به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تلاشهای بیشائبه مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات برای حذف برخی رسانهها از برنامههای خبری و بیاعتنایی به افکار عمومی، منجر به این شد تا روز گذشته خبری نه چندان کامل به نقل از رسانه دولت در ارتباط با تصمیمات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منتشر شود.
محمود واعظی که مدتی است تنها برای رسانههای تصویری و خودی (دولتی) ارزش قائل میشود، این بار هم در حاشیه دیدار با فعالان بخش خصوصی حوزه ICT ترجیح داد به رسانههای موردنظر این وزارتخانه بگوید: تعرفه هر پالس (یک دقیقه) مکالمه با تلفن ثابت که اکنون حدود 30 ریال است، از اول تیرماه امسال با 15 ریال افزایش 45 ریال برای مشترکان محاسبه میشود.
وزیر ارتباطات عنوان کرد: افزایش قیمتی که در تعرفه تلفن ثابت اعمال خواهد شد در مقایسه با تلفن همراه که تعرفه هر دقیقه مکالمه آن اکنون 14 تا 18 برابر هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، خیلی زیاد نیست.
وی افزود: گمان میرفت با تعرفه 30 ریالی برای هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت، مردم بیشتر به استفاده از تلفن ثابت روی آورند اما چنین اتفاقی نیفتاد و تلفن ثابت با ضرر مواجه شد.
در حالیکه این نرخها جهت اعمال نیازمند موافقت دولت است اما به گفته وزیر ارتباطات از فردا در شبکه ثابت لحاظ خواهد شد.
با این حال شنیدهها حاکی از این است که در مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفههای تلفن ثابت، به موارد دیگری نیز اشاره شده که تاکنون مجموعه وزارت ارتباطات سخنی از آن بندها به میان نیاورده است.
طبق صحبتهای وزیر ارتباطات تغییر تعرفه تنها شامل مکالمات شهری میشود و نرخهای بین استانی و آبونمان تغییری نخواهد کرد.
در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ردیفی به "حداقل مکالمه" اختصاص یافته که طبق آن مشترکان شهری و روستایی باید به ترتیب حداقل 330 و 200 دقیقه مکالمه در هر دوره صورتحساب داشته باشند.
در واقع مشترکان تلفن ثابت از این پس صورتحساب صفر نخواهند داشت و اگر از خطوط خود در طول دوره صورتحساب استفاده نکنند، باید هزینهای به مخابرات بپردازند.
به عبارت دیگر این ردیف، درآمد تضمین شده مخابرات از محل نگهداری خطوط بلااستفاده است.
بنابراین اگر این ردیف هم به تصویب دولت برسد، مشترکان شهری و روستایی اگر در طول دوره صورتحساب مکالمهای نداشته باشند باید به اندازه 330 دقیقه(1485 تومان) و 200 دقیقه(900 تومان) پالس شهری هزینه بپردازند؛ اگر بیش از این مقدار هم با تلفن ثابت صحبت کنند باید هزینه مربوط به پالس را بابت هر دقیقه بپردازند.
پیشبینی میشود جزییات بیشتری درباره این مصوبه مطرح باشد که با رویکرد جدید وزارت ارتباطات در فیلتر برخی رسانهها، باید همچنان منتظر شنیدهها و پیگیری خبرنگاران بود.
اپراتور های تلفن همراه به شکل یک شرکت خدمات اینترنتی تبدیل شده اند.
همینطور پیش برود فرهنگ صحبت مکالمه تغییر می کند و متاسفانه شاهد نشت بیشتر اطلاعات به دلیل تماس های مکرر از طریق شبکه های اجتماعی مجازی هستیم.
سواد رسانه ای را جدی نمی گیریم. همه چیز فقط پیشفت تکنولوژی نیست.
خدایا مصلح را برسان