به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو نشست دوشنبه فیلم که به اکران و نقد فیلم ابوزینب اختصاص داشت عصر امروز با حضور علی غفاری کارگردان فیلم ابوزینب، مرتضی شعبانی تهیه کننده، محمدتقی فهیم منتقد سینما و سعید هاشم زاده منتقد سینما در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد.
در این نشست علی غفاری کارگردان فیلم ابوزینب در خصوص نحوه ساخت این فیلم گفت: دو سال از ساخت این فیلم می گذرد و در سه جشنواره داخلی شرکت کرده؛ جشنواره تولید فیلم، مقاومت و جشنواره فیلم فجر.
وی افزود: تولید این فیلم به سال 91 برمی گردد که در همان سال مطرح و تولید شد. فیلم تماما در کشور لبنان فیلمبرداری شده و مراحل فنی آن در ایران انجام شده است. عوامل فیلم ابوزینب جز تعداد محدودی همه لبنانی هستند و فیلم به زبانی عربی تولید شده و قرار است به زودی در ایران نسخه دوبله شده آن اکران شود.
وی اضافه کرد: این فیلم داستان واقعی دارد و تمام شخصیت های آن واقعی است. جریان حزب الله و مقاومت مایل بودند که فیلمی مشترک تولید ایران و لبنان در رابطه با مقاومت لبنان ساخته شود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل تاثیرگذاری این فیلم بر روی مخاطب کیفیت نمایش است. این داستان در سال 85 در لبنان اتفاق افتاده و موضوع انسانی این فیلم توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
وی یادآور شد: امیدواریم شرایطی ایجاد شود که سینمای مقاومت و آرمان خواه رشد یابد و بتوانیم ثمره آن را ببینیم. متاسفانه مشکلی که برای فیلم محمد رسول الله(ص) در اکران ترکیه به وجود آمده گریبان فیلم ابوزینب را گرفته و موفق به اکران نشدیم.
**شعبانی: سید حسن نصرالله تاکید فراوانی بر ساخت فیلم شهید ابوزینب داشت
در ادامه این نشست مرتضی شعبانی تهیه کننده این فیلم گفت: بعد از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان مجموعه مستندی را در این باره تولید کردیم و پس از آن تحقیقات مفصلی انجام دادیم. سید حسن نصرالله دو موضوع را برای ساخت فیلم به ما تاکید کردند که یکی عملیات انصاریه و دیگری عملیات استشهادی شهید ابوزینب بود.
وی افزود: تاکید سید حسن نصرالله به این دلیل بود که موضوع مقاومت یک خانواده در جنوب لبنان که از تمام ظرفیت های خود برای دفاع از کشورشان استفاده کردند به تصویر کشیده شود.
تهیه کننده فیلم ابوزینب خاطر نشان کرد: این فیلم داستان صبر و تحمل مادری است که به مدت 14 سال رازی را در خود نگه داشته و به نزدیکترین کس خود این راز را نگفته است. بنابراین این سوژه جای کار داشت که ما بتوانیم از مقاومت لبنان یک خانواده ای را الگو قرار دهیم.
شعبانی اضافه کرد: سعی شده که تفاوت عملیات استشهادی که ما در این فیلم به تصویر کشیدیم، با عملیات های انتهاری مشخص شود. این عملیاتی که در فیلم به تصویر کشیده شده فقط علیه نیروهای نظامی و اسرائیلی انجام شد.
**فهیم: باید جریان شبه روشنفکری در مورد سینمای مقاومت شکسته شود
در این نشست محمدتقی فهیم منتقد سینما در خصوص سینمای مقاومت گفت: وضعیت الان سینمای مقاومت نباید این گونه باشد و فیلم هایی که باید در سینما باشد نیست و آنچه که نباید باشد هست. سینمای آرمان خواهانه با بی مهری زیادی مواجه شده منظور من سازمان های دولتی است؛ کسانی که ادعای روشنفکری می کنند و سینما را یک ابزار فرهنگی و هنری و انقلابی گری می دانند اما این ابزار انقلابی را نمی شناسند و قدمی برای آن برنمی دارند. جای شکرش باقی است که برخی نهادها هنوز دغدغه آرمان خواهی دارند.
وی ادامه داد: سینمای مقاومت با فشارهایی که بر آن وارد شده و بی مهری هایی که دیده نتوانسته جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. وقتی در مورد اکران این فیلم ها صحبت می شود موجی از اعتراض ها و بی مهری ها بلند می شود.
وی خاطر نشان کرد: فیلم ابوزینب نشان می دهد که آرمان خواهی در کشور هنوز جای حرف دارد. امیدواریم تغییراتی رخ دهد که سینمای مقاومت مانند قبل فعال شود و فعالیت خود را ادامه دهد.
فهیم در خصوص ابعاد فنی فیلم ابوزینب گفت: فیلم ابوزینب از خیلی نظرها فیلم قابل دفاعی است و فیلم نامه خوبی دارد و دارای قصه و قهرمان است. عملیات استشهادی و انتهاری در این فیلم تدوین شده است اما حرف ما این است که در سینما باید به مخاطب فکر کرد. این فکر باید قبل از فیلم نامه انجام شود و اگر بخواهیم سینمای آرمان خواهی از مخاطب عقب نماند باید فیلم نامه در راستای تفکر مخاطب نگارش شود.
وی ادامه داد: در فیلم ابوزینب همه چیز سر جای خود است و این فیلم می توانست درفرم جذاب تر باشد و مخاطب را جلب کند. این به این معنا نیست که فیلم نامه مشکل دارد این مشکلی است که برای سینمای ما ایجاد شده. بنابراین باید فیلم سازان اثراتی تولید کنند که این سینما دوباره به حال فعال خود بازگردد. باید وضعیتی که جریان شبه روشنفکری در مورد این سینما ایجاد کرده شکسته شود.
**هاشم زاده: هر چه اثر در مورد مقاومت بسازیم باز کم است
در ادامه این نشست سعید هاشم زاده منتقد سینما گفت: به نظر من هر چه فیلم و اثر در مورد مقاومت فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم بسازیم کم است و ساخت این فیلم ها می تواند این مقاومت ها را به تصویر بکشد.
وی افزود: سینما ابزار خشنی است، وقتی فیلمی اکران می شود نیت خودش را افشا می کند. بنابراین باید قواعد آن را رعایت کرد و در صورت عدم رعایت قواعد فیلمی روی پرده نمی بینیم . وقتی به مخاطب و جذابیت اثر توجه نکنیم سینما دچار اختلال می شود.