کد خبر:۵۵۲۹۰۰
به میزبانی پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی؛

نقد و بررسی نظریه «استعاره‌مندی معرفت دینی» برگزار شد

نقد و مناظره پیش اجلاسیه‌ «استعاره‌مندی معرفت دینی» با حضور داوران و ناقدان به صورت ویدئو کنفرانس در تهران و قم برگزار شد.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نقد و مناظره، پیش اجلاسیه‌ی «استعاره‌مندی معرفت دینی» با حضور داوران و ناقدان، همزمان و بصورت ویدئو کنفرانس در تهران و قم برگزار شد. در این جلسه حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی رضا قائمی نیا به ارائه نظریه خود پرداخت.


در ادامه به ترتیب آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی و دکتر شاکری به عنوان ناقدان جلسه به ایراد نقد پرداختند.


 پس آن نیز داوران حاضر در جلسه جناب آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ساجدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرجیان سوالات خود را در رابطه با این نظریه مطرح کردند.


بنا به این گزارش ارائه دهنده نظریه حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا در تشریح معرفت دینی گفت: معرفت دینی مجموعه گزاره هایی است که در تعالیم دین بیان می شود.


 حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا افزود: مسئله پژوهش این است که متون دینی گزاره ها را چگونه پردازش می کنند؟ و پاسخ اجمالی این است که متون دینی، این گزاره ها را بر اساس روابط هستی شناختی و معرفت شناختی پردازش و بیان می کند.


وی گفت: متون دینی برای بیان حقایق، چه مجرد و چه انتزاعی، از مفاهیم مادی آشنا در ذهن بشر استفاده می کند و در نتیجه زبان امور مادی، برای زبان امور فرامادی و متعالی نیز استفاده می شود و این همان استعاره شناختی است که با استعاره ادبی تفاوت دارد.


 این استاد دانشگاه اضافه کرد: در استعاره ادبی، شباهت سبب استعاره می شود در حالی که در استعاره شناختی، شباهتی میان عالم ماده و فراماده وجود ندارد و شباهت ها ساختگی و انتزاعی هستند.


 استاد حوزه علمیه افزود: استعاره در جایی صورت می گیرد که چاره ای جز استعاره نیست، نه اینکه متکلم از آنجا که می خواهد زیبا سخن بگوید، استعاره بکار برد.


وی ادامه داد: زیبایی استعاره در آن است که متکلم با مفهومی نا آشنا روبرو می‌شود و برای بیان آن خود را به استفاده از استعاره ناچار می‌بیند. و زیبایی استعاره از زیبایی تفکر نشات می‌گیرد؛ چرا که از عالم مادی صرف به سمت مفهوم انتزاعی حرکت می‌کند.

 

بر طبق این گزارش  اعضای ناقد پس از بررسی طرح‌نامه و گفتگو درباره ابعاد مختلف نظریه پرسش¬هایی را پیرامون ابعاد مختلف این نظریع مطرح کردند.


در نهایت با نظر شورای محترم داوری مقرر شد: صاحب نظر محترم پس از تکمیل طرح خود و ارائه مستندات لازم به این شورا، در پیش اجلاسیه دوم که تاریخ آن متعاقبا اعلام خواهد شد، مجدداً به ارائه مبانی، ادله و نتایج طرح خود بپردازند. همچنین بر اساس جمع بندی شورای محترم داوری، در جلسه بعد به صاحب نظر محترم فرصت کافی داده خواهد شد تا مدعای علمی خود را بر اساس شاخص های تعیین شده برای بررسی مدعاهای علمی ارائه دهند و ناقدان نیز بر همین مبنا به نقد بپردازند.


لازم به ذکر است شاخص های مورد نظر در بررسی مدعاهای علمی صاحب نظران محترم، عبارتند از:


۱ـ شفافيت مفهوم‌شناختي ۲ـ مسأله‌ي اصلي مشخص ۳ـ اركان و اجزاء منسجم ۴ـ برخورداری از ملزومات روش‌شناسانه ۵ـ پيش‌انگاره‌ها و مباني‌ روشن و متقن ۶ـ دلايل و شواهد محكم و مقاوم ۷ـ قدرت بر نقد و ابطال نظريه‌هاي رقيب و معارض ۸ـ تعميم‌پذيري كافي ۹ـ نتايج نظري و كاربردي درخور.  

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار