به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته (جمعه 15 مردادماه) با موضوع سینمای ورزشی روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با انتقادات تند بهروز افخمی درباره فیش گیت دروغین درباره این برنامه همراه بود.
افخمی: ما ذخیره انقلاب نیستیم
بهروز افخمی، مجری «هفت» در ابتدای این برنامه در واکنش به برخی رسانهها که هفته گذشته دست به انتشار برآورد مالی ساختگی از این برنامه زدند گفت: حدود 2 هفته پیش برخی سایتهای سینمایی زرد تصمیم گرفتند برنامه سینمایی «هفت» را بایکوت کنند و اعلام کردند دیگر چیزی در رد یا تائید این برنامه نخواهند گفت.
وی ادامه داد: اما همان سایتها چند روز پیش تصمیم گرفتند در قالب فیش گیت ما را هم دخیل در فیشهای نجومی برخی افراد کنند که به تعبیر معاون رئیس جمهور «جزء ذخایر انقلاباند!» غافل از اینکه ما ذخیره نیستیم و در صحنه هستیم! آنها در این اسناد به دروغ ارقامی را به عنوان رقم دریافتی برنامه «هفت» و حقوق من در این برنامه نسبت دادند که یک بیستم این ارقام را ما دریافت میکنیم.
رسانههای اصلاح طلب حاضر به انتشار تکذیبیه نشدند
افخمی ادامه داد: اما وقتی توضیح و تکذیبیه ما در خصوص این دروغ منتشر شد، این رسانههای مدعی آزادی بیان و به اصطلاح اصلاح طلب، لیبرال یا هرچه، قرار گذاشتهاند توضیح و تکذیب ما را منتشر نکنند. کار این جماعت با دروغ پیش میرود و به این فکر نمیکنند بعد از مدتی مخاطبان عاقل خود را از دست میدهند و به مرور تعداد کسانی که به این سایتها مراجعه میکنند کم و کمتر میشود. به هر حال همچنان این شایعات درباره من، احسان علیخانی یا عادل فردوسی پور و دیگر مجریان رسانه ملی ادامه دارد و نمیتوان کاری کرد.
وی نهایتاً گفت: ما نیز از این پس خیال نداریم که از آنها صحبت کنیم. اگر آنها تمام تلاششان این است که توجه ما را به خود جلب کنند حتی به قیمت حرفهای دروغ زدن اما ما آنها را بایکوت خواهیم کرد! و این آخرین باری است که از آنها حرف زدیم...
محسنی نسب: مسئولان سینمایی حال حاضر کشور شناختی از سینما ندارند
«هفت» در ادامه برنامه میزبان محسن محسنی نسب، کارگردان فیلمهای سینمای «یاسهای وحشی» و «شیرهای جوان» با موضوع سینمای ورزشی بود. وی درباره علت ساخته نشدن فیلمهای ورزشی در ایران گفت: در زمان ساخت فیلم «یاسهای وحشی» در دهه هفتاد به عمد سعی شد فیلمهای اکشن و قهرمان از سینمای ایران حذف شود.
وی با انتقاد از مسئولین سینمایی گفت: چه اینهایی که امروز بر سر کاراند که سینمایی نیستند و از مشاغل دیگری به اینجا آمدهاند و چه دیگران اساساً شناختی از سینما و فیلمهای ورزشی ندارند.
محسنی نسب ادامه داد: تنها سینمایی که در دنیا قهرمان ندارد، سینمای ما است. در اینجا آرام آرام معنای قهرمان را تغییر دادند و از یک قله اخلاقی و فداکاری به یک برنده تقلیل پیدا کرد.
این کارگردان در ادامه با تحلیل ریشه این بی توجهی به سینمای قهرمان محور گفت: چپها در دنیا پس از شکست در عرصه سیاسی و قدرتها به سراغ فرهنگ و سینما رفتند و سعی کردند تا روشنفکران چپ را در کشورهای مختلف شناسایی کنند و در جشنوارههای درجه دو و سه جایزه دادند تا الگو شوند. شعار آنها این بود که "ما فیلم واقعی میسازیم". این شعار زیبا نشان میداد.
این کارگردان ادامه داد: شعار دیگر آنها این بود که "ما نمیخواهیم پیام دهیم". اگر سینما زبان نیست و هنر منتقل کننده خوبیها نیست، پس چیست؟ تعریف من از هنر این است که هنر بیان متعالی اندیشههای عالی انسانی است. در این تعریف قهرمان همواره قرار نیست برنده باشد. گاهی نشان قهرمانی در باخت است. نظیر حضرت عباس (ع). من خیلی به این موضوع اعتقاد دارم. چرا او قهرمان است؟ چون آب را ننوشید. جوانمرد است. اما جای این قهرمانها در سینمای ما کم است.
وی افزود: اساساً قهرمان است که ماندگار است. در همه فیلمهای چاپلین قهرمان وجود دارد. فیلمی که قهرمان داشته باشد، تضمین شده است. برای رهایی سینمای ایران از این بحران نیاز است فضائل اخلاقی که انقلاب ما مدعی است در قهرمانان سینما بروز پیدا کند.
به بهانه مبارزه با خشونت فیلمهای ورزشی را کمرنگ کردند
محسنی نسب درباره تأثیرگذاری فیلم «یاسهای وحشی» گفت: هنوز هم شاید هفتهای یک بار کسی را میبینم که به من میگوید به خاطر «یاسهای وحشی» مسیر زندگیاش عوض شده است. در زمان تولید این فیلم ما محدودیتها خاصی داشتیم. نباید نمای بسته از صحنههای ضرب نشان میدادیم چون اشاعه خشونت میشد. امروز البته این خشونت به شکل زشتتری در سینمای ما نمایش داده میشود. خشونتهای به شکل بزه و... .
این کارگردان ادامه داد: قهرمان از نظر من کسی است که فضیلت اخلاقی دارد. اما کدام یک از بازیگران فعلی سینمای ایران را به عنوان الگوی جامعه میتوان معرفی کرد؟ ما باید تیپ سازی کنیم. اما خدا نکند جوانان ما شبیه به تیپهای امروز سینمای ما شوند! همین میشود که جوانان برای الگویابی به سراغ غرب میروند. البته پژمان بازغی به نظر من یکی از ورزشکارترین، بااخلاقترین و الگوترین بازیگران سینمای ایران است.
نصیحت افخمی به فیلمسازان جوان: به «درام ورزشی» روی آورید
در ادامه بهروز افخمی گفت: دوران سینمای انتقاد اجتماعی یا به قول برخی سیاه نما به نظر میرسد در حال اتمام است. در تمام دنیا هم تعداد کمی از فیلمهای درام اجتماعی به سطح بالای فروش میرسند. فیلمسازان جوان اگر نصیحت من را گوش میکنند هنوز یکی از انواع درامهایی که پرفروش میشود، «درامهای ورزشی» است که احتمالاً ساختنش هم از ساخت فیلمهای پررغیب درام انتقاد اجتماعی آسانتر است.
در ادامه کلیپی از حضور بهروز افخمی به همراه مهدی سلطانی و امیرحسین رستمی در آخرین تمرین کشتی فرنگی ایران پیش از اعزام به المپیک ریو پخشد که با محمد بنا، سرمربی تیم ملی، سعید عبدولی، حمید سوریان و سایر اعضای تیم ملی کشتی فرنگی ایران در خصوص سینمای ورزشی و ظرفیتهای مغفول ورزش در سینما گفتگو شد.
مزدک میرزایی: متأسفانه فیلمهای ورزشی در سینمای ایران مغفول واقع شدهاند
برنامه سینمایی «هفت» در ادامه میزبان مزدک میرزایی، کارگردان مجموعه مستند «تاریخچه تیم ملی فوتبال» بود. وی در خصوص این مستند گفت: کار اصلی من اجرا و گزارشگری فوتبال است اما در کنار مستند «تاریخچه تیم ملی فوتبال» به زودی کتاب «شهرآورد» را منتشر خواهم کرد.
این گزارشگر فوتبال ادامه داد: متأسفانه فیلمهای ورزشی کمی در سینمای ایران ساخته شده در صورتی که زندگی ورزشکارها پر از داستانها و سوژههای جذاب در این باره است. بسیاری از مردم ما از بازی تاریخی ایران- استرالیا خاطره دارند و حتی اگر از آنها بپرسید میدانند کجا دیدهاند و چه حالی داشتند. این خود سوژه مستند ورزشی جذابی است.
میرزایی در ادامه گفت: یکی از مشکلات فاصله بین ورزش و سینما این است که اغلب بازیگران ما نمیتوانند جای یک ورزشکار به خوبی بازی کنند و از طرفی ورزشکاران ما هم ترجیح میدهند از آن پرستژ و قالب خود بیرون نیایند. هرچند در این سالها برخی بازیگران ما به سینما ورود کردند و موفق هم بودند؛ نظیر پژمان جمشیدی.
این کارشناس فوتبال افزود: من از زبان برخی بازیکنان ژاپن شنیدم که علت ورودشون به فوتبال و جذب آنها به این ورزش کارتون «فوتبالیستها» بود که از کودکی آنها را به این ورزش ترغیب کرد. میتوان با ساخت کارتون و فیلم به رشد ورزش هم کمک کرد.
فراستی: «زاپاس» بین بدها، کمتر بد است!
مسعود فراستی در آخرین بخش برنامه «هفت» با حضور برزو نیک نژاد، کارگردان و جواد عزتی، بازیگر فیلم «زاپاس» به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.
فراستی در بخشهایی از این میز نقد گفت: من در ایام جشنواره فیلم فجر اظهارنظری درباره این فیلم داشتم که این فیلم بهترین فیلم جشنواره است. در واقع من در میان فیلمهای بد جشنواره قبل هنوز هم «زاپاس» را که میبینم کمتر اذیتم میکند. بهتر است بگویم بین بدها، کمتر بد است!
برنامه سینمایی «هفت» هر هفته جمعه شبها با اجرا و سردبیر بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما میرود.