به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران، به بررسی تهاجم فرهنگی و رویکردها، الزامات و اقتضائات اقتصاد مقاومتی پرداخت.
تقوی با اشاره به شیوههای متعدد و مختلف برای تهاجم فرهنگی، اظهار داشت: یکی از شیوههای دشمن فشارهای سیاسی در سطح بینالمللی است که آنها سعی داشتند جمهوری اسلامی را با صدور قطعنامههای متعدد و دفاع از زندانیان به اصطلاح سیاسی، در سطح بینالملل، ما را منزوی کنند تا جایی که سفرای کشورهای اروپایی به صورت دستهجمعی، فراخوانده شدند؛ هرچند که با سرافکندگی به ایران بازگشتند.
قائم مقام جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به تهاجم فرهنگی از طریق ماهواره، رسانه، کتاب و فیلم، آن را صحنههای مبارزه در جنگ نرم توصیف کرد و افزود: تهاجم فرهنگی یک بحث جدی است که باید در اجتماعات و رسانه ملی به آن بپردازیم.
وی در ادامه ممنوعیت ورود برخی از چهرههای سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورمان را به برخی از کشورها، از دیگر شیوههای مهار انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: آنها برای در تنگنا قرار دادن جمهوری اسلامی در سطح بینالملل طرفی نبستند، هرچند که مشکلاتی را ایجاد کردند، اما درنهایت به هدفشان نرسیدند؛ چراکه مردم ایران با اعتقاد به مکتب خود و با هوشیاری رهبری، به اهدافشان رسیدند.
تقوی یکی دیگر از شیوههای دشمن برای مهار انقلاب اسلامی را تحریم اقتصادی عنوان کرد و افزود: آنها به بهانه هستهای، کشور ما را تحریم اقتصادی کردند و هدفشان نیز این بود که مردم را با مشکل مواجه کرده و از نظام جدا کنند، لذا دیدیم که حتی بر روی مسئله بنزین امید بسته بودند تا اجازه ندهند از خارج وارد شود و به این ترتیب بسیاری از خودروها و وسایل حملونقل با مشکل مواجه شوند و در نهایت مردم به خیابان بریزند، اما مسئولان ما طرحهایی را آماده کردند تا امید دشمن ناامید شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: هدف دشمن در تحریمهای اقتصادی ناکارآمد نشان دادن جمهوری اسلامی و الگو نشدن آن برای امت اسلامی است، اما تدبیر نظام و رهبری حکیم باعث شد در برابر این توطئههای اقتصادی، پادزهری به نام اقتصاد مقاومتی ارائه شود.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای اقتصاد مقاومتی برنامهریزی و اقدام کنند، تصریح کرد: رهبر انقلاب از سالهای گذشته سعی کردهاند، نام سالها را در این زمینه هدایت کنند و از این رو ما شاهد بودیم که سال ۹۰ به عنوان «جهاد اقتصادی»، سال ۸۹ به عنوان «همت مضاعف، کار مضاعف» و سال ۸۸ به عنوان «اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری شد، بنابراین هدف از این نامگذاریها هماهنگی است و می خواهد کشور را در برابر تهدیدات بیمه کند و روی پای خود نگه دارد.
تقوی اظهار داشت: اصطلاح اقتصاد مقاومتی در شرایطی مطرح شد که دشمنان انقلاب حلقههای تحریم را علیه نظام تنگتر کرده بودند، البته ما از اول انقلاب هم با تحریم اقتصادی دشمن مواجه بودهایم و جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا با توقیف بیش از ۱۲ میلیارد دلار از داراییهای ایران در آمریکا و سر باز زدن از تحویل تجهیزات نظامی خریداریشده، همچون ناوها و قطعات یدکی آنها، تحریم اقتصادی را آغاز کردند و هنوز هم پولهای ما در بانکهای آمریکاست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور دومین گروه تحریم را پس از تجاوز نظامی صدام عنوان کرد و گفت: پس از تجاوز نظامی عراق به ایران، آمریکا و ۳۰ کشور تحریمها علیه ایران را شدت بخشیدند و پس از پایان جنگ تحمیلی نیز آنها منع هر گونه سرمایهگذاری در کشورمان را اعلام کردند.
وی گروه چهارم از تحریمها را تحریمهای اقتصادی دشمن به بهانه مسئله هستهای برشمرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی و مردم در برابر این تحریمها با مقاومت خود به دشمن پاسخ دادهاند و هدف تمام آنها نیز جلوگیری از الگو شدن جمهوری اسلامی بوده، اما در این میان اقتصاد مقاومتی درواقع نوعی جنگ اقتصادی است.
تقوی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی در برابر جنگهای اقتصادی دشمن طراحی شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که در جنگ نظامی همه امکانات باید در جهت پیروزی جبههها بسیج شود، در جنگ اقتصادی نیز همه سیاستها باید در این سمت، جهتگیری شود. لذا دستگاههای فرهنگی، آموزشی و خدماتی ما نیز باید سهم خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص کنند.
قائم مقام جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تفاوتهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با فشارهای بیرونی مواجه است، اما اقتصاد ریاضتی دچار فشارهای درونی است و به همین خاطر اروپا سیاست اقتصاد ریاضتی را دنبال میکند.
وی به بیان تفاوتهای دیگر این دو نوع اقتصاد پرداخت و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی بر عوامل داخلی تکیه دارد، اما اقتصاد ریاضتی کاملا انفعالی است.
تقوی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دارای الزامات و تحقق آن نیازمند ایجاد زمینههایی است، افزود: اولین قدم در اقتصاد مقاومتی، آگاهسازی، آمادهسازی و تنویر افکار عمومی مردم نسبت به اقتصاد مقاومتی است که این کار رسانههاست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، ایجاد روحیه جهادی را از دیگر زمینههای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: کلمه جهاد در فرهنگ دینی ما، معنای عمیقی دارد و از این رو اقتصاد مقاومتی باید در فضای جهادی، یعنی فضایی که انگیزههایی فراتر از تلاش سازمانی و سود شخصی دارد، محقق شود.
وی جهتگیری روحیه جهادی را ناامید کردن دشمن و تلاش برای خشنودی خداوند توصیف کرد و درعین حال اتحاد و انسجام ملی را از دیگر زمینههای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تقویت معنویت در جامعه به تحقق این نوع اقتصاد کمک خواهد کرد.
تقوی پرهیز از طرح مسائل حاشیهای و ایجاد موجآفرینی در جامعه را از الزامات تحقق مناسب اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: رسانهها و مسئولان نباید حاشیهسازی کنند؛ چراکه این امر مانع از پیشبرد صحیح اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
قائم مقام جامعه روحانیت مبارز، یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی را پرهیز از برخوردهای شعاری دانست و گفت: باید در عمل اقدام کرد، نه صرفا به زبان و شعار بسنده کنیم. بنابراین اصلاح قوانین مرتبط با اقتصاد مقاومتی به کمک مجلس، از دیگر الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی جلب اعتماد فعالان اقتصادی را از دیگر الزامات در این زمینه ارزیابی کرد و ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی، تشریفات و سفرهای خارجی بیحاصل باید حذف شود و بهطور مثال نیاز نیست یک هیأت عریض و طویل به خارج برود، برخی مسافرتهای خارجی مجلس کماثر و کمخاصیت است، از این رو برای مسائل خاصی، صرفا هیأت سفر میکند.
تقوی به لزوم اصلاح الگوی مصرف پرداخت و عنوان کرد: برخی سفارتخانههای ما در برخی کشورها هیچ خاصیتی ندارند، در حالی که از مهمانسرا و ماشینهای لوکسی برخوردار هستند که باید بازرسانی به آنجا بفرستیم تا سر بزنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به تبیین راهکارهای موفقیت در اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: اصل اول موضوع بهرهوری است که ما باید باتوجه به امکانات خوبی که داریم، بهرهوری را حداقل تا ۱۰ درصد افزایش دهیم و به این ترتیب تا رقم بالایی به کشور کمک خواهد شد.
وی یکی دیگر از راهکارها در این زمینه را اصل مردمی کردن اقتصاد کشور معرفی کرد و گفت: وزیر اقتصاد، فریادش در این زمینه بلند بود؛ چراکه برخی شرکتها حاضر نیستند در این بحث کاری انجام دهند و درواقع شجاعت لازم را ندارند.
تقوی با بیان اینکه متأسفانه برخی بانکها، پولفروشی میکنند تا به سود برسند که در حقیقت این مسئله ربا محسوب میشود، یکی دیگر از راهکارهای موفقیت در اقتصاد مقاومتی را گسترش بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: عملکرد دستگاهها در این زمینه مورد رضایت نیست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تشکیل سرمایههای بزرگ از طریق تعاونیها، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این جهت کار مهمی انجام ندادهایم.
وی به لزوم صرفهجویی در مواد اساسی از جمله مصرف انرژی، آب، مواد غذایی و خوراکی اشاره کرد و یادآور شد: ما حق نداریم هرچه از چاه نفت بیرون میآوریم را بسوزانیم؛ چراکه نسل فعلی، نسل ویژه خداوند نیست و ما باید به فکر آینده هم باشیم، بنابراین صرفهجویی در مواد اساسی، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
تقوی ششمین راهکار موفقیت در اقتصاد مقاومتی را تکیه بر تولیدات داخلی عنوان کرد و در تبیین این موضوع اظهار داشت: چرا مردم ما، همه عطش خرید تولیدات خارجی دارند و شوق خرید اجناس خارجی در برخی خانوادهها دیده میشود، بنابراین ما باید کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم؛ چراکه مردم دنبال جنس خوب هستند و اینکه برخی تولیدکنندگان داخلی بر روی اجناس خود، مارک خارجی میزنند، یک نوع مصیبت فرهنگی است.
قائم مقام جامعه روحانیت مبارز، سوق دادن تولیدکنندگان به سمت تولید کالاهای اساسی و استراتژیک همچون گندم و فولاد را از دیگر راههای کسب موفقیت در اجرای اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: دستگاههای فرهنگی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند و کمک کنند.
وی به نقش ویژه نمازجمعه، مساجد، منبریها و وعاظ، حوزه علمیه قم، نشریات و رسانه ملی در فرهنگسازی و آگاهسازی مردم نسبت به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: دولت در این زمینه پرچمدار است و باید به میدان آمده و وظیفه همه را در این قرارگاه مشخص کند.
تقوی با تأکید بر اینکه در مجموع انجام این اقدامها و وظایف، میتوان در پایان سال گزارش مناسبی برای اقتصاد مقاومتی به رهبر انقلاب ارائه کرد، یادآور شد: همه برنامهریزیهای کشور باید زیر چتر اقتصاد مقاومتی باشد؛ چراکه صرفا یک بخش و یک فرد نمیتواند آن را به نتیجه برساند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در جمعبندی سخنان خود اقتصاد مقاومتی را اقتصادی فعال با رویکردی تهاجمی و جهادی توصیف کرد و گفت: در این جنگ اقتصادی، همت و کار مضاعف لازم است و سبک زندگی باید جهادی شود.