به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که با همکاری انجمن روزنامهنگاران مسلمان و سازمان بسیج رسانه در حوزه هنری تهران برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به همه تلاشگران عرصه خبر گفت: من بنا به تجربه خود بر عرصه خبر همواره احساس میکردم که بخش خبر به ویژه در صدا و سیما یک مشکل اساسی دارد که به دلیل خشک بودن آن نمیشود برخی حرفها را به راحتی زد. چون باعث حساس شدن افراد می شود.
وی با اشاره به ایده ایجاد بخش خبری ۲۰:۳۰ اظهار داشت: وقتی این ایده مطرح شد پذیرش آن برای برخی مشکل بود ولی قصد من این بود که مجریها در این بخش به راحتی خبر بخوانند و حرفها را بتوان راحت زد؛ به هر حال از همان ابتدا کار به خوبی آغاز شد و امروز خوشحالیم که خبر ۲۰:۳۰ پربینندهـرین بخرش خبری است و این نشان میدهد که گفتمان نرم خبر در جدیترین موضوعات ضروری است.
رئیس اسبق رسانه ملی در ادامه با اشاره به مباحث ضروری در مسئله خبر رسانی به موضوع رابطه روایتگری و خوانشهای متفاوت جامعه از روایت خبرنگاران گفت: خبرنگاری در واقع روایتگری است. و روایت پدیدهها در واقع نگاه روایتکننده و طرز فکر وی میتواند نقش مهمی در بیان درست روایت و تاثیرگذاری آن داشته باشد.
وی با بیان اینکه مردم از هر روایت خوانش متفاوتی را دارند، و این خوانش متفاوت به دلیل ادراکهای متفاوت مردم است، گفت: کسی که روایت میکند باید به گونهای این کار را انجام دهد که خوانش مخاطبان بر حسب روایتی که او انجام داده به واقعیت نزدیک باشد؛ ما در رسانه ملی گاهی شاهد این موضوع بودیم که حرفی را که میخواستیم بزنیم به گونهای زده میشد که افراد برداشتهای متفاوتی از آن میکردند و در برخی موارد برداشتها متفاوت از هدفگذاری ما بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برای یک ارتباط موفق باید بتوانیم پیام را به گونهای منتقل کنیم که آن پیام از طرف مخاطب به درستی گرفته و تاثیر لازم را بگذارد.
ضرغامی ادامه داد: پیام ما باید گونهای باشد که خوانشهای متفاوت از آن به حداقل برسد؛ هم اکنون در جامعه ما افراد حرفهایی میزنند و میگویند که منظور ما این نبود ولی باید گفت اگر روایت شما غلط باشد قرائتهای متفاوتتری ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه در روایتگری دو مسئله بسیار اهمیت دارد اظهار داشت: روایتگری در واقع نوعی قصهپردازی است و خبرنگاران معروف جهان که در کار خود موفق هستند با این فن آشنایی کامل دارند؛ البته منظور من از این مسئله قصه پراکنی نیست اما کسانی که با ویژگیهای درام آشنا شده و نگاه دراماتیک به مسائل دارند، فرایند خوبی را ایجاد میکنند تا مخاطب با آنها همراهی کند.
رئیس اسبق رسانه ملی با تاکید بر لزوم داشتن خلاقیت و واژهپردازی گفت: خبرنگار باید کلیدواژه خلق کند چون یک کلمه هوشمندانه میتواند جاودانه باشد و در واقع خبرنگاران باید خزائن واژگانی خود را تقویت کنند و بتوانند کلمات را به خوبی در استخدام خود درآورند که لازمه این مسئله مطالعه و خلاقیت است.
ضرغامی تقویت ویژگی تعهد به همراه تخصص را مسئلهای مهم در امر خبرنگاری خواند و گفت: گاهی اوقات افراد حرفهایی از جنس تعهد میزنند ولی وقتی کلمات را به خدمت میگیرند در جهت اهدافشان نیست و در این زمینه با مشکل مواجهند.
رئیس اسبق رسانه ملی کار خبرنگاری را مسئلهیابی و اولویتبندی در جامعه خواند و اظهار داشت: پس از مسئلهیابی خبرنگاران باید بتوانند به گونهای مسئله را پردازش کنند که منجر به تصمیمسازی و تصمیمگیری درست هم از سوی مردم و هم از سوی حاکمیت شود.
وی گفت: یکی از مشکلات ما در جامعه و عرصه خبر این است که مشکلات مربوط به مسئولان را صریح میگوییم ولی آنجایی که باید به اشکالات مردم در مسائل مختلف پرداخته شود؛ کم کاری میکنیم.
ضرغامی با انتقاد از جایگزینی مسئلهسازی به جای مسئلهیابی و با اشاره به موضوع فیشهای نجومی گفت: کسانی که این مسئله را مطرح کردند یک کلید واژه خلق کرده و یک عنوان گذاری درست انجام دادند که امروز همه حتی مخالفان این مسئله آن را به کار میبرند که نشاندهنده این است که این اقدام یک اقدام حرفهای بود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئله فیشهای نجومی در ادامه از سوی این رسانهها مسئلهیابی شد و حتی آقای روحانی که خیلی عادت به پذیرش حرف مخالف خود ندارد، اعتراف کرد که این کار لازم بود.
ضرغامی در ادامه با انتقاد از فیشهای نجومی برخی مدیران دولتی اظهار داشت: در جلسه مهمی که با برخی مسئولان نظام داشتیم،گفتم که با چندین سال مدیریت در بخشهای مختلفی هیچ گاه تصور نمیکردم در نظام ما حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان وجود داشته باشد و زمانی که حقوقهای ۵۰ ؛۶۰ و ۸۰ میلیونی مطرح شد ابتدا باور نمیکردم.
وی با تقدیر از رسانههای متعددی که موضوع فیشهای نجومی را مسئلهیابی و در کشور مطرح کردند، گفت: این کار یک اقدام فوقالعاده بود و کشور را به سمت تصمیمسازی برد و ما شاهد بودیم که رهبر انقلاب تاکید کردند که این موضوع هرگز نباید فراموش شود و تا زمان رفع آن باید پیگیر بود.
رئیس اسبق رسانه ملی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد این است که برخی مدیران عدد و رقمهای حقوقی پراکندهای دارند که در محاسبات نمیآید ولی از بیتالمال برداشت میشدو به عنوان مثال یک فرد در چندین هیأت مدیره عضو است و از همه آنها حقوق ثابت میگیرد. و هم اکنون فردی در ۱۰ هیأت مدیره عضو بوده و چند حقوق میگیرد ولی کسی درکشور آن را پیگیری نمیکند.
وی اضافه کرد: حالا ممکن است فردی از یک هیأت مدیره تنها حقالجلسه بگیرد که چندان اشکال ندارد ولی وقتی یک حقوق ثابت از چندین هیأت مدیره دریافت شد چرا نباید پیگیری شود؛ این موارد باید از سوی قانون ممنوع شود و در این مسیر بهترین دستگاه نظارتی مردم هستند.
رئیس اسبق رسانه ملی تاکید کرد: موضوعات مختلف تصمیمساز در کشور باید مصداقبندی شده و به مسئولان پیشنهاد شود؛ امروز بسیاری تلاش میکنند که نگذارند مردم از حاشیه به متن بیایند. در حالی که متن کشور مسائل و مشکلات اقتصادی است و همه توجهها باید معطوف به این مسئله باشد.
ضرغامی در ادامه با اشاره به بحث استقلال رسانهها گفت: رسانههای متعهد در تعهد خود با یکدیگر همافزایی داشته باشند که رسانهها از این نظر به خودی و غیرخودی تبدیل میشود.
وی گفت: اگر یک موضوع جدی مسئله جامعه ماست و مطبوعات مختلف خانههای یک پازل را تکمیل کردند و آن موضوع به نتیجه رسید، کاری ارزشمند صورت گرفته.
وی با تاکید بر اینکه من سالها است اعتقادی به تقسیمبندی اصلاحطلب و اصولگرا ندارم و گاهی این تقسیمبندیها را دعواهای حیدری نعمتی میدانم،گفت: سایتها و جبهه جهادی انقلاب همه از حرف حق باید حمایت کنند و اگر در یک پازل درست حرکت نکنیم قطعا شکست میخوریم.
ضرغامی در پایان گفت: هم اکنون دشمنان در این زمینه یعنی همافزایی در نقاط مشترک به خوبی عمل میکنند و جبهه داخلی با وجود اختلاف نظر به آنها پیوسته و متوجه شدند که چگونه باید همراهی و عمل کنند.