به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «ولی اله سیف» با بیان اینکه در فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: با توجه به ظرفیت های گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی می تواند نقطه عطفی برای از سر گیری روابط اقتصادی باشد.
وی، کشور ایران را حائز ویژگی های متمایز کننده ای در منطقه برای تولید خودرو های فرانسوی دانست و گفت: با برنامه ریزی های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت فرصتی مهیا شده که تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.
سیف بازسازی روابط بانکی بین المللی به ویژه با بانک های اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر می رسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی می توانند نقش عمده ای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار به تسویه حساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرت ها و تسویه حساب با این موسسات انجام گرفت که از جمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.
وی موضع سخت گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای را یادآور شد و گفت: هم اکنون که نه ماه از اجرای این توافق گذشته است، لازم است کشور فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.
وی افزود: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذی نفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع تراشی می کند. گواه آن قراردادی است که زمان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالی که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیر شفاف عمل می کند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.
در این جلسه، کارلوس تاوارِس رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) از آغاز مشارکت خودروسازی های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت های مشابه ایرانی خبر داد و گفت: ما بسیار مشتاق به فعالیت در ایران هستیم و در این راستا قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهیم داد. دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا هر دو کشور بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.
گفتنی است، پس از این نشست هیأت فرانسوی به منظور بررسی شرایط پیشبرد مراودات خود و رفع موانع گسترش آن، در جلسه ای دیگر با حضور «حسن یعقوبی میاب» مدیرکل بین الملل بانک مرکزی و مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره برخی بانک های ایرانی به بحث و گفت وگو پرداختند.