بهرام شهریاری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره چشمانداز تولید خودرو در کشور، گفت: در برنامه افق ۱۴۰۴ ایران باید ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید کند. ۲ میلیون دستگاه از آن برای استفاده در داخل کشور و ۱ میلیون دیگر برای صادرات لحاظ شده است اما هنوز حرکتی برای تحقق این هدف صورت نگرفته است.
وی درباره طراحی پلتفرم و استفاده از پلتفرمهای مشترک در صنعت خودروسازی افزود: پلتفرم مشترک برای تولید خودروهای متفاوت با شکل و ظاهر متفاوت و قطعات مشترک است تا قیمت تمامشده برای تولید خودروها کاهش و کیفیت افزایش یابد و خدمات پس از فروش هم بهتر شود. در این زمینه هم هنوز کاری انجام نشده است. نه طراحی انجام شده و نه روی پلت فرمی کاری کردند. البته اخیراً وانت تندر ۹۰ به خط تولید رفته است، اما در حالت کلی پیشرفتی در زمینه استفاده از پلتفرم مشترک نداشتهایم.
عضو سابق هیأت مدیره انجمن قطعه سازان درباره بدهی خودروسازان به قطعه سازان افزود: برخی قطعه سازان بالای ۲ سال است از خودروسازان طلب دارند. عدد دقیقی ندارم، اما سایپا و ایران خودرو به قطعه سازان بدهکارند. قطعه سازان هم به بانکها بدهکارند. بانک قطعه ساز را جریمه میکند، ولی قطعه ساز نمیتواند خودروساز را بابت دیرکرد پرداخت بدهی جریمه کند. بنابراین سود قطعه ساز بابت جریمه به بانک داده میشود.
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به درخواست خودروسازان برای کاهش قیمت تمام شده قطعات گفت: نتیجه ارزان شدن، کاهش کیفیت قطعه است. ما صادرات خودرو به اروپا داشتیم. کاهش کیفیت از زمان مدیریت آقای نجمالدین شروع شد و تا به امروز ادامه داشته است. وی عدهای قطعه ساز نما را حمایت کرد. قطعاتی از چین به اسم تولید داخل وارد کردند و این موضوع کیفیت خودروهای مختلف ایرانی را به شدت کاهش داد. صنعت خودرو را از مسیر خود خارج کردند و ذلیلانه به وضعیت فعلی رساندند. بهانه این کار کاهش قیمت تمام شده بود.
شهریاری ادامه داد: پس از افزایش نرخ دلار، قیمت بالا رفت و کیفیت پایین ماند. عامل اصلی این اتفاق خود خودروسازان هستند. بخشی از کیفیت پایین خودروهای تولیدی مربوط به خود مشتری و بخشی از آن مربوط به نوع طراحی است. مشتری میتواند هنگام خرید خودرو با پرداخت هزینه بالاتر کیفیت بهتری دریافت کند. از طرفی در طراحی خودروهای قدیمی کیفیت لحاظ نشده است و خودروسازان سالها است تولید خودروهای قدیمی را در دستور کار دارند.
وی با تأیید مونتاژ خودروهای چینی در کشور گفت: این خودروها اگر به صورت CBU وارد نشوند، به صورت SKD وارد میشوند؛ یعنی حتی قطعات مجموعه شده فقط سر هم میشود. این اتفاق قطعه ساز داخلی را از چرخه تولید حذف میکند.
شهریاری در پایان افزود: به نظر من دولت باید برنامه توسعه صنعتی خود را مدون کند و چشماندازش برای توسعه صنعت خودروسازی را ترسیم کند. زیرساختهای صنعت خودروسازی باید فراهم شود. مواد اولیه این صنعت باید تأمین شود. به جای خام فروشی، شرکتهای فولادسازی ، پتروشیمی و نظیر این صنایع را موظف به فروش مواد اولیه به صنایع داخلی کند. از صنایع داخلی کیفیت بخواهد و تنوع تولید محصولات را از صنایع داخلی بخواهد. دولت نمیخواهد از این صنعت حمایت کند باید دولت برنامه بدهد. این برنامه خودش به نوعی حمایت از تولید در صنایع محسوب میشود.
کیفیت خودروی ایرانی هم از سال 90 به بعد به شدت کم شد. قیمتشم که سه برابر