به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همشهری درباره قیمت خودرو نوشته است: زیان انباشته ۳ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو اعتراض سهامداران را برانگیخته است.
صورتهاي مالي تلفيقي خودروسازها نشان ميدهد دليل اين زيان و هدر رفت منابع مالي كشور را بايد مشخصا در عملكرد دولت در تركيب سهامداري اين شركتها جستوجو كرد. به گزارش همشهري، تحليل آمارهاي مالي ارائه شده به بورس نشان ميدهد: معاملات ضربدري سهامداران وابسته به دولت در شركتهاي خودروسازي هزينه خريد هر دستگاه خودرو را براي مصرفكنندگان داخلي تا يكميليون تومان افزايش داده است.
آمارهاي رسمي بورس نشان ميدهد شركتهاي خودروساز جزو 7مجموعه بزرگ سهامداري ايران هستند. طبق اعلام سپردهگذاري مركزي اوراق بهادار هماكنون ايرانخودرو 141هزار و سايپا 89هزار سهامدار دارند. از اواخر سال قبل بهدليل وعده فراوان مديران شركتهاي خودروساز، براي همكاري با شركاي بزرگ خارجي سرمايهگذاران زيادي ترغيب شدند كه سهام خودروسازها را بخرند، اما اين وعدهها محقق نشد. اكنون فقط چند روز مانده به برگزاري مجامع سالانه، خودروسازها درصورتهاي ماليشان اعلام كردهاند نه فقط سودي براي تقسيم كردن ندارند بلكه هزاران ميليارد تومان هم زيان ديدهاند اين موضوع سهامداراني كه فكر ميكنند سرشان كلاه رفته را خشمگين كرده است.صورتهاي مالي تلفيقي شركت ايرانخودرو كه در سامانه اطلاعات ناشران موسوم به كدال درج شده است نشان ميدهد گروه ايرانخودرو در سال94 درمجموع 17هزار ميليارد تومان براي انجام فرايند توليد خرج كرده است اما در پايان سال مالي 2300ميليارد تومان هم زيان كرده است، اين زيان با احتساب زيان سال قبل درمجموع زيان انباشته ايرانخودرو را در پايان سال مالي94 به 3هزار ميليارد تومان رسانده است. با اين حساب شركت ايرانخودرو براي سال94 نه فقط سودي ندارد كه به سهامداران بپردازد بلكه به ازاي هر سهم 80 تومان هم زيان شناسايي كرده است...
صورتهاي مالي شركت ايرانخودرو نشان ميدهد كه هماكنون تكليف 42 درصد از سهام ايرانخودرو و همين مقدار از سهام سايپا نامشخص است و دولت از همين طريق هرساله 4عضو هيأت مديره اين دو شركت بزرگ كه در عين حال بزرگترين مجموعههاي سهامداري و كارگري ايران هستند را هم تعيين ميكند... انجام معاملات ضربدري در شركتهاي خودروساز كه از 5 سال پيش در اين شركتها رواج پيدا كرده است سالانه ميلياردها تومان هزينه به سهامداران شركتهاي خودروساز تحميل ميكند. ايرانخودرو در طول چند سال گذشته بيش از 1500ميليارد تومان از دارايي سهامداران را صرف خريد سهام خودش كرده است و اين موضوع سالانه نزديك به 500 ميليارد تومان زيان به سهامداران اين شركت تحميل ميكند و منجر به افزايش قيمت تمامشده توليد هر خودرو به ميزان يك ميليون تومان ميشود. هماكنون هزينه تمامشده توليد خودرو در ايرانخودرو در حدود 23ميليون تومان است كه درصورت كسر چنين هزينههايي قيمت خودرو در بازارهاي داخلي كاهش و هزينه كمتري به مصرفكنندهها تحميل ميشود.