کد خبر:۵۴۶۸۷۲
مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

صرفه جویی ۱۷میلیارد دلاری در هزینه سوخت با جایگزین کردن حمل ونقل ریلی به جای زمینی

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت حمل همه بار کشور از طریق راه آهن، می توان به جای مصرف ۲۰ میلیارد دلار سوخت در بخش جاده ای، فقط با صرف سه میلیارد دلار سوخت نسبت به جابه جایی این بار با شبکه ریلی اقدام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی با اشاره به میزان صرفه جویی حمل و نقل ریلی در مصرف سوخت، افزود: راه آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می کند؛ اگر جهت گیری بار کشور به سمت راه آهن باشد، حمل و نقل ریلی می تواند به جای مصرف 20 میلیارد دلار سوخت در بخش جاده ای با هزینه سه میلیارد دلاری، این بار را جابجا کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: راه آهن یک چاه نفت بزرگی است که هر قدر در آن سرمایه گذاری انجام شود به همان اندازه صرفه جویی سوخت خواهد داشت تا جایی که می توان شاهد صرفه جویی 20 میلیارد دلاری در مصرف سوخت شد.


وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه آهن باید به سه برابر افزایش یابد، گفت: از طرفی توسعه حمل و نقل حومه ای به منظور افزایش چشمگیر جابجایی مسافر در حومه کلانشهرها، ساخت خطوط سریع السیر قطار در مسیر تهران - اصفهان با سرعت 250 کیلومتر در سه سال و برقی شدن مسیر تهران- مشهد و افزایش سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت، از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در توسعه حمل و نقل ریلی است.


پورسید آقایی به سهم راه آهن در جابجایی بار و مسافر در کشور اشاره کرد و افزود: سهم کنونی حمل بار توسط راه آهن پایین است و در دو سال اخیر این سهم از 10.5 درصد به 11.8 درصد رسیده است؛ همچنین در بخش حمل و نقل مسافر نیز این سهم نزدیک به 6 درصد است.


مدیرعامل راه آهن به میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در ناوگان حمل و نقل ریلی نیز اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر، به سرمایه گذاری 200 هزار میلیارد ریالی از سوی بخش خصوصی نیاز است؛ با کمک های مجلس در نظر داریم مشوق هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد کنیم، زیرا در شرایط کنونی بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در بخش ریلی نیست.


پورسیدآقایی یادآورشد: بازگشت مابه التفاوت سوخت، معافیت مالیاتی، مشارکت دولت در سرمایه گذاری های بخش خصوصی و ارائه وام با نرخ بهره پایین به سرمایه گذاران، از جمله این مشوق هاست.


 اکنون رشد حمل و نقل ریل کشور به بیش از هشت درصد رسیده و برای تحقق رشد 17 درصدی حمل و نقل ریلی تا سال 99، این بخش نیازمند 350 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار