کد خبر:۴۹۶۷۱۱
خوشنام:

وضعیت معیشت مردم با پروپاگاندای رسانه ای دولت درست نمی‌شود

دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در پس پستوهای اثرگذاری رسانه‌ای، مردم و نخبگان از وضع معیشت خود و جامعه باخبرند و بنظر می‌رسد تکیه بیش از حد دولت تدبیر و امید بر سیاست خارجی و امید داشتن به شرکت‌های چندملیتی که جزو شناسنامه کاپیتالیسم محسوب می‌شوند به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند.

محمد جواد خوشنام دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: این نکته اهمیت دارد که بدانیم آرمان‌های انقلاب ۱۳۵۷، آرمانهایی دین مبنا هستند.

 

وی افزود:آرمان‌های دین مبنا، این انقلاب را از تمامی انقلاب‌های پیش از خود که یا نهایتا سرمایه داری و یا باطنی مارکسیستی داشته‌اند متمایز می‌کند.

 

دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رکود تورمی حاکم، اقتصاد ایران را کوچک کرده و این موضوع باعث کاهش رفاه اقتصادی مردم و کوچک‌تر شدن سفره خانواردهها شده است. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی به کاهش میزان قدرت خرید مردم اعتراض و اضافه کرد رفاه مردم کاهش یافته است و ما باید کاری کنیم که اقتصاد کشور به حرکت درآید.

 

وی با طرح این سوال که نگاه دولت یازدهم به اقتصاد و راهکارهای بهبود اقتصادی چقدر واقعی است؟ افزود:  بدون شک روابط خارجی یکی از عوامل موثر بر رشد اقتصادی است، روابط خارجی صلح آمیز و غیرامنیتی سازی شده یکی از مولفه‌های اصلی تامین امنیت و کاهش ریسک و نا اطمینانی برای سرمایه گذاری (اعم از داخلی و خارجی) است، اما آیا این تمام ماجراست و آیا حقیقتا اقتصاد ما از کمبود رابطه رنج می‌برد؟ جایگاه روابط خارجی بعنوان شاخه‌های ثانوی اقتصاد در لابلای ریشه‌های اقتصاد که در خاکی سرزمینی تعمیق شده‌اند کجاست؟

 

خوشنام بیان داشت: طبق نظر بسیاری از اندیشمندان حوزه اقتصاد، تاثیر روابط خارجی در بهبود دائمی اقتصادی و توسعه پایدار تاثیری حداقلی است و این موضوع با تمرکز نگاه بر مشکلات و ضعف‌های داخلی اقتصادی اثبات می‌شود. بنظر می‌رسد دولت تدبیر و امید که با شعار بهبود اقتصادی در مدتی کوتاه بر سرکار آمد باید بتواند برای بقای خود (در بی‌ارزش‌ترین هدف و افق) تا انتهای مهلت چهارساله حداقل شرایط بهبود اقتصادی را برای مردم – آنگونه که لمس کنند نه آنگونه که خطابه‌ها و آمار‌ها بگویند- فراهم کند. اقتصاد مقاومتی مفهوم هوشمندانه مطروح از جانب رهبری پدیده جدیدی نیست و به راهکارهای دهه ۷۰ رهبری مبنی بر وجوب کاهش اتکای اقتصادی بر نفت، کوچک شدن دولت و شرکت دادن بخش خصوصی در اثرسازی و اثرگذاری اقتصادی برمی‌گردد.

 

وی تاکید کرد: برای اصلاح سیاست‌های غلط گذشتگان باید درکنار تلاش برای بهبود همه عوامل موثر بر اقتصاد مثل سامان دهی ساعات مفید اداری، شیوه قانونگذاری و اجرایی ساختن قوانین، سامان دهی فعالیت بانک‌ها و مناطق آزاد تجاری، جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق کالا، نوسازی واحدهای فرسوده برای ایجاد امکان رقابت خارجی و رفع بسیاری از موانع داخلی توسعه اقتصادی گرد هم آیند تا روزنه‌ای فرا‌تر از پروپاگاندای رسانه‌ای حاضر مبنی بر رشد و شکوفایی اقتصادی رخ دهد.

 

دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در خاتمه بیان داشت: در پس پستوهای اثرگذاری رسانه‌ای، مردم و نخبگان از وضع معیشت خود و جامعه باخبرند. بنظر می‌رسد تکیه بیش از حد دولت تدبیر و امید به سیاست خارجی و امید داشتن به شرکت‌های چندملیتی که جزو شناسنامه کاپیتالیسم محسوب می‌شوند نه تنها به اقتصاد مقاومتی کمکی نمی‌کند و به آن ضربه می‌زند بلکه توسعه اقتصادی را بمانند امری زیرساختی، دور از دسترس می‌نماید و نمی‌توان برای آن آینده‌ای روشن متصور شد. امید است دولت تدبیر و امید که با عَلَم نخبه گرایی به میدان آمده است با نگاه درست به شرایط پسابرجام و واقعیات و بایدهای اقتصاد طرحی نو در پیشرفت و بهبود اوضاع به نفع مردم در اندازد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار