اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد معتمدی در نشست پسا تحریم، صنعت حمل و نقل هوایی و نقش دانشگاه با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد پسا تحریم افزود: در خصوص تحریمها افراط و تفریطهایی داشتیم که این تفکرات لطمات زیادی به توسعه کشور وارد کرده است.
وی اقتصاد امروز دنیا را نه اقتصاد ملی و منطقه ای بلکه جهانی دانست و ادامه داد: هیچ اقتصادی نمیتواند توسعه یابد و شکوفا شود مگر با حفظ ارتباطات بین المللی و این موضوع از ویژگیهای اقتصاد امروز است.
معتمدی، با تاکید بر این که باید با حفظ خطوط قرمز به سمت رفع تحریمها حرکت کنیم، یادآور شد: ما باید قبل از برجام به فضای پسا برجام فکر می کردیم، چراکه باید در همه حوزهها چون جذب سرمایه گذارهای خارجی، آموزشی و تکنولوژی باید برنامه اجرایی داشته باشیم و فکر نکنیم که صرفا با برداشته شدن تحریمها مسایل حل میشود.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعت حمل و نقل هوایی را اولین صنعتی دانست که تحریمهای آن برداشته شده است و اظهار کرد: این صنعت نیاز به برنامه ریزی دارد و این نشست میتواند به برنامه ریزان در این حوزه کمک کند.
وی با اشاره به خریدهای صورت گرفته در صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: ما نمی توانیم به عنوان محققان دانشگاهی اعلام کنیم که هواپیماهای مورد نظر خریداری نشود تا ما تولید کنیم؛ چراکه ما برای رسیدن به این نقطه فاصله داریم و امیدوارم روزی به آن برسیم.
معتمدی با بیان این که هیچ کشوری به تنهایی به ساخت هواپیما نرسیده است، افزود: در اروپا چندین کشور در زمینه ساخت ایرباس فعال هستند ولی در نهایت چندین قطعه آن از آمریکا وارد میشود تا در نهایت هواپیمای غول پیکری با حفظ استانداردهای بین المللی تولید کنند.
وی درعین حال تاکید کرد: ولی این انتظار وجود دارد که وقتی تجارت بزرگی صورت میگیرد در کنار آن منافعی برای کشور داشته باشد که از آن جمله میتوان به ارتقا آموزش، دانشگاه و دانش فنی اشاره کرد.
معتمدی با بیان این که در کنار قرار دادهای تجاری می توان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را ارتقا داد، تحقق این امر را انتظار دانشگاهیان و محققان کشور دانست که مسوولان در عقد قراردادهای از فرصتهای ایجاد شده در جهت ارتقا دانش کشور استفاده کنند.
وی با بیان این که اثرات استفاده از این فرصتها در میان مدت و بلند مدت متوجه صنایع کشور از جمله صنعت حمل و نقل هوایی خواهد شد، ادامه داد: در این زمینه اصلاح ساختارها میتواند موثر باشد؛ چراکه با دانشگاههای نسل دوم نمیتوان به سمت رفع مشکلات صنعت هوایی حرکت کرد.
معتمدی با تاکید برضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم، خاطر نشان کرد: در این زمینه تفکر اساتید و دانشکدههای دانشگاهها باید نسل سومی باشند و همپای مسایل روز حرکت کنند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان این که صنعت هوایی تنها متکی به بخشهای فنی نیست، اضافه کرد: ما باید در خصوص مسایل مرتبط با مدیریت این صنعت با همکاری سایر دانشکدهها تمرکز کنیم.
معتمدی با اشاره به همکاریهای میان رشتهای در صنعت هوایی، یادآور شد: این امر نیاز به ایجاد انعطاف در دانشکدهها و مراکز آزمایشگاهی دارد تا بتوانیم جوابگوی نیازهای صنعت هوایی و هواپیمایی باشیم.
وی با تاکید بر این که باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم اظهار کرد: این موضوع از برنامه های راهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر است ولی باید اساتید و پرسنل این دانشگاه در این راه با ما همکاری کنند تا سریعتر این مسیر طی شود.
فرصت منحصر بفرد کشور در صنعت هوایی
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که برخی خطوط هوایی کشورهای همسایه که در گذشته اصولا در رده بندیهای خطوط هوایی دنیا حضور نداشتند امروزه جزو 10 خط هوایی برتر دنیا دراین حوزه هستند، گفت: 35 سال است که صنعت هوایی به دلیل اعمال تحریمها کوچک نگهداشته شده و در شرایط جدید بین المللی فرصت منحصر بفردی بدست آمده تا بتوانیم عقب ماندگی های قبلی را جبران کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکترعلیرضا جهانگیریان در نشست پسا تحریم، صنعت حمل و نقل هوایی و نقش دانشگاه با تاکید بر این که صنعت هوافضای کشور در مدت 35 سال مظلوم واقع شده است، افزود: صنعت حمل و نقل هوایی یکی از شاخههای صنعت و اقتصاد است و در دنیا بین 2.5 تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها به این حوزه اختصاص دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه این صنعت در کشور ما به دلیل تحریمها 35 سال است که کوچک نگهداشته شده و بهمین دلیل ظرفیت کشور بیش از آن چیزی است که امروز مشاهده میکنیم.
جهانگیریان، نتیجه اعمال فشارها و تحریمها علیه کشور را ایجاد شکاف میان وضعیت مطلوبی که میتوانستیم به آن دست یابیم با جایگاه فعلی در حوزه صنعت هوا فضا ذکر کرد و یادآور شد: اعمال این تحریمها موجب شده تا این شکاف در همه حوزههای این صنعت همچون ناوگان، زیر ساختها و بهره برداری احساس شود.
وی اضافه کرد: با درک این موضوع در سال 93 دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری انجمن علمی حمل و نقل هوایی سلسله نشستهایی را در این زمینه شروع کرد که اولین نشست آن نیز با محور بهره برداری در پاییز همان سال برگزار شد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با تاکید بر این که ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه در زمینه ناوگان و بهره برداری در صنعت هواپیمایی عقب ماندگیهایی دارد، اظهار کرد: البته در صورت رفع گلوگاه ناوگان در حوزههایی چون زیر ساختهای فرودگاهی ، نیروی متخصص و سیستمها نیز دچار چالشهایی خواهیم شد.
وی وجود سیستم را مولفه ای مهم برای در کنار هم قرار دادن عناصر یک مجموعه جهت انجام یک ماموریت موفق دانست و یادآور شد: با توجه به ضعف مولفه های صنعت در سالهای گذشته، سیستم موجود نیز برای مواجهه با شرایط جدید بخوبی پرورش نیافته و اگر بخواهیم از این پوسته خارج شویم و به آنچه که استحقاق کشور است دست یابیم لازم است تا سیستم هدایتی و نظارتی این صنعت نیز تقویت شود.
ایشان سپس گزارشی از رئوس مطالب مطرح شده در اولین نشست حمل و نقل هوایی از جمله عدم کارایی فعالیتها، عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صنعت و نقص برنامه ریزی را ذکر کردند.
جهانگیریان با تاکید بر آن که 1.5 سال از اولین نشست گذشته و در این مدت شاهد تغییرات شگرف خصوصا در محیط بیرونی این صنعت بوده ایم، ادامه داد: 10 تا 15 سال قبل از انقلاب اسلامی برخی از کشورهای همسایه در رده بندیهای خطوط هوایی دنیا اصولا حضوری نداشتند ولی امروزه بعضی از آنها جزو 10 خط هوایی برتر دنیا دراین حوزه هستند و اینکه با فضای بین المللی ایجاد شده بصورت عینی تر و واقعی تر میتوانیم به رفع فاصله ایجاد شده میان صنعت هوایی کشور با کشورهای همسایه بپردازیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که از این رو دومین نشست با عنوان "پسا تحریم، صنعت حمل و نقل و نقش دانشگاه" برگزار شد، خاطر نشان کرد: موضوع روز کشور در این صنعت، نوسازی ناوگان است ولی نباید در این مسیر از دو موضوع غافل شویم.
وی یکی از این موضوعات را توجه به ارکان چهارگانه صنعت هوایی دانست و گفت: چهار رکن صنعت هوایی شامل زیر ساختهای فرودگاهی، توسعه منابع انسانی، سیستمهای مدیریتی و ناوگان هوایی است و ما باید هماهنگ با نوسازی ناوگان به توسعه 3 رکن دیگر این صنعت نیز بپردازیم.
جهانگیریان موضوع دوم را توجه به منافع ملی در خریدهای خارجی عنوان کرد و یادآور شد: تجربیان جهانی نشان میدهد که در مقاطعی که کشوری قصد خرید تعداد زیادی ناوگان هوایی تجاری را دارد باید در کنار آن امتیازاتی به نفع کشور و صنعت داخلی دریافت کند؛ چراکه قرار است با توسعه ناوگان برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم نه این که آنها را بیکار کنیم.