به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی با اشاره به میزان صرفه جویی حمل و نقل ریلی در مصرف سوخت، افزود: راه آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می کند؛ اگر جهت گیری بار کشور به سمت راه آهن باشد، حمل و نقل ریلی می تواند به جای مصرف 20 میلیارد دلار سوخت در بخش جاده ای با هزینه سه میلیارد دلاری، این بار را جابجا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: راه آهن یک چاه نفت بزرگی است که هر قدر در آن سرمایه گذاری انجام شود به همان اندازه صرفه جویی سوخت خواهد داشت تا جایی که می توان شاهد صرفه جویی 20 میلیارد دلاری در مصرف سوخت شد.
وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه آهن باید به سه برابر افزایش یابد، گفت: از طرفی توسعه حمل و نقل حومه ای به منظور افزایش چشمگیر جابجایی مسافر در حومه کلانشهرها، ساخت خطوط سریع السیر قطار در مسیر تهران - اصفهان با سرعت 250 کیلومتر در سه سال و برقی شدن مسیر تهران- مشهد و افزایش سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت، از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در توسعه حمل و نقل ریلی است.
پورسید آقایی به سهم راه آهن در جابجایی بار و مسافر در کشور اشاره کرد و افزود: سهم کنونی حمل بار توسط راه آهن پایین است و در دو سال اخیر این سهم از 10.5 درصد به 11.8 درصد رسیده است؛ همچنین در بخش حمل و نقل مسافر نیز این سهم نزدیک به 6 درصد است.
مدیرعامل راه آهن به میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در ناوگان حمل و نقل ریلی نیز اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر، به سرمایه گذاری 200 هزار میلیارد ریالی از سوی بخش خصوصی نیاز است؛ با کمک های مجلس در نظر داریم مشوق هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد کنیم، زیرا در شرایط کنونی بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در بخش ریلی نیست.
پورسیدآقایی یادآورشد: بازگشت مابه التفاوت سوخت، معافیت مالیاتی، مشارکت دولت در سرمایه گذاری های بخش خصوصی و ارائه وام با نرخ بهره پایین به سرمایه گذاران، از جمله این مشوق هاست.
اکنون رشد حمل و نقل ریل کشور به بیش از هشت درصد رسیده و برای تحقق رشد 17 درصدی حمل و نقل ریلی تا سال 99، این بخش نیازمند 350 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.