به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای گزارشی از قراداد هواپیمایی ایران با ایرباس فرانسه در صحن علنی ارائه کرد.
آخوندی در ارائه گزارش خود گفت: ده و نیم میلیارد یورو با ایرباس برای 118 هواپیما در بردهای متوسط و قاره پیما منعقد شده است که 45 ایرباس از سری A330، 16 هواپیما از سریA350 و 12 هواپیما از سری A180 بخشی از هواپیماهای ایرباس است که ایران در خصوص آنها قرارداد بسته است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: مجموعا 118 هواپیما در بردهای متوسط و قاره پیما که ایران می تواند به طور مستقیم بدون هیچ گونه تواقفی به اقصی نقاط جهان پرواز داشته باشد با ایرباس قرارداد بسته است.
وی به قراردیگر ایران با شرکت ATR اشاره کرد و گفت: ایران قرارداد دیگری را با شرکت ATR منعقد کرده است جهت خرید 20 هواپیما با ظرفیت 70 نفر که می تواند این هواپیماها در فرودگاه های کوچک و متوسط ایران مورد استفاده قرار گیرد.
آخوندی گفت: مجموعا ایران با هواپیمایی فرانسه 138 فروند هواپیما خریداری کرده است که با خرید این تعداد هواپیماها ظرفیت هوایی ایران به دو برابر افزایش می یابد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص نحوه تحویل هواپیما گفت: هواپیماها در سال 2016 به مدت 8 سال و به صورت اجاره شرکت تملیک در اختیار ایران قرار می گیرد و مدت قرارداد هواپیماهای کوچک سه سال است که تا سال 2018 به طور کامل در اختیار ایران قرار می گیرد.
وی گفت: قراردادها به صورت اجاره به شرط تملیک است که تامین منابع اولیه آن از سوی شرکت ایرباس و ATR صورت گرفته است که بقیه منابع مالی که 85 درصد از منابع مالی است از تامین منابع بین المللی انجام می پذیرد.
آخوندی تاکید کرد: برای خرید هواپیمای ایرباس و ATR هیچ تضمینی از بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران داده نشده است و این قراردادها در راستای هواپیماها بازگشت منابع از عملیات خود هواپیما صورت می گیرد.
وی در ادامه به توسعه فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: قرارداد بسته ایم تا فرودگاه امام را توسعه دهیم و در حال انجام یک قرارداد برای توسعه فرودگاه مشهد انجام شده است تا با توسعه فرودگاه بین المللی مشهد پروازها از مشهد به اقصی نقاط جهان فراهم شود.
آخوندی در ادامه گزارش خود به توسعه فرودگاه اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای برای توسعه فرودگاه امام و تامین بیشتر منابع مالی این فرودگاه با شرکت های فرانسوی منعقد شده است تا فرودگاه اصفهان نیز با ظرفیت پذیرش توریسم به فرودگاه بین المللی تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به مذاکره در خصوص توسعه چهار فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز اشاره کرد و گفت: بعد از این فرودگاه ها چهار فرودگاه دیگر را نیز می خواهیم با سرمایه گذاران خارجی قرارداد منعقد کنیم.
آخوندی در ادامه گزارش قراردادهای منعقده میان ایران و فرانسه در خصوص حمل و نقل هوایی به نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم با نوسازی ناوگان هوایی جمهوری اسلامی ایران کلیه کریدور طبیعی عبور هواپیما از غرب به شرق از شمال به جنوب و برعکس ایجاد کنیم و برای ایجاد این کریدور نیاز به بازسازی فرودگاه های کشور داریم و برای بازسازی نیازمند 250 میلیارد دلار هزینه هستیم و با بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی ایران می توانیم تمام پروازها به اقصی نقاط کشور را انجام دهیم.
آخوندی در ادامه به ظرفیت کنونی کشور در خصوص داشتن هواپیما اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 256 هواپیما در کشور وجود دارد و این 256 هواپیما 20 سال است که در ناوگان هوایی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و وضعیت نامناسبی ندارد این در حالی است که ایران دارای 154 فرودگاه است که بیشتر پروازها در هشت فرودگاه انجام می شود و 46 فرودگاه با ظرفیت پایین فعالیت می کند و از این هشت فرودگاه فعال کشور سه فرودگاه بین المللی داریم که از این سه فرودگاه، فرودگاه امام خمینی درآمدش کل سه فرودگاه را در برگرفته است و آنچه که امروز ما در دست برنامه داریم این است که ما مطمئن هستیم که دولت از این اقدام بزرگ وزارت راه حمایت می کند و همچنین مطمئن از حمایت های شما برای این هدف بزرگ هستیم.
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که وضعیت ایران در منطقه باید نقطه ثقل همه پروازها باشد گفت: برخی از قدرت های بزرگ با بی تدبیری های برخی از مسئولان داخلی به دنبال خارج کردن این مرکز تعادل منطقه از ایران هستند و ما به دنبال بازگرداندن این مرکز به کشور هستیم چرا که ایران دارای جاده تاریخی بیش از 2000 سال جاده ابریشم است و باید در خصوص هوایی نیز با نوسازی و گسترش و توسعه فرودگاه های کشور این خطوط تعادل را به ایران بازگردانیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قراردادها ظرف مدت هشت سال به طول خواهد انجامید و هشت سال هم زمان بازگشت است و امروز دنیا پذیرفته است که با ایران قرارداد 16 ساله منقعد کند و همواره بازپرداخت قراردادها 20سال طول می کشید ولی این شرکت این ریسک را قبول کرده است که قرارداد هایی که با دولت جمهوری اسلامی منعقد می کند 16 ساله باشد و این نشان از این دارد که ایران و انقلاب اسلامی در موقعیت پایدار در جهان واقع شده است. جهان در یک ریسک بین المللی ایران را جزو بدترین و غیرامن ترین کشورها در حمل و نقل هوایی در زمان تحریم می دانست اما بعد از برجام این ریسک به حدی پایین آمده که امروز با ایران قرارداد امضا می کند و ما باید سهم ایران از ارزش های جهانی را به کشور بازگردانیم چرا که از سال 90 تا 93، 12 میلیارد دلار ایرانیان از شرکت های خارجی بلیط خریداری می کردند و هواپیمایی هما سالی چهار میلیارد دلار درآمدش از بخش هوایی و فروش بلیط بود و ما باید با حمایت های شما دوستان به قدرت اول منطقه در خصوص ناوگان هوایی برسیم و ما به دنبال این هستیم تا این تعادل را برهم بزنیم و سهم خود را از زنجیره ارزش افزوده جهان افزایش دهیم.
آخوندی گفت: با خرید این هواپیما دیگر نیاز نیست که به سایر کشورها مراجعه کنیم و می توانیم تمام پروازها را در داخل انجام دهیم و ایران با داشتن جغرافیای مناسب می بایست سهم خود را از جهان به دست گیرد.
وی گفت: با شعار و گزافه گویی در گذشته سهم ایران از ارزش افزوده جهان را به امارات و ترکیه واگذار کرده است اما ما می خواهیم امروز این صنعت را به کشور خودمان برگردانیم و در سال گذشته 12 هزار میلیارد دلار شرکت های خارجی در ایران سرمایه گذاری کردند و تنها 40 درصد بازار در اختیار ایران بود و اگر این صنعت در کشور ما رونق گیرد انواع شغل ها نیز برای جوانان ایجاد خواهد شد که توریسم گردشگری و سیستم نگهداری هواپیماها از جمله شغل هایی است که این صنعت برای جوانان دارند و ما در تلاش هستیم تا نقاط محروم کشور را نیز مجهز به سیستم ناوگان هوایی کنیم و هواپیماهای خود را در سال به 20 فروند افزایش دهیم چرا که معتقدیم برای توسعه کشور سریع ترین راه توسعه ایجاد ناوگان حمل و نقل هوایی است و هر چه به این امر بیشتر توجه کنیم توسعه کشورمان زودتر به نتیجه خواهد رسید.
آخوندی گفت: ما به دنبال این هستیم که ساکنین شهرهای جنوب غرب، شمال، شمال غرب، شرق، جنوب شرق را با ناوگان هوایی به یکدیگر متصل کنیم.
وی به تشکیل لیزینگ هواپیمایی خبر داد و گفت: این تشکیل لیزینگ هواپیمایی در اجلاس سراسری آسیا اقیانوسیه پایه ریزی شده و به دنبال این هستیم تا هواپیماها را به صورت لیزینگی در اختیار شرکت های خصوصی قرار دهیم و ما در این خصوص ایرباس را تشویق کرده ایم تا از صندوق توسعه ملی به شرکت های خصوصی جهت خریدن هواپیما کمک کنیم و ایرباس در این زمینه به شرکت های خصوصی نیز هواپیما واگذار کند.
لازم به ذکر است که در خلل صحبت ها و ارائه گزارش آخوندی لاریحانی که ریاست جلسه علنی را بعد از ابوترابی فرد برعهده گرفت خطاب به آخوندی گفت: آیا در خصوص تعمیرات و قطعات هواپیماها نیز اقدامات لازمی صورت گرفته است یا خیر.
آخوندی در پاسخ گفت: هم زمان با قرارداد هواپیماها قرارداد دیگری منعقد کرده ایم تا محل تعمیر و نگهداری هواپیماها را در تهران ایجاد کنیم و در این خصوص قرارداد امضا کردیم که ناگهان کوچک زاده که روبروی آخوندی ایستاده بود با صدای بلند گفت: شما قرارداد امضا نکرده اید که آخوندی در پاسخ به کوچک زاده گفت ما پیش نویس قرارداد را آماده کرده ایم و قراردادها قرارداد بزرگی است و طی بیست روز ایرباس باید متن قرارداد را بررسی کرده و سپس به ایران جواب دهد و ما نیز ظرف بیست روز فرصت داریم تا موضوعات در قرارداد را بررسی و پاسخ خود را به این شرکت بدهیم که لاریجانی در این زمینه خطاب به کوچک زاده گفت آقای آخوندی بیان می کند که قرارداد امضا کرده اند و این موضوع ذکر شده است که باز کوچک زاده با صدای بلند گفت: قرارداد امضا نکرده اید نگویید قرارداد امضا کرده ایم.
وی در خاتمه بیان داشت: ایران با ایرباس توافق کرده است که صنعت ساخت و ساز هواپیما در ایران راه اندازی شود حتی از قطعات ساخته شده توسط ایران در چرخه هوایی جهان استفاده شود و محل نگهداری و تعمیر هواپیماها در ایران شکل گیرد.