به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر امروز همایش اقتصاد مقاومتی و تجلیل از نخبگان بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ به همت سازمان بسیج دانشجویی در سالن بصیرت برپا شد.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این برنامه گفت: همیشه در طول تاریخ کسانی سعی بر محدود کردن منافع آزادی دیگران داشتند و یکی از رسالتها و اهداف پیامبران الهی باز کردن زنجیرها از پای انسانهای محدود شده بود و آنها آمدند آزادی را به شکل متعالی برای جامعه بشری به ارمغان بیاورند.
وی تصریح کرد: این زنجیرهایی که از آن صحبت میکنیم شکل های مختلفی دارد. یکی از بدترین شکل ها همین زنجیرهای واقعی است که انسان ها تحت شکنجه قرار گرفتند. لذا برخی از پیامبران وظیفه شان حذف این گونه عذابها از مردم بود.
جلیلی با بیان اینکه در طول تاریخ یکی از عرصه هایی که بر مبنای آن به حقوق انسان ها تعدی میشود عرصه اقتصادی است اظهار داشت: بر همین مبنا بسیاری از انسانها در مقابل استعمارگران حوزه اقتصادی قادر به انجام فعالیت نبودند.
وی با بیان اینکه امروز بیشترین دعوا بر سر مسائل اقتصادی است گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که پیامبران به دنبال آن بودند ایجاد مناسبات صحیح اقتصادی بود. مناسباتی که در آنها حقوق انسان ها حفظ شود و انسان ها بتوانند در سایه آن به رشد برسند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی که در مناسبات اقتصادی قصد لطمه زدن به انسانها را دارند قرآن آنها را مفسد میخواند. همچنین قرآن می گوید کسانی که ادعای دین دارند چرا در زمینه مبارزه با مفاسد و ایجاد مناسبات صحیح اقتصادی کاری انجام نمیدهند؟ و چرا اجازه می دهند که مناسبات غلط در جامعه شکل بگیرد؟
وی با بیان اینکه افرادی هستند که قصد تعریف غلط از مناسبات اقتصادی را دارند گفت: نباید مناسبات اقتصادی غلط تعریف شود. چرا که انسان باید به سوی کمال حرکت کند و وظیفه ما طبق توصیه انبیاء اصلاح مناسبات اقتصادی است. مناسبات اقتصادی باید طوری باشد که انسان ها را به حقیقت نزدیک کند.
جلیلی ادامه داد: چند قرنی است تمدن جدید شکل گرفته است که ریشه آن صرفا غربی است. افرادی در چند قرن اخیر بیشترین تجاوز را به حقوق انسانها داشتند. لذا در این راه تئوریهای زیادی را هم ارائه کردند همچنین دوران استعماری که کشورها را استعمار می کردند هم بر همین مبنا بود. در یک زمانی بیش از 61 کشور فقط مستعمره مستقیم انگلیس بودند.
وی گفت: بیش از 70 سال بعد از جنگ جهانی دوم مناسبات بر همین مبنا پیش رفته است و جالب است کسانی که بیشترین ممانعت از آزادی مناسبات اقتصادی را میکنند امروز از طرفداران بازار آزاد هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنابراین در این پارادایم ما شاهد هستیم که این تفکر ادعا میکند که حقیقت نسبی است و قائل به نوعی تکثر حقیقت هستند، افزود: آنها معتقدند که حقیقت دستنیافتنی و متکثر است و یکی از کسانی که در 5 قرن اخیر بیشترین تعدی و تجاوز را به حقوق انسانها داشته خود این مواضع را تئوریزه کرده و به عنوان پدر اندیشه آزادی مطرح شده است و امثال جان لاک به راحتی استعمار را تئوریزه کرده و خود از سهامداران عمده شرکتهای بردهداری بودهاند.
جلیلی با اشاره به انحصاری بودن حق وتو و برخورداری از سلاح هستهای تنها برای برخی از کشورها خاطرنشان کرد: بر این مبنا یک نگاه قدیمی استکباری میگوید مناسبات اقتصادی باید آنطور که ما میخواهیم باشد چون ثروت ما بیشتر است و برای حفظ آن مناسبات جدیدی تعریف میکنند و دولت نیز باید در جهت حفظ منافع سرمایهدارانی باشد که سرمایه خود را از راه ناحق به دست آوردهاند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث جهانی شدن ادامه داد: بنابراین ما میبینیم که ضد آزادیترین این مردم خود را طرفدار آزادی اعلام میکنند و به طور مثال بعد از برجام گفته میشود طلبهایی که ما از کشور هند داریم تنها از طریق کالا باید دریافت شود و تازه این حرفها از سوی طرفداران بازار آزاد گفته میشود! آنها معتقدند باید درباره هر تراکنش و فعالیت اقتصادی نظر بدهند.
وی با بیان اینکه آنها چنین اندیشهای را با تئوریهای لیبرالیسم بزک میکنند، یادآور شد: این در حالی است که برخی در داخل قصد توجیه آن را دارند و میگویند ما هم شریک آنها شویم و سهمی برای خود بگیریم و این همان چیزی است که امام (ره) درباره آن هشدار داده و فرموده بودند که این همان اسلام آمریکایی است.
جلیلی با اشاره به معیارهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی خاطرنشان کرد: امام می گوید اسلام سرمایهداران، اسلام منافقین، اسلام راحتطلبان، اسلام مستکبرین و در یک کلام اسلام آمریکایی و در این تفکر اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اسلام ناب و در برابر همه آنها قرار دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضرت امام اسلام ناب را اسلام پابرهنگان، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ و اسلام عارفان مبارزهجو معرفی میکنند و در این تفکر اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری است که صرفا یکی دو سال ساخته شده باشد، نیست بلکه یک اقتصاد مبتنی بر اسلام ناب است که میگوید ما باید مانع از تعرض به حقوق مردم شویم و در عین حال باید منافع محرومان را تامین کنیم.
وی در بخش پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مذاکرات هستهای یادآور شد: ما باید از منابع ملی حراست کنیم تا منافع ملی بیشتری را به دست بیاوریم. ما حق تنازل از حقوق ملت را نداریم و اگر شما در مقابل حق خود در مقابل دشمن تنازل کنید باز هم دشمن در مقابل شما طمع میکند لذا چیزی که در دوره قبل در مذاکرات دنبال میشد تنها دفاع از حقوق هستهای نبود بلکه دفاع از همه حقوق کشورمان بود.
جلیلی تاکید کرد: خاکریز هستهای خاکریز خط مقدم کشور است که باید در این عرصه منابع قدرت خود را افزایش دهیم نه اینکه از این منابع هزینه کنیم و بنابراین ما قدرت هستهای خود از جمله غنیسازی 20 درصد و سایر پیشرفتهای هستهای را مدیون شهدای هستهای بودهایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما در مذاکرات یک عقبنشینی اتفاق افتاده است، گفت: بله من به صورت جزئی این مسئله را در قضیه برجام مطرح کردم و به تعبیر مقام معظم رهبری ما هزینههای سنگینی در این مسیر پرداخت کردیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه انتخابات در تهران در ارتباط با مجلس شورای اسلامی و خبرگان و در پاسخ به این سوال که آیا رای تهران به معنای علاقمندی به ارتباط با انگلیس و کاهش اقبال به اصولگرایان است، گفت: در فروردین 67 که انتخابات مجلس برگزار شد و آخرین مجلسی بود که امام (ره) در بین ما حضور داشت، ایشان پیامی برای انتخابات داده است و این وصایای به یادگار مانده از ایشان است و امام آنجا دو مفهوم اسلام آمریکایی و اسلام ناب را کلید زدند؛ مردم به کشور و نظام علاقمند هستند و حضور آنها در انتخابات موجب تقویت نظام خواهد بود.
جلیلی حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات را مایه افتخار و غرور نظام دانست و یادآور شد: ما باید قدردان این مردم باشیم اما بخش دوم کار من و شما است که این دو تفکر را تبیین کنیم و شاخصهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی را برای جامعه مطرح کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه امام(ره) فرمودند که باید مانع از این شویم که این تفکر اسلام آمریکایی به اهداف خود جامع عمل بپوشاند، یادآور شد: شاید مصداق این تفکر امروز آقای الف و فردا آقای ب باشد اما ما نباید مردم را در این زمینه متهم کنیم بلکه باید ببینیم خودمان چقدر برای اغنای افکار عمومی و روشنگری دراین زمینه کار کردهایم.
وی با اشاره به نقش مهم نخبگان جامعه تاکید کرد: مردم بر اساس میزان روشنگری و تبیینهای صورت گرفته دست به انتخاب میزنند و اینجاست که دیگر بحث بصیرتدهی، شعار نیست و باید نقش اسلام ناب در پیشرفت اقتصاد، کشاورزی، صنعت نفت و سایر زمینهها تبیین شود و امتداد داشته باشد.
جلیلی در پایان تاکید کرد: ما باید وظیفه خود را جدی بگیریم و برای اغنا و بصیرت مردم کار کنیم.