اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو صبح امروز برنامه ای به همت جنبش عدالتخواه دانشجویی به منظور بررسی برنامه های جدید نفتی در دفتر این اتحادیه با حضور دو تن از منتقدین قراردادهای جدید نفتی برگزار شد.
در این برنامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های نفتی اصولا کارهای تخصصی انجام می دهند که حساسیت سیاسی بر این موضوع زیاد است؛ زمانی که این قراردادهای جدید اعلام شد، «دیده بان شفافیت و عدالت» در تماسی با آقای زنگنه خواهان جلسه و نشست پیرامون این موضوع شد.
وی تصریح کرد: جمعا 4 جلسه با عالی ترین مرجع وزارت نفت پیرامون قراردادهای نفتی داشتیم که در آنجا برخورد وزیر نفت بسیار مثبت و برای اصلاح این الگو بود.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه سرانجام در قراردادهای جدید نفتی تغییراتی صورت گرفت، اظهار داشت: این جلسات در دفتر جهانگیری، معاون ریاست جمهوری صورت گرفت و منتقدین از دستگاه های مختلف از جمله شرکت نفت حضور داشتند.
وی افزود: سرانجام به این نتیجه رسیدند که IPC نمی تواند الگوی قرارداد نفتی باشد، چرا که منافع ملی را تامین نکرده، نقض حاکمیت ملی را در پی داشته، موجب تباه شدن سرمایه های داخلی شده و به افزایش خام فروشی منجر می شود و ضررهایش بیشتر از نفع آن می باشد.
توکلی با بیان اینکه اگر اصلاحات در روند قراردادهای جدید نفتی صورت بگیرد، می توانیم بگوییم برای کدام یک از مخازن پرریسک به درد خواهد خورد، ادامه داد: آنچه که هست باید وزارت نفت به سراغ روش ها و ایده های دیگری برود و این قرارداد با این رویکرد نمی تواند الگوی قرارداد نفتی قرار بگیرد.
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که پس از نمایندگی مردم در مجلس دیگر اختیاراتی برای پیگیری مشکلات این حوزه از مسئولین پیگیری را ندارید و اینکه از این به بعد از چه ابزاراتی برای پیگیری موضوع قراردادهای جدید نفتی استفاده می کنید، گفت: من در «دیده بان شفافیت دولت» همچنان نماینده هستم و این ارگان به عنوان یک نهاد مردمی می تواند طبق قانون از وزارت نفت سوال کند و مسئولین هم باید پاسخگو باشند.
توکلی گفت: با توجه قانون دادرسی کیفری سال 93 قدرت سمنها بالا است و در موضع کاری خود، اگر احساس کنند قانون شکسته میشود، میتوانند اعلام جرم و شکایت کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در عین حال ما هم آدمهای سیاسی سابقهداری هستیم که وزارت نفت ترجیح میدهد ما را راضی کند تا از اقدامات او حمایت و پشتیبانی کنیم.
توکلی در ادامه اظهار داشت: بعضی از بندهای تصویبنامه دولت نه تنها عزتمندانه نبود، بلکه صراحتاً مضر به منافع ملی مثلاً در تولید صیانتی بود.
وی ادامه داد: این ادعا که شرکتهای نفتی خارجی با قراردادهای فعلی نمیآیند و باید قراردادها را جذاب کنیم، چندان واقعی نیست؛ چنانکه شرکتهای خارجی قبل از معرفی الگوی جدید قراردادهای نفتی هم برای بستن قرارداد به ایران مراجعه کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: شرکت شلمبرژر روی میادین سروش و نوروز با شرکت نفت فلات قاره و شرکت مرسک روی لایه نفتی پارس جنوبی با شرکت ملی نفت مذاکره کردند و قبل از رونمایی از این الگوی قراردادی، شرکتهای متعددی مذاکره و پیشنهادهای بهتری آورده بودند.
توکلی تصریح کرد: بررسیهای ما نشان میدهد IPC از قراردادهای مشارکت در تولید قبل از انقلاب بسیار عقبتر است و به آقای زنگنه گفتم اگر قرارداد مشارکت در تولید میبستید ضرر آن برای کشور کمتر بود.
وی تأکید کرد: وضعیت بازار سرمایه و بازار فناوری جهانی به گونهای است که شرکتهای بزرگ به حضور در بازار ایران اشتیاق دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از نظر بازار سرمایه وضعیت دنیا به گونهای است که نرخ بهره تا 10 سال آینده نزولی باقی خواهد ماند و هر کدام از سه تئوری مشهور تجمیع سرمایه نشان میدهد که شرکتهای خارجی، علاقهمند به حضور در کشورهایی مانند ایران خواهند بود.
توکلی با بیان اینکه به دلایل مختلف نشان میدهیم IPC فناوری را منتقل نمیکند، گفت: مطالعات اقتصادسنجی نشان میدهد رابطه رگرسیون ورود سرمایه خارجی با رشد تکنولوژی روشن نیست.
نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه قرارداد مشارکت در تولید بعد از استقلال اندونزی مطرح شد، گفت: اندونزیاییها بعد از استقلال، حاضر به کار با شرایط امتیازی قبلی نبودند و مشارکت در تولید را پیشنهاد کردند.
وی افزود: در ابتدا، شرکتهای بزرگ حاضر نشدند با این مدل قراردادهای کار کنند و شرکتهای کوچک آمدند، اما بعد از زمان بسیار کوتاهی شرکتهای بزرگ آمدند و خواستار حضور در این بازی شدند.
توکلی در پایان گفت: سازوکار IPC به گونهای است که شرکت نفتیها را حذف یا به شرکت خارجی جذب میکند و در نتیجه نیروهایمان را یا بیکار و یا بیکاره میکنیم.