند گرفت و از آنجایی که با دیدگاههای مقام معظم رهبری آشنا هستم بعید می دانم با معافیت مالیاتی بعضی از نهادها و سازمان ها و کارخانجات و شکرت های تولیدی مخالفتی داشته باشند البته مراد از این حرف این نیست که این جاهایی که مالیات نمی دهند دستگاه های وابسته به ایشان هستند منظورم این است بطور کلی از برخی نهاد ها و شرکت ها پشتیبانی شود و این پشتیبانی در راستای اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی باشد آنهم در زمانی که کشور با کمبود درآمدها مواجه شده است ضرورت دارد با کار شجاعانه ای تمامی ردیف ها و اضافه خرج ها حذف شود انجام شود چرا که بسیاری از این موسسات خصوصی ما از بودجه دولتی میلیاردها میلیارد پول می گیرند بدون این که مالیات دولتی باشند وابسته به دولت باشند اگر ما هر چه بتوانیم حجم بودجه را کوچک تر از حال موجود کنیم به همان میزان توانسته ایم به اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی نزدیک تر شده ایم و با این اقدام خواهیم توانست در مقابل شوک وحشتناک نفتی ایستادگی و یک بستر مطمئنی را برای اصلاح بودجه و حذف زواید بودجه را آغاز کرد و این اقدامات تنها بخشی از کار است بخش بعدی کار این است که صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره را جدی بگیریم.
امروزه شش ماه از واریز پول های نفت به حساب صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره ارزی نمی گذرد که همان پول مجددا برداشت می شود در حالی که پول های واریزی به این صندوق باید به مدت 5 تا 10 بدون برداشت باشد تا پشتوانه عظیم مالی و ارزی به عنوان پس انداز برای روزهای شکننده اقتصادی بتوانیم از آن پشتوانه برداشت کنیم.
طی نامه ای که به دولت نوشته ام 5 برابر بودجه کل کشور یعنی به اندازه 5 سال وزارتخانه ها و سازمان ها و ارتش و همه نهادها ساختمان ها و ویلاها و زمین های اضافی ازاین نهادها و تشکل ها و سازمان ها دست نخورده باقی مانده است ودولت باید لایحه ای به مجلس دهد تا قانون شود و در یک نهاد مطمئن که دردسر جدیدی برای دولت ایجاد نشود وضعیت ویلاها و سازمان ها و زمین های وزارتخانه هایی که با یکدیگر ادغام شده اند مشخص و درامد دارآیی های به خواب رفته صرف هزینه خود سازمان ها نهادهای و وزارتخانه و موسسات دولتی شود.
دولت توجهی به دارایی های به خواب رفته وزرات خانه ها بی تفاوت است
** خبرگزاری دانشجو: دارایی های به خواب رفته چه دارایی هستند؟
داراییهای به خواب رفته دارایایی هایی هستند که در اکثر خیابان های تهران می توان را مشاهده کرد مثلا ساختمان وزرات خانه ای 5 هزار میلیارد ارزش دارد اما همان ساختمان امروزه از سوی وزارت خانه مربوطه رها شده در سطح خیابان بدون اینکه از آن بهره برداری شود باقی مانده است.
متاسفانه در فروش دارایی های به خواب رفته اباهه گری هایی را شاهد هستیم و از آنجایی که به خودرو ادارات داراییهای به خواب رفته نمی گوییم اما همین خودرو را با عنوان دارایی به خواب رفته و به شکل اقساط 30 ساله در اختیار مدیر شرکتی قرار می دهیم در حالی که قرار بود خودرو ادارات آزاد شده و در اختیار افراد در جامعه قرار گیرد تا شاید برای فردی فرصت شغلی ایجاد شود.
تیم اقتصادی دولت در پرداخت یارانه به مردم کم لطفی می کند
** خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از پرداخت یارانه ها و عدم حذف 6 میلیون از دریافت کنندگان یارانه از سوی دولت چیست ؟
دولت در بحث یارانه ها به این مردم و ملت و انقلاب و نظام جفا می کند مگر خود دولت نمی گوید وقتی موقع واریز یارانه ها می رسد شب شام غریبان و عزای دولتمردان است این در حالی است دراین شب عزای دولتمردان به خدا نصف افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند یارانه دریافت نمی کنند و نمی دانم چه لزومی دارد افرادی که بیش از 5 میلیون درآمد دارند 45 هزار تومان به آنها یارانه پرداخت شود چه دردی از دردهای این افراد با دریافت یارانه دوا می شود و بهتر است با حذف این تعدا از دریافت یارانه حداقل 25 هزار میلیارد به خزانه عودت داده می شود و این از میزان هزینه عودت داده شده را می توان جهت تأمین منابع مالی بخش های عمرانی و جاری هزینه کرد.
متاسفانه پرداخت نقدی به این شکل به اقشار کم در آمد جامعه تحت نام عدالت از سوی دولت قبل خطای بزرگی بود چراکه عدالت بدان معنا است که اقشاری که نیاز دارند یارانه دریافت کنند و یا اینکه دو برابر هم پرداخت کنند تا این گروه ها نیز بتوانند از این طریق امرار معاش کنند اما درست نیست نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه معاونین وزیر بازاریی که میلیاردها تومان و یا دلار سرمایه دارد یارنه نیز دریافت کندو این نوع اقدام هدر دادن پول و بودجه کشور است و دولت روحانی که اینچنین اقدام را پوپلیستی بر می شمارد نیز همان مسیر قبلی که دولت احمدی نژاد در خصوص پرداخت یارانه راه دولت قبل را که طی کرده را ادامه می دهد.
دولت روحانی به مرض اپیدمیک پرداخت یارانه مبتلا شده است
** خبرگزاری دانشجو: پس چرا دولت جدید کار دولت قبلی را پوپولیستی می داند و اجرا می کند؟
ادامه دادن مسیر دولت های قبلی مرض اپیدمیک است و دولت جدید به دلیل این که پایگاه اجتماعی اش ضربه و آسیب نبیند این اقدام را انجام می دهد و گرنه در ادبیات اقتصادی خودشان مطرح می کنند بارها گفته اند مملکت را نباید آتش زد اما امروز شاهدیم که مسیری که برای حرکت خودرو انتخاب شده است در انتها به دره منتهی می شود.
من فکر می کنم که تیم اقتصادی دولت در خصوص پرداخت یارانه به مردم کم لطفی می کند اگر قرار باشد در قطع یارانه پای آقایان به محاکمه کشیده شود نباید هراسی در این زمینه داشته باشد و من فکر می کنم دادن یارانه به شکل فعلی که بی حساب و کتاب است ادامه دادنش از جرایم اقتصادی محسوب می شود.
امروز که قیمت نفت به حدود 29 دلار رسیده است و پس از استراج 35 درصد فروش نفت به وزارت نفت اختصاص دارد و به این ترتیب حتی یارانه را به زور می تواند پرداخت می کند از این رو ضرورت دارد 6 میلیون نفری که باید یارانه آنها از سوی دولت قطع شود ،قطع کند اما نمی دونم چرا هنوز این کار را نکرده اند.
عزمی در خصوص حذف 6 میلیون نفر از دریافت یارانه نیست و این گونه رفتار کردن جرایم اقتصادی است و نیاز است تا طی حکمی مسببین محاکمه شوند.
40 سال طول می کشد تا آمایش سرزمینی در کشور اجرایی شود
** خبرگزاری دانشجو: آمایش سرزمینی مخصوصا در واحدهای تولیدی و کشاورزی چه کمکی به اقتصاد مقاومتی می کند؟
از آنجایی که آمایش سرزمین کپی برداری از جهان هستی است و ضرورت دارد که دولتمردان ما با استفاده از جهان هستی برای شهرها و استانها برنامه ریزی کنند چرا که با نگاه به طبعیت می توانیم به این نتیجه برسیم که در شهری از استان ما می توان چه اقدام اقتصادی را انجام داد مثلا در شهری که در آن می توان گل پرورش داد کارخانجات فولاد را در آنجا احداث نکنیم و جایی که آهن بسیار دارد و می توان در آنجا کارخانه فولاد را احداث کرد پرورش گل انجام دهیم.
اگر بخواهیم خلاف طبیعت حرکت کنیم نتیجه کار ناهماهنگی هایی است که امروز در برخی از شهرها مشاهده می کنیم و بنا به مشیت حضرت ربانی با هماهنگی خلق شده محیط سرزمین ایلام برای یک فعالیت و آذربایجان، اصفهان و سیاستان و بلوچستان برای فعالیت خاصی است اگر متناسب با آن هارومونی که مزیت نسبی بخواهیم صنایع واحدهای تولیدی مان را به ان سبک گسترش دهیم زندگی در فرمانیه همچون زندگی در حاشیه تبریز شبیه خواهد بود و هیچ فرقی این دو مکان با هم نخواهند داشت اما با برنامه ای که دولت هاشمی و خاتمی و احمدی نزاد و روحانی تاکنون برای اجرای آمایش سرزمینی ارائه و مطرح کردند من فکر می کنم تا 40 سال آینده نیز آمایش سرزمینی در کشور اجرایی شود.
در خواست های نمایندگان علل اصلی عدم اجرای آمایش سرزمینی است
** خبرگزاری دانشجو: آیا فکر می کنید در میان نمایندگان مجلس دهم عزمی در اجرای آمایش سرزمینی وجود داشته باشد؟
نه! مجلس دهم برآمده از همین جنبش ها و هویت سیاسی اجتماعی است که مردم دارند اتفاقا یکی از مراکزی که آمایش سرزمین را مریض کرده درخواست های بیخود نمایندگان است که برای این که به هر دلیل پایگاه استراتژیک خودشان را حفظ کنند هر نوع خو استه ای را تعقیب می کنند و برای اینکه منطقه خودشان را برخوردار کنند به هر نوع امتیازی که داده شود تن در می دهند و برای رسیدن به نقطه امتیاز هر نوع فشار را وارد می کنند مطمئن باشید مجلس آتی با این مجالس گذشته فرقی نخواهد داشت.
نبود ساختارهای سیاسی باعث شده تا مجلسی هفت بیجار داشته باشیم
**** خبرگزاری دانشجو: با این تفاسیری که شما مطرح می کنید مجلس آینده رو چه گونه ارزیابی می کنید؟
بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست باید برمبنای کارکرد باشد امیدواریم روزی بیاید که دولت ها از این بازی های سیاسی که مردم از آن خسته شدند جدا شوند 37 سال است که بحث راست، چپ، اصولگرا، اصلاح طلب و جامعه مدنی و جامعه سیاسی را در زمان انتخابات مطرح می کنند و نتیجه این همه شعارها امروز به این نتیجه رسیده ایم که مردم به طور کامل به رفاه دست نیافته اند.
اگر مجلس آتی برمبنای کمیسیون محوری و کمیسیون ها براساس برنامه های قبلی که در حوزه اقتصاد، آموزش، صنعت، حمل و نقل عمران روستایی عمران شهری مدیریت شهری روابط خارجی یارگیری شود که همه این موارد از حزب نشأت گرفته می شود و از آنجای که هنوز ساختارهای برنامه ریزی توسعه پایدار در حوزه سیاست نداریم و وقتی نمی توانیم از قبل نقشه راه و برنامه کاری مجلس را به رای بگذاریم یکی می رود در یک شهرستان براساس قومیت رای می آورد یکی براساس پول رای می آورد یکی براساس برانگیختگی ترحم مردم رای می آورد یکی به خاطر دخالت بعضی از ارگان ها و امثال این ها نهایتا یک هفت بیجاری درست می کنیم که نتیجه اش همین است.
داشتن سواد نظری حلال مشکلات مجلس نیست
** خبرگزاری دانشجو: اگر بخواهیم هفت بیجار در مجلس درست نشود باید چه اقداماتی باید انجام داد؟
در مجلس فقط سواد نظری کار گشا نمی باشد بلکه سواد نظری باید حتما توام با تجارب و حضور در اجرا باشد و از همه بیشتر نمایندگان باید و تعهد و دلسوزی نسبت به ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی و ملت داشته باشند بعدا دعواهای این شهرستان با شهرستان دیگر اما متاسفانه در مجلس نمایندگان برای گرفتن امتیاز برای حوزه انتخابیه خود با نمایندگان دیگر شهرها دعوا می کنند و این گونه بحث ها فرصتی برای مسائل کلان باقی نمی ماند و بنده به بعضی از دوستان اصلاح طلب و اصولگرا این مسأله را بارها تذکر داده ام که حداقل برای مجلس آینده برنامه کاری به مجلس ارائه دهند نه برنامه سیاسی اما کاندیدا ها با ادعا با شعار به دنبال تصاحب کرسی های مجلس هستند کا با این روند در نهایت از طرف های مختلف نمایندگان سقوط می کنند و وقتی که کرسی نمایندگی مجلس را تصاحب می کنند همچون گذشته در کمیسیون ها حضور می یابند.
معتقدم اگر کاندیداها با برنامه و کارکرد برمبنای سیاست گذاری بخواهند بعد از تصاحب کرسی نمایندگی در کمیسیون ها حضور پیدا کنند و در میان مردم برنامه های خود را مطرح کنند قطعا مردم به برنامه ها نامزدهای انتخاباتی رأی می دهند اما امروز مردم به برنامه ها رای نمی دهند بلکه مردم به افراد رای می دهند مثلا این نامزد برای این شهر نیست برای آن شهر دیگر است یا جزء قوم ما نیست و به قوم دیگر مربوط می شود و تا زمانی که این مسایل معیار باشد طبیعی است نمی توان در این پیچیدگی علوم بهترین راهکار را برای پیشرفت کشور طراحی کرد.
سونامی حضور کاندیدا ها را در عرصه ثبت نام یک بمیاری می دانم
** خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از سونامی ثبت نام نامزدهای انتخاباتی جهت ثبت نام در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چیست؟
این نشان دهنده این که انگار یک فراخوان برای حضور در کوهپیمایی ارائه شده است و تعداد کثیری جهت ثبت در این راهپیمایی ثبت نام کرده اند یعنی آقایان کوهپیمایی را با ثبت نام برای نمایندگی مجلس اشتباه گرفته اند متخصصین علوم سیاسی همواره بیان می کنند که اگر جامعه بیش از حد سیاسی بشود آن جامعه مریض حال است خلاف بعضی از اظهار نظر مسئولین که این را به منزله یک نقطه امید می بینند من این را نشانه بیماری می بینم که در یک شهری که نیاز به دو نفر نماینده دارد 80 نفر ثبت نام کرده اند و از این 80 نفر 40 نفر اصلاح طلب هستند و 40 نفر اصولگرا در حالی که می توانند اصلاح طلبان و اصولگرایان با هم جمع شوند و هر کدام یک نماینده به مجلس معرفی کنند تا از این طریق آرای مردم همچون برگ خزان ریخته نشود و با این همه ثبت نام کننده مشروعیت نظام زیر سوال می رود یک نماینده ای که می تواند با 150 هزار نفر روی کرسی مجلس باشد با 25 هزار بیاید طبیعی است که این مشروعیت سیاسی نظام را هم می تواند ذوب کند بعضی از افرادی هستند که بازنشسته شده اند موقعی که دوران جوانیش که می توانستند بهترین اقدامات را انجام دهند اما امر سیاست را کنار گذاشته اند و در حوزههای کاری دست به کارهای اجرایی زده اند و حال که دوران بازنشستگی را می گذرانند و از انجام کارهای اجرایی بریده اند آمده اند و کاندیدای مجلس شورای اسلامی شده اندو این همه حضور نشانه خوبی نیست.
** خبرگزاری دانشجو: برخی حضور چشمگیر ملت در انتخابات را توطئه می دانند اما آیا شما این را همان بیماری که قلمداد کردید است یا بحث نفوذ در کار است؟
نه! برداشت من توطئه نیست بلکه این سونامی حضور کاندیدا ها را در عرصه ثبت نام همان بیماری می دانم اما بهتر است کما اینکه بعضیا از شگردهای تبلیغاتی را نباید بر خود انتخابات حاکم کنیم.
بعضی از مواقع سلیقه های انتخاباتی را اگر برامر انتخابات حاکم کنیم متاسفانه مصیبتی برای ما درست می شود که قابل جمع کرن نیست من این را یک بیماری می دانم که آنهم به هم فرهنگ عمومی هم فرهنگ سیاسی عملکرد دستگاه های سیاسی و خیلی از مسائل برمی گردد او برای حل این مشکل باید در کشور تحزب را راه اندازی کنید تا با چنین سیلاب هایی مواجه نشویم اینا سیلاب است اگر بعضی از نخبگانی که به درد کشور و مجلس و قانون می خورند اگر این افراد نتوانند در این رقابت ها رای بیاورند طبیعتا حاصل کار برمی گردد به انتخاب افرادی که هیچ تجربه ای ندارند و این همان پوپولیسم بیان می شود حداقل یک نوع آنارشیسمی که باز ازش نمی شود برای توسعه مملکت عبایی دوخت و جامعه ای تهیه کرد.
لایحه ششم عیوب بسیاری دارد که مجلس باید عیوب را برطرف کند
**** خبرگزاری دانشجو: قرار است در برنامه ششم توسعه وزارت معدن تجارت از هم دیگر تفکیک شوند و دو وزارت تجارت و وزارت صنعت معدن تجارت بشود باید چه اقدامی صورت پذیرد تا تولید در مقابل تجارت ضعیف نباشد؟
من از اولش با این ادغام ها مخالف بودم چه ادغام جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی چه این ادغام هایی که در حوزه صنعت است تجارت مقوله ای است تولید به مقوله دیگری است و هر کدام باید مسئولت مستقیم خودش را داشته باشند برنامه ششم هم طبیعتا باید این اتفاق را انجام دهد غیرمستقیم خواسته مقام معظم رهبری همین بود اما برنامه ششم در این لایحه ای که من دیدم عیوب بسیار زیادی وارد است یا باید دولت این عیوب را اصلاح کند یا اگر یک مجلس واقعا کارایی پیش رو داشته باشیم که بعید می دانم باید دست به اصلاح این برنامه بزنند والا با این برنامه ما امکان جهش و پرش نخواهیم داشت.
تخاصم غربی ها با ایران بر روی اجرای برجام سایه افکنده است
** خبرگزاری دانشجو: همواره از سوی آژانس شاهد این هستیم که در جهت اجرای مفاد برجام نقض هایی صورت می گیرد ارزیابی شما از این همه نقض از سوی امریکا و آژانس صورت می گیرد چیست؟
دو تا مطلب است این پسماند تخاصم غربی ها و آمریکایی هاست که امروز روی برجام ریخته می شود و ما از جمله کشورهایی هستیم که در مرحله تخاصم هستیم برجام هم به نظر بنده به نحو خوبی مدیریت شده و در واقع ناخواسته دست به تأیید ملتی زدند که همیشه برایش بحران و پرونده سازی می کردند و در نهایت از رفاقت های دیپلماتیک غرب به جنگ های دیپلماسی روی آورده است و در این جنگ های دیپلماسی فتانت، زیرکی، حقوق بین الملل، لابی گری و دیپلماسی افسران سیاست خارجی کشور ما است که می تواند منافع ملی ملت ایران را برای ما حاصل بکند.
طبیعی است از روز اول هم حتی اگر برجام به نحو صددرصدی هم اجرا بشود اما در غایت ته مانده خصومت کشورها را خواهیم دید و معتقدم ضروری است تا این موضوع را در یک گفتمانی بررسی کرد که برای ملت از آن ناحیه احساس رنجش پیش نیاید در عین حال باید مراقبت ها و هوشیاری های لازم را در اجرای برجام داشته باشیم.
گسترش بی حد مناطق آزاد خنجر بر تولید داخلی گذاشتن است
** خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از معافیت های مالیاتی چیست؟
نه تنها معافیت مالیاتی نیست گسترش بی حد مناطق آزاد خنجر بر تولید داخلی گذاشتن است جمع آسیب ها و ضررهایش ما اقتصاد بومی، مقاومتی و داخلی روش هایی که بر بهبود تقویت داخلی و ارزش پول ملی و همه اینا تاکید می کند آنها را باید جمع کنیم خودمان را در اختیار یک رقابت جهانی بذاریم که طبیعتا بازنده ماییم چون که ما در عرصه کفش، لباس، پوشاک و قطعات و.... توان رقابت با کشورهای گردن کلفت و پیشرفته را که نداریم و متاسفانه حمایت های گلخانه ای صنعت ما را در یک مرحله آسیب آوری قرار داده است در حال حاضر بخش اعظم مملکت را خواسته یا ناخواسته بدون مطالعه تبدیل به مناطق آزادی کنیم که در واقع یعنی قلم بطلان بر 38 سال ادعای داخلی کشیدن است این مناطق آزاد از آنجاست یک بخشیش متوجه معافیت مالیاتی است.
*** خبرگزاری دانشجو: نمایندگان مجلس 67 امضا جمع کردندکه یک فراکسیون در خصوص ایجاد مناطق آزاد تشکیل بدهند به نظر شما نمایندگان نمی خواهند با عدم تصویب قانون ایجاد مناطق آزاد با هیئت رئیسه لجبازی کنند؟
نه لجبازی هم بکنند اشکالی ندارد چرا که در مجلس در بعضی از مواقع شاهد لجبازی و کتک و عصبانیت و آبستراکسیون هستیم و فرصتی برای این گونه لجبازی ها باقی نمانده است و باید نگاهی به کف زمین انداخت که مدت ها باید اونجا خوابید.
** خبرگزاری دانشجو: عملکرد معاونت نظارت را در این چهار سال گذشته چه گونه ارزیابی می کنید؟
هنوز در اول کار است هنوز آنچنان سابقه ای را ندارد معاونت نظارت برای اعمال نقش نظارتی پارلمان و محافظت از اجرای خوب قوانین و بردن سوال تحقیق و تفحص و تذکرات به سمت کارشناسی که لازمه آن کارهای بسیار بزرگی است.
معاونت نظارت نوعی پشتیبانی و تدارکات و ساختارسازی است ما باید هموار کنیم که واقعا سوال ها از حالت اولیه و لابی گری و اعمال فشار و اهداف فردی منطقه ای به سوی فعال کردن نهادهای نظام جامعه ایران و جمهوری اسلامی ایران معطوف شود که ضرورت دارد در این مسیر باید فرهنگ حقوقی، بین المللی و سیاست و پارلمانی را نیز فعال کنیم.
**** خبرگزاری دانشجو: آینده فعالیت معاونت نظارت و تقنین مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟
بنده آینده معاونت نظارت و تقنین مجلس را با توجه به جوان بودن روشن می بینم و این طفل در آینده قطعا به قد و قواره خوبی خواهد رسید.
**** خبرگزاری دانشجو: از زمان آغاز معاونت نظارت بر تقنین این معاونت چه اقداماتی انجام داده است؟
معاونت نظارت تقنین سازمان پذیری داشته است و اداره کل سازمان دهی نظارت را ایجاد کرده ایم که تمام نماینده ها ناظر بر آن هستند و حتی المقدور تدرکات این امر را انجام داده و خواهیم داد و تاکنون جلسات و موضوع بحث ها را برای نمایندگان ایجاد کرده ایم و ملات لازم را جهت موضوعات کارشناسی را انجام می دهیم اما هنوز تا رسیدن به مرحله نهایی این امر فاصله داریم اما اداره کل کارشناسی امور نظارت نسبت به مراقبت از همه قوانین در سطح کشور و نهادها بوجود آمده که اگر این امر را الکترونیک کنیم با بدنه همه وزارت خانه ها ارتباط برقرار خواهیم کرد و هر کجا قانونی به هر دلیل مورد توجه قرار نگیرد آلارمهای الکترونیکی در داشبرد اطلاعات خود آرشیو مانند نگهداری خواهیم کرد و نسبت به اجرای قانون عکس العمل از نشان خواهیم داد.
کمیسیون اصل 90 زیر مجموعه معاونت نظارت تقنین است در این کمیسیون هم اقداماتی را انجام داده ایم در اول کار هستیم اما به روند اجرای کار امیدوار هستیم.