عباس آخوندی در دیدار با وزیر حمل و نقل آلمان با بیان اینکه دیدارهایی با مقامات زیمنس و ایرباس داشته است، گفت: حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینههای تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد. ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل گفتوگو کردهایم و میتوانیم در زمینه جابهجایی و ترافیک مطالعاتی انجام دهیم.
وزیر راه وشهرسازی ایران افزود: اجازه بدهید توضیحی درباره برنامههایی که داریم و همچنین ارتباطاتی که با آلمان داشتیم، بدهم. وزارتخانه ما مثل وزارتخانه شما همه حوزههای حمل و نقل شامل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را دربرمیگیرد. البته در ایران اضافه بر بحث حمل و نقل، مباحث مربوط به شهرسازی و مسکن هم به عهده وزارتخانه ما است. ولی امروز راجع به حمل و نقل صحبت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: برنامهای که ما داریم در دو حوزه بحث زیرساختها است و بحث گسترش ناوگان حمل و نقل. در برنامههای توسعهای که داریم اجازه بدهید درباره حمل و نقل هوایی ابتدا توضیحاتی بدهم. در حوزه صنعت هوانوردی چند پروژه بسیار بزرگ داریم. اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود ۹۰ میلیون مسافر پیش بینی شده است. منطقه آزاد تجاری شهرفرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ هکتار بنا شده و علاوه بر آن ۲۵۰۰ هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه در عین حال به سیستمهای ریلی و سیستمهای جادهای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسویها در این پروژه به شکل جدی درگیرهستند.
آخوندی افزود: در عین حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم. در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شدهایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید ۱۱۸ هواپیما بود. همزمان برای خرید ۲۰ هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است.
وی با بیان اینکه البته برای ۶ فرودگاه دیگر در شش مرکز استانها هم با شرکتهای فرانسوی و ایتالیایی صحبت کردهایم، اظهار داشت: این فرودگاه ها حمل مسافر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را پوشش میدهد. در این حوزه با بعضی از شرکتها توافقنامه نیز امضا شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با این شرکت هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است، افزود:در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم.
آخوندی در ادامه بحث به سراغ راهآهن رفت و گفت: بحث دوم راهآهن حومهای در ایران است؛ با توجه به این که ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، برنامه راهآهن حومهای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلانشهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.
وی با بیان اینکه همزمان بحث برقی کردن برخی خطوط راهآهن در ایران هم مطرح است، گفت: همچنین تلاش داریم تا خط آهن سریعالسیر را وارد ایران کنیم. در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینیها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام میدهند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چینیها برای ایجاد خطوط راهآهن تهران-قم-اصفهان به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در قالب راهآهن سریعالسیر تامین مالی کردهاند و همچنین راهآهن تهران-مشهد به طول ۱۰۰۰ کیلومتر را عملی میکنند.
آخوندی با اشاره به این که برای راه آهن تهران-تبریز به طول ۷۰۰ کیلومتر با زیمنس در حال مذاکره هستیم، گفت: همزمان در ارتباط با بحث صنعت ریلی ما بحث نوسازی واگنها و ناوگان را داریم که هم شامل واگنهای مسافری و هم واگنهای باری میشود. در این باره هم با زیمنس مذاکرات مفصل داشتیم و هم با ایتالیاییها. برای بهبود مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی با «دویچه بان» هم یک تفاهمنامه منعقد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل جادهای هم اقداماتی بسیار گسترده در دست اجرا است. اصلیترین بحث ما تکمیل ارتباطات با شبکههای بینالمللی است تا به تمام کشورهای منطقه مرتبط شویم.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جادهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را داریم؛ اعم از ناوگان باری و مسافری. پروژهای داریم برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون که در این زمینه با شرکتها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله با فولکس واگن آلمان.
آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به این که آخرین پروژهای که باید از آن یاد کند بحث توسعه بنادر ایران است؛ گفت: بندر هرمزگان بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت در سال دارد. در فاز دوم این بندر پلتفرم آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کردهایم. و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکتهای مختلفی برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردهاند که آلمان هم از جمله انهاست.
پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش مییابد و هند و چین تاکنون علاقهمندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کردهاند. آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل و نقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شدهاند و به آبهای آزاد دسترسی ندارند، علاقهمند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیتهایی که ما میتوانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برای حمل و نقل دریایی و ترانزیت هم پیشنهادهای بسیار زیادی دریافت کردهایم. همین امروز هم با مجموعهای از شرکتهای آلمانی که در حوزه دریایی فعالیت میکنند بحثهای مفصلی داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که اگر میخواهند وارد ایران شوند و برای خود جایگاهی در حوزه لجستیک در ایران داشته باشند؛ چه لجستیک دریایی چه لجستیک ترکیبی، و چه ترانزیت ما کاملا حاضریم به آنها کمک کنیم.
ابراز علاقه همتای آلمانی از به کارگیری متحصصان کشورش در ایران
همتای آلمانی پس از ابراز سپاسگزاری از توضیحات آخوندی، با اشاره به این که تحولی بسیار گسترده در پروژههای مختلف در برنامه وزارت راه ایران دیده شده است، گفت: در حالی که اجرای هر یک از پروژهها خود چالشی برای یک وزراتخانه محسوب میشود، درک میکنم که جنابعالی علاقه دارید با شرکایی این برنامهها را اجرایی کنید که در حوزههای مختلف دارای تخصص هستند و از تجربههای موفقی در این موضوع برخوردارند.
وزیر آلمانی افزود: جنابعالی طیف شرکتهای آلمانی حوزههای مورد نظرتان را خوب میشناسید و ما از سوی این وزارتخانه هم علاقه خاصی داریم که همکاری خوبی بین راهآهن سراسری آلمان (Deutschebahn) و دولت جمهوری اسلامی ایران برقرار کنیم.
وی با ابراز خوشحالی از این که اسناد توافقنامه با دویچه بان برای همکاری امضا شدهاست، گفت: اینجا فقط مساله تکنیک و اجرا و عملی کردن و ساخت و ساز یا سیستمهای ریلی یا فقط خدمات سخت افزاری نیست. بلکه از نظر ما چنین مسایلی مانند مشاوره، مدیریت و لجستیک دارای اهمیت خاصی است.
وی افزود: از این رو ما خوشحال هستیم که شما در حوزه ترمینالهای کانتینری برای مدیریت ترمینال کانتینری با مرکزی ارتباط برقرار کردهاید که در این زمینه تخصص دارند. در حوزه فرودگاهی با فرانکفورت میتوانید تماس داشته باشید و با مدیریت فرودگاه مونیخ که از تخصص بالایی برخوردار هستند. آلمان سالهاست از نظر لجستیکی به عنوان قهرمان جهان شناخته میشود.
همتای آلمانی دکتر آخوندی، افزود: از اینرو برای ما بسیار با ارزش است که ما این مقام را در دنیا به عنوان کشور اول دنیا در حوزه مدیریت لجستیک حفظ بکنیم و این کار هم از طریق ارتباط نزدیک بین این وزارتخانه و شرکتهای تخصصی لجستیکی انجام میشود. زیر سقف این وزارتخانه تعداد زیادی از شرکتهای لجستیکی تخصصی فعال هستند.
معاون من در ماه اکتبر همراه هیاتی که تخصصش لجستیک است به ایران سفر خواهد کرد و همراه آنها تعداد زیادی از متخصصان و شرکتهای فعال در حوزه لجستیک به ایران خواهند آمد تا هم با وزارتخانه شما صحبت کنند و هم شرکایی را در ایران برای همکاری پیدا کنند. از این رو اگر امکان پذیرش از سوی وزارتخانه شما وجود داشته باشد، در ماه اکتبر میتوانند تواناییهای خود را در حوزه لجستیکی عرضه و معرفی کنند.
وزیر حمل و نقل آلمان تاکید کرد: من که اکنون این گزارش خلاصهای که فرمودید را همراه اعداد و ارقامی که ارایه کردید مرور میکنم، میتوانم بگویم اگر بخواهیم این پروژهها رادر آلمان اجرا کنیم، در شرایط عادی و به واسطه بوروکراسی که اینجا وجود دارد، فکر کنم سه دوره قانونگذاری لازم باشد. ولی فکر میکنم شما این شانس را دارید که با بوروکراسی کمتری بتوانید در درازمدت پروژهها را به راحتی اجرا کنید.
وی افزود: برای تسهیل در مورد مسایلی که مربوط به این وزارتخانه میشود؛ اگر به ایجاد ارتباط بین دو طرف ایرانی و آلمانی کمک کنیم؛ با توجه به همه شرکتهای فعال در زمینه لجستیک، باید بگویم این وزارتخانه و همه افرادی که اینجا هستند آمادگی دارند که هر کمکی از دستشان برمیآید برای ارایه تخصصهای خاص خود، ارایه کنند.
وی ادامه داد: خود من هم دوست دارم به تهران بیایم منتها برنامه کاری من نسبتا پر است؛ ولی واقعا علاقهمندم از نزدیک پروژههایی که فرمودید را ببینم و با ابعاد آنها آشنا شوم، چون این آمار و ارقام من را تحت تاثیر قرار داده است.
یادآوری حضور موثر آلمان در شکلگیری راهآهن ایران
دکتر آخوندی در پاسخ به وی گفت: حتما از شما دعوت میکنیم به ایران تشریف بیاورید. همین یکشنبه وزیر حمل و نقل فرانسه مهمان من هست که با برقراری پرواز ایرفرانس به ایران میآیند.
آخوندی در ادامه با یادآوری این که قبلا شرکتهای آلمان در ایران حضوری قطعی داشتند و در واقع راهآهن ایران حدود ۸۰ سال پیش به کمک آلمانیها ساخته شد، گفت: امروز هم خیلی علاقهمند هستیم در حوزه راهآهن همکاری جدی داشته باشیم و حتما با دویچهبان کار خواهیم کرد و برنامه قطار چه باری و چه مسافری بین آلمان و ایران را بایدعملی کنیم؛ این کاری است که شدنی است.
وی تاکید کرد: من امروز با دوستان در رابطه با صنعت حمل و نقل دریایی آلمان صحبت میکردم، به آنها گفتم که برای من از اجرای پروژه مهمتر داشتن همکاری حمل و نقلی و لجستیکی است. ما به شرکتهای لجستیکی شما حتما خوشامد میگوییم؛ چه در حوزه هوایی، چه در زمین و چه در حوزه ریلی هر نوع مساعدتی لازم باشد در ایران برای شما فراهم خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر این که در همین سفر مذاکرات جدی با GIZ برای گرفتن مشاوره در حوزه حمل و نقل ترکیبی انجام شده؛ ابراز امیدواری کرد که بتواند چنین همکاری را به شکل جدیتری با وزارتخانه آلمانی همتای خود داشته باشد. وی افزود: ما قطعا نمیخواهیم همکاریها صرفا در حد شرکتهای پیمانکاری بماند و میخواهیم در حوزه لجستیک بین دو دولت، همکاریهای دولتی هم داشته باشیم هم در بحث مقررات و هم در بحث مدیریت و هم در حوزه بحث مشاوره.
وی افزود: یک نکته هم اضافه کنم در حوزه مسایل بانکی است و ما روز گذشته گفتوگوی مفصلی با بانکهای شما داشتیم. با توجه به اینکه سالها روابط بانکی قطع بوده، خیلی طبیعی به نظر میرسد که برقراری ارتباطات مجدد مقداری زمانبر باشد. اما قطعا اراده سیاسی بسیار مهم است که این اراده سیاسی در بانکها اعلام شود.
نکته دوم، بحثهایی است که به آقای گابریل هم پیشنهاد کردم؛ این که خوب است ما با بانکهای اروپایی به صورت دسته جمعی مذاکره کنیم که بتوان به یک توافق جامع دسترسی پیدا کنیم مثل ECP.
اعلام آمادگی راهآهن سراسری آلمان
وزیر حمل و نقل آلمان در پاسخ گفت: جناب آقای وزیر من سپاسگزاری میکنم از اطلاعات دقیق و جزیی که در اختیار ما گذاشتید و حتما میدانید شرکت راهآهن سراسری آلمان (دویچه بان) متشکل از قسمتهای مختلفی است که زیر یک سقف کار میکنند.
وی افزود: حتما مطلع هستید که دویچه بان در حوزهای که جنابعالی ابتدا اشاره کردید یعنی در حوزه ساختارهای زیربنایی راهآهن و نیز در حوزه ناوگان فعال است. راهآهن سراسری آلمان (دویچه بان) صد در صد دولتی است و این وزارتخانه نماینده مالک دویچهبان هست در مقابل دویچه بان.
از اینرو ما بسیار مایلیم که تماس نزدیک با دویچه بان در همه زمینههایی که خدمتتان عرض شد بین ایران و دویچه بان برقرار شود. دعوت جنابعالی را با کمال میل میپذیرم و تلاش میکنم با نمایندگان دویچه بان دیدار داشته باشید. اگر موافق باشید دفاتر ما متقابلا در مورد وقت این سفر برای کارهای مربوط به هماهنگی با یکدیگر تماس برقرار کنند.
وزیر آلمانی با سپاسگزاری از اعلام آمادگی برای پذیرش نمایندگان در هیاتی که به ریاست معاون وی به ایران سفر خواهند کرد؛ گفت ایشان بین ۲۴ تا ۲۷ اکتبر در تهران خواهند بود.
کنترل سرعت توسط اتومبیل و جاده هوشمند
وزیر حمل و نقل آلمان در ادامه مذاکرات به همتای ایرانی خود پیشنهاد کرد تا از نزدیک از خودروهای کاملا هوشمندی که در آلمان ساخته میشوند، بازدید کند. وی با طرح این سوال که: آیا قصد دارید محدوده سرعت را در اتوبانهای ایران حفظ کنید یا خیر؟ گفت: همانطور که جناب آقای وزیر میدانند در اتوبانهای آلمان محدودیت سرعت وجود ندارد.
من اخیرا یک خودروی تمام اتوماتیک آئودی را در اتوبان مورد آزمایش قرار دادم که در سرعت ۱۳۰ کیلومتر، تمام کنترل خودرو دست ماشین است.
وی افزود: شاید در بحث توسعه شبکه جادهای کشورتان جادههای جدید را طوری بسازید که مجبور نشوید مثل ما که بعدها آن را تغییر دادیم، بخواهید بعدا جادههایتان را هوشمندسازی کنید. امروز ما جادههایی را که قبلا ساختهایم، هوشمندسازی میکنیم. ولی برای جادههای جدید شما شاید مفیدتر باشد که از همین حالا این کار در ساخت جاده انجام شود. منظور این است که این جادهها با خودرو ارتباط برقرار میکنند.
وی ادامه داد: فلسفه ما این است که خودروی آینده باید کاملا هوشمند باشد و بدون این که هوا را آلوده کند، یعنی به صورت برقی کار کند، هم هوشمند است و هم سبز. ما برای اینکه بتوانیم از این فناوری استفاده بکنیم داریم ساختارهای زیربنایی خود را در حوزه فایبرگلاس در تمام جادهها تجهیز میکنیم که بتوانیم با بالاترین حد سرعت جابهجایی اطلاعات بین جاده و ماشین را به این وسیله انجام دهیم. چون اگر بخواهیم بعد از ساخت جاده این کار را انجام دهیم بسیار هزینهبر خواهد بود. به همین دلیل ما قانونی را ۴هفته پیش تصویب کردیم که بر اساس آن همه جادههای جدیدی که ساخته میشوند باید به طور همزمان با فایبرگلاس تجهیز شوند.
وزیر حمل و نقل آلمان، گفت: از سوی دیگر در عنوان وظایف و اسم وزارتخانه شما علاوه بر راه و ترابری، ساختمان و شهرسازی هم هست. چنین ساختارهای زیربنایی دقیقا به هم مربوط میشوند. در این زمینه هم خوشحال میشوم که به تهران بیایم و با جنابعالی تبادل نظر کنم.
سیاستهای متفاوت ایران در کنترل سرعت
آخوندی با تشکر از اطلاعاتی که در این زمینه ارایه شد، گفت: شرایط ما با شما متفاوت است و ما فعلا دنبال کنترل سرعت هستیم؛ زیرا در ایران میزان تلفات جادهای بالاست و در حال حاضر سالی ۱۰ هزار نفر در جادههای ما کشته میشوند. به همین دلیل استراتژی ما کنترل و کاهش سرعت است.
بحث مدیریت جادهها به شکل گستردهای در ایران در حال اقدام است. چیزی حدود ۱۹۰۰ دوربین الکترونیکی در حال یکپارچه شدن و در حال نصب است و و بحث مدیریت الکترونیکی جادهها از بحثهای خیلی جدی است و سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام میدهیم. بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فقط سرمایه گذاری در این حوزه است که در سال جدید آغاز کردهایم. علاقهمند هستیم اگر به ایران تشریف بیاورید از مرکز مدیریت الکترونیکی جادههای ما بازدید کنید.
آخوندی افزود: ما یک مرکز کنترل ۱۰۰ درصد الکترونیک برای تمام شبکه راهآهن ایران هم تعریف کردیم و داریم آن را اجرا میکنیم. ما موفق شدیم که سیستم کنترل تمام اتوماتیک را در ایران ایجاد کنیم. برای خطوط آهن میتوانیم از مرکز کنترل؛ قطار را متوقف کرده و دستور مستقیم به قطارها بدهیم.
وزیر حمل و نقل آلمان با تایید نظر آخوندی، گفت: این تحولات لازم است و هر چه تعداد خودروها و وسایل و ناوگان در حال حرکت بیشتر باشد خطر تصادف بیشتر است و کنترل الکترونیکی این امکان را میدهد که جلوی تصادفها گرفته شود. من با کمال میل حاضرم از این مرکز دیدن کنم.
براساس این گزارش، آخوندی در ادامه حضور خود در آلمان، روز پنج شنبه راهی دوسلدورف شد و روز جمعه از قطار هامبورگ بازدید کرد.