به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد نوشته است: در شرایطی مشتریان ایرانی انتظار داشتند پس از برجام، روند توسعه محصول در بازار خودرو کشور به سرعت طی شود، که ظاهرا خودروسازان قصد دارند بازار زیر 50 میلیون تومان را بهواسطه محصولات داخلی، خود اداره کرده و بازار بالای 50 میلیونیها را نیز به کمک قراردادها و تفاهمنامههای خارجیشان کنترل کنند. اگر نگاهی به نمای کلی بازار خودرو ایران بیندازیم، به وضوح میبینیم که در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان، فقط دو خودروساز بزرگ کشور حرف اول را میزنند و تقریبا هیچ رقیب قدرتمند خارجی و حتی شرکتهای بخش خصوصی، یارای رقابت با آنها را ندارند.
این بازه قیمتی پراست از محصولات قدیمی و نه چندان باکیفیت، که خودروسازان و مشتریان ایرانی سال هاست به آنها خو گرفته و پیوندی عمیق و البته از سر ناچاری میانشان برقرار است. با وجود اینکه بیشتر خودروهای حاضر در این بازه قیمتی، از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیستند، نه خودروسازان توان دل کندن از آنها را دارند و نه مشتریان چارهای جز خرید این محصولات به خود میبینند.
در حال حاضر سه محصول از شرکتهای خودروساز که بسیار قدیمی نیز به شمار میروند، جزو پرتیراژترین و پرفروشترینهای صنعت خودرو محسوب میشوند. تکنولوژی این خودروها به حدود سه دهه قبل برمیگردد و آنقدر قدیمی شدهاند که دیگر آثاری از آنها در هیچ کشوری یافت نمیشود.
با این حال، همین خودروهای قدیمی و کمکیفیت و پرمصرف، همچنان انتخاب اول و آخر بخش اعظم مشتریان ایرانی به حساب میآیند، انتخابی البته از سر اجبار و نه از سر تمایل. اصلیترین دلیل تولید انبوه و فروش بالای این خودروها اما بیرقیبی آنها است، چه آنکه بسیاری از مشتریان چندان قدرت انتخاب بالایی در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان ندارند و توان خرید بیشتر آنها با همین سه خودرو تطابق دارد. در این بازه، خودروهایی مانند تندر-90، رانا، دنا و پژو 206 (که البته این محصول هم در حال قدیمی شدن است) نیز به چشم میآیند، با این حال 405 و پارس و پراید بیشتر با جیب مشتریان سازگاری دارند و طبعا فروششان نیز بالاتر است...
در واقع «توسعه محصول» اصلیترین توقع و انتظار مشتریان بازار خودرو ایران از برجام بود و امیدواری آنها به این موضوع به حدی بود که در پی آن، رکودی سنگین بر بازار حکمفرما شد. بهعبارت بهتر، چون مشتریان گمان میکردند پس از برجام، محصولاتی با کیفیت و دارای قیمت مناسب راهی کشور میشود، بخشی از آنها خرید را به تعویق انداختند تا به جای خودروهای قدیمی، محصولاتی ارزان سوار شوند. با این حال، تا به امروز این رویا تعبیر نشده و مشخص نیست که اصلا چنین خودروهایی در نهایت وارد بازار کشور خواهند شد یا نه.
در این مورد، فربد زاوه، کارشناس خودرو کشور میگوید: قراردادها و تفاهمنامههای فعلی خودروسازان کشور با خارجیها نشان میدهد آنها بیشتر به فکر توسعه محصول در بازه قیمتی بالای 50 میلیون تومان هستند و این بدان معناست که بازار زیر 50 میلیون قرار است همچنان با همین خودروهای فعلی اداره شود. وی با بیان اینکه با شرایط فعلی، انحصار در بازار خودروهای زیر 50 میلیون تومان تمدید خواهد شد، میافزاید: بهنظرم هدف این بود که در جریان قراردادهای پسابرجام صنعت خودرو، از خودروسازان و قطعهسازان داخلی حمایت شود و این حمایت معنایی جز حفظ انحصار ندارد.