به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ داود کشاورزیان در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهمنامه طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده، گفت: این تفاهم نامه برای کامیون هایی با عمر بیش از ۳۵ سال در اسفندماه سال گذشته بین سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا شد که منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت تامین میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه متن تفاهمنامه با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکتهای تولیدکننده و لیزینگ کامیون و کشنده امضا شده باید توسط وزارت نفت نهایی شود تا در چارچوب این قراردادها ۶۵ هزار کامیون و کشنده نوسازی شوند، افزود: اجرای این طرح به امسال نمیرسد.
وی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سازمان راهداری اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش مصرف انرژی در دستور کار سازمان قرار دارد و اقدامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید انجام شود و کمتر به آن پرداخته شده، اصلاح قیمت انرژی است و تا زمانی نرخ انرژی در بخشهای مختلف مصارف خانگی و حملونقل پایین و غیر واقعی باشد هیچ انگیزهای برای صرفهجویی ایجاد نمیشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش حملونقل و در بخش مصارف خانگی شاهد مصرف بیرویه انرژی هستیم بنابراین مهمترین گامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب میتوان برداشت و بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری تاکید کرد، اصلاح قیمت انرژی است.
کشاورزیان با اشاره به اینکه طبیعی است که اصلاح قیمت انرژی یک تورم مقطعی را ایجاد خواهد کرد و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد، گفت: برای جبران این محدودیتها باید سیاستهای اجتماعی و حمایتی توسط دولت اتخاذ شود تا اقشار آسیبپذیر از این بخش متضرر نشوند. همچنین نباید با مصرف بیرویه سوخت منابع طبیعی خدادادی که متعلق به نسلهای آینده است حدر بروند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نق جاده ای ادامه داد: با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جادهای میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل زیاد است و اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دهیم تاثیر بسیار زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی دارد.