به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حمید بعیدی نژاد در خصوص انتشار برخی اخبار در خصوص جلسهاش با دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در کانال تلگرامش نوشت: متاسفانه فردي بي نام و نشان از جلسه ي خصوصي و صميمانه ديشب ميان بنده با دانشجويان عزيز دانشگاه امام صادق (ع) كه بيش از سه ساعت طول كشيد با بي اخلاقي كامل مبادرت به طرح مطالب و نقل و قولهاي نادرست و كاملا جهت دار نموده و جالب است كه از مبدأ "استانبول"!! اقدام به توييت كردن آن براي ايجاد التهاب كرده است. بنده مطمئن هستم كه اين اقدام غير اخلاقي هيچ نسبتي با دانشجويان شركت كننده در جلسه كه تلاشي بليغ براي رفع ابهامات خود داشتند ندارد. براي جلوگيري از انتشار و تحليلهاي نادرست بعدي بنظرم رسيد كه روايت درست مطالب ارائه شده را خدمت عزيزان تقديم كنم:
١- در خصوص وارد شدن به يك مذاكرات دو جانبه يا مذاكرات بين المللي ابتدا هر كشوري با توجه به منافع خود تصميم به مشاركت و يا عدم مشاركت در چنين مذاكراتي ميكند. بعد از عبور از اين مرحله از تصميم گيري، در صورت تصميم به شركت در مذاكرات، يكي از آفتهاي مهم مذاكرات، پيش داوري نسبت به سرانجام مذاكرات است. اين پيش داوري دوحالت دارد يا آنكه مذاكره كنندگان قصد آن داشته باشند كه فقط بصورت صوري در مذاكرات شركت كنند ولي اعتقادي به موفقيت مذاكرات نداشته باشند و در واقع بدنبال شكست مذاكرات باشند، يا آنكه پيش داوري آنها بر عكس، ورود به مذاكرات با هدف موفقيت صد در صد مذاكرات و حصول توافق فارغ از محتواي توافق حاصل از مذاكرات باشد. هر دوي اين رهيافتها غلط ميباشد. رهيافت صحيح آنست كه وقتي كشور تصميم به ورود به مذاكره گرفت، مذاكره كنندگان تمامي تلاش خود را معطوف به پيشبرد منافع كشور نمايند. كشور نيز طبيعي است كه نتيجه را تابع محتواي توافق نهايي كه نتيجه مذاكرات است بداند. اگر محتواي توافق منطبق با منافع ملي نبود و طرفهاي مذاكرات حاضر به پذيرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاكرات با شكست و اگر بر عكس طرفهاي مذاكرات حاضر به پذيرش اصول و خطوط قرمز كشور بودند، مذاكرات ميتواند موفق باشد. در مذاكرات هسته اي اين مراحل با همين رهيافت صحيح طي گرديد. بعد از تصميم نسبت به ورود به مذاكرات توسط نهادهاي عالي تصميم گيري در كشور، تمام اين دو سال و نيم صرف اين گرديد كه ببينيم آيا ميتوانيم به توافق برسيم يا نه و براي اينكار بايد طرفهاي مقابل خطوط قرمز نظام ما را مي پذيرفتند. ما تا روزهاي آخر هم واقعا نمي دانستيم كه آيا مذاكرات موفق خواهد شد يا نه، چون ملاك براي ما حفظ اصول نظام بود. هيچ اعتقاد و يا دستورالعمل سياسي نداشتيم كه مذاكرات به هر قيمتي بايد موفق باشد. آقاي دكتر روحاني خود بيش از همه بر اين امر تاكيدداشتند و هيچگاه به كمتر از حفظ حقوق كشور رضايت نمي دادند. امروز در مرحله پسابرجام هم همين شرايط صادق است. عده اي مترصد هستند كه با مواجه شدن با هر كُندي در اجراي برجام ما اجراي برجام را با شكست روبرو كنيم و ممكن است عده اي هم باشندكه بخواهند اجراي برجام تحت هر شرايطي حتي با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قيمتي ادامه يابد. اين رهيافت نيز نادرست است. ما رفتار طرفهاي مقابل خود را كاملا رصد مي كنيم و در صورت نقض عهد از سوي آنها بي شك اقدام متقابل را اتخاذ خواهيم نمود.
٢- براي تشخيص موارد نقض عهد طرفهاي مقابل ساز و كاري در كشور پيش بيني شده است كه همان هيات عالي نظارت بر برجام ميباشد. اين هيات عالي تمام تحولات را دقيقا رصد ميكند و بي شك وقتي با موارد نقض عهد روبرو شد، اين نقض عهد از سوي طرفهاي مقابل را اغماض نخواهد كرد و عكس العمل مناسب را نشان خواهد داد.
٣- موضع اساسي ج.ا. ايران در خصوص توسعه برنامه موشكي آنست كه اين موضوع هيچ ارتباطي با برجام ندارد و اين موضع امروز به صراحت از سوي طرفهاي مقابل هم به آن اذعان شده است. بر اين اساس تحريمهايي كه آمريكا در اقدام عليه آزمايشات موشكي كشورمان نسبت به برخي اتباع ايران بعد از آزمايشات موشكي اخير وضع كرد نيز با وجود آنكه مورد مخالفت صريح كشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان يك كارشناس نقض برجام نيست. البته اگر هيات عالي ناظر بر اجراي برجام مطابق با شروط و اصول بيان شده توسط مقام معظم رهبري اين تحريمها را نقض برجام تشخيص دهد، قطعا همه بايد اطاعت كنيم و يكپارچه با نقض برجام از سوي طرف ديگر مقابله كنيم. درهمين چارچوب بايد توجه نمود كه توسعه برنامه موشكي كشوراز اهدافي است كه همه ما بعنوان يك هدف ملي از آن دفاع مي كنيم اما چگونگي رسانه اي كردن و يا رسانه اي نكردن و نوع اطلاع رساني مربوط به انجام آزمايشات موشكي، خود امري تخصصي است كه تصميم آن با مراجع عالي نظامي و امنيتي كشور ميباشد. سياسي نمودن اينگونه مسائل به سود منافع كشور نميباشدو ما بايد به تصميمات نهادهاي عالي كشور اعتماد كنيم.
٤- اجراي كامل لغو تحريمها هدف بسيار مهمي است كه در برجام بطور كامل تعريف شده است و بايد هم كامل به اجرا در آيد. ارزيابي ما آنست كه تحريمهاي مالي و اقتصادي اروپا، و تحريمهاي مالي و اقتصادي ثانويه آمريكا