کد خبر:۵۳۰۶۳۹
بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

حمایت بی‌دریغ از خودروسازان به ضرر کشور است/ تعرفه واردات عامل حاشیه امنیت خودروهای داخلی

کارشناسی اقتصادی و استاد دانشگاه تهران: بیش از ۸۰ درصد بازار خودرو تحت سیطره ۲ خودروساز است. خودروهای ارزان قیمت دنیا در کشور بالای ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند.

بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره کیفیت خودروهای داخلی، گفت: کیفیت خودروهای داخلی در چند سال اخیر افزایش پیدا نکرده است. بررسی شورای رقابت نشان از افزایش نکات منفی کیفیت خودروهای داخلی دارد. همین موضوع باعث مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت مد نظر خودروسازان برای سال جاری شد. به طور حتم حمایت‌های بی دریغ از خودروسازان نه موجب افزایش کیفیت شده؛ و نه کاهش قیمت.

 

وی درباره مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور، گفت: اگر می‌خواهیم خودروهای چینی را در سبد محصولات خودروهای داخلی ببینیم باید انتقال تکنولوژی هم صورت بگیرد. اگر قرار باشد خودروی چینی در کشور مونتاژ شود، باید بخش R & D خودروسازان ایرانی طرف قرارداد نیز روی این خودروها کار کند و از تکنولوژی آن‌ها استفاده کند. خودروهای چینی بیشتر در بخش گارانتی و پشتیبانی مشکل دارد. اگر قرار باشد مونتاژ صورت بگیرد و قطعات و لوازم جانبی آن در کشور تولید نشود، مردم در تأمین قطعات دچار مشکل می‌شوند. هیچ وقت بهترین خودروها را از چین نیاوردیم. به نظر می‌رسد کیفیت پایین خودروهای چینی در دراز مدت برای مالکان دردسر ایجاد می‌کند.

 

 

کارشناس اقتصادی درباره انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور، افزود: تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو ساده است. خودروسازان بر تعداد شرکت‌های تولید کننده تأکید دارند؛ در حالی‌که شاخصی به نام تمرکز وجود دارد که نشان می‌دهد در ایران بیش از 80 درصد بازار خودرو تحت سیطره 2 خودروساز است. این دو خودروساز از سهام یکدیگر بهره مند هستند و به نوعی یک تولید کننده محسوب می‌شوند. بنابراین کماکان صنعت خودرو در کشور انحصاری است. خودروسازان با توجه به کشش قیمتی بازار بیشترین قیمت را برای خودروهای خود تعیین می‌کنند. طبق قانون باید شورای رقابت ورود کند و با توجه به مستندات و آمارهای بانک مرکزی شاخصی برای افزایش قیمت‌ها تعیین کند. قطعاً در کنار موضوع قیمت، افزایش کیفیت باید در دستور کار باشد ولی تا به حال عملکردی در این باره دیده نشده است. افزایش کیفیت خودرو به اراده خودروسازان بستگی دارد.

 

آلبرت بغزیان در پایان با اشاره به تعرفه‌های واردات خودرو، تصریح کرد: متأسفانه با افزایش نرخ ارز و تعرفه‌های سنگینی که اعمال می‌شود، خودروهای ارزان قیمت دنیا در کشور بالای 100 میلیون تومان فروخته می‌شوند و حاشیه امنیت برای فروش خودروهای داخلی ایجاد کرده است. واردات خودروهای خارجی نمی‌تواند انحصار بازار خودرو را بشکند. تعرفه‌های واردات شامل هزینه‌های گمرکی، عوارض، سود شرکت‌های واردکننده و مالیات می‌باشد.  

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
اگه شما جون مردم براتون مهم نیست ما هم ماشین ایرانی نمیخوایم. باید کی رو ببینیم؟ باز کنید مرزو بذارید همه یاریس سوار بشن 50 تومن نه یه عده خاص تو مناطق آزاد
9
0
ناشناس
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
آی گفتی. مردم ایران هم ماشین باز. باید فقط حسرت بخورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
چرا تعرفه های واردات رو با یه شیب منطقی کم نمی کنن (مثلا سالی سه درصد)که خودرو ساز های به تکاپو بیفتن و ماشین خوب تولید کنن!!!!
8
0
ناشناس
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
آی قربون دهنت. بهشون برنامه بدن. بگن باید تا مثلا تا 5 سال آینده تعرفه حذف بشه. ولی بازم کو گوش شنوا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
به علت باند بازی های زیاد و استخدام های بی مورد در خودروسازی این صنعت از کارآمدی افتاده و هزینه ساخت رو خیلی بالا برده . متاسفانه مسوولین هم جرات ندارن که خودروسازی ها رو مجبور کنن کارآمدیشون رو بالا ببرن که خودش موجب کلی اخراجی در این صنعت میشه که باز هم متاسفانه مسوولین عرضه ایجاد شغل برای اینها ندارند بنابراین کلا حاضر نیستن دست بزنن یعنی جراتش رو ندارن . اینها همش یه مدیر کاردان و باجرات و باعرضه میخاد که متاسفانه مدیران ما فقط میتونن پول مفت بخورن و حاضر به کار نیستن
2
0
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
تنها جایی که نباید از تولید داخلی حمایت بشه خودروسازی یا بهتره بگم گاری سازیمونه. این همه مردم به خاطر امنیت پایین توی سال میمیرن نتیجه این حمایت هاست. بعد از 30 سال لوس بار آوردن ایران خودرو و سایپا این نتیجشه. نه کیفیت داریم نه تولید داریم. مردم هم ناراضی اند. خدا خیر نده به کسایی که باید تو این صنعت کار میکردن و به مردم ظلم کردن.
1
0
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
تنها جایی که نباید از تولید داخلی حمایت بشه خودروسازی یا بهتره بگم گاری سازیمونه. این همه مردم به خاطر امنیت پایین توی سال میمیرن نتیجه این حمایت هاست. بعد از 30 سال لوس بار آوردن ایران خودرو و سایپا این نتیجشه. نه کیفیت داریم نه تولید داریم. مردم هم ناراضی اند. خدا خیر نده به کسایی که باید تو این صنعت کار میکردن و به مردم ظلم کردن.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
خودروسازی ایران سیاسی و دولتیه. سال هاست داریم درجا میزنیم انگاری هیچ کسی هم تو این مملکت نیست که زورش به اینا برسه. فقط نتیجش ظلم به مردمه. تا کی باید ماشینای سی سال پیش رو به چندین برابر قیمت واقعی بخرن؟
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار