اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در نشستی در حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز عنوان کرد که رشد کمیت تولید علم ایران درسال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۷% رسید.
دهقانی اظهار داشت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۴ تعداد ۳۲۱۵۹ مدرک و در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد ۳۷۵۲۸ مدرک در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه سازی کرده است، بنابراین رشد کمیت تولید علم کشور از ۱۶% گذشت و به نزدیک ۱۷% رسید.
وی افزود: هر چند برخی کشورهای تایوان و ژاپن در میان ۲۵ کشور برتر از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود ۲ و ۵ درصد داشته اند، اما رشد ۲۳ کشور دیگر مثبت بوده است. کمیت تولید دنیا از ۲.۳۵۲.۹۲۱ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۲.۵۰۹.۱۰۴ مدرک در سال ۲۰۱۵ رسید. بنابراین دنیا یک رشد حدود ۷% را تجربه کرده است.
دهقانی در ادامه این نشست به راهبردهای ارتقای کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی کشور پرداخت و با اشاره بر سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست ها بر کسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاکید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است که از کیفیت لازم برخوردار باشند. در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها ۷% از کل استنادهای دنیا را دریافت می کنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه ای از کمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو دانشگاه ها برای کسب مرجعیت علم و فناوری باید در جهت تولید علم اثرگذار بکوشند.
گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه های تولید علم در دانشگاه ها پیشرو در سطح بین المللی پرداخت. بین المللی سازی دانشگاه های کشور یکی از سیاستهای آموزش عالی کشور است و آگاهی از شیوه تولید علم در دانشگاه های برتر بین المللی به تحقق این سیاست یاری خواهد رساند. نقشه راه برای بین المللی سازی دانشگاه در این نشست تشریح شد.
در این نشست همچنین رشد کمیت و کیفیت تولید علم دانشگاه های شهید مدنی و صنعتی سهند مورد بررسی قرار گرفت. رشد کمیت تولید علم در دانشگاه شهید مدنی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۲۸% بوده است که از متوسط رشد کشور بالاتر است. رشد کمیت تولید علم در دانشگاه صنعتی سهند در همین دوره زمانی نیز ۲۴% بوده است. بررسی میزان استنادات نشان می دهد که کیفیت تولیدات علمی نیز در هر دو دانشگاه افزایش یافته است. در پایان این نشست، جایگاه دانشگاه ها در سایر شاخص های مستخرج از سیاستهای کلان علم و فنآوری از جمله اثر گذاری نو آورانه ، اثر گذاری فنآورانه، تولید علم صنعتی و دیپلماسی علمی مورد بررسی قرار گرفت.