اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد تولید علم است. هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین مسئله فعلی در علم کشور است، اما در عین حال انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی از قدرت و توان علمی بالای محققان حکایت می نماید.
وی افزود: بررسی ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) تولید کرده اند نشان می دهد که رشد کمیت تولید ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۶% رسیده است. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهایی که بیشترین کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
سرپرست ISC گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی در پایگاه استنادی (ISI) تعداد ۲,۳۴۸,۶۵۸ مدرک از تمام دنیا نمایه شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۲,۴۹۴,۲۴۶ مدرک رسید.
بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود ۶% رشد داشته است. در طی سال های۲۰۱۱ ،۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با ۲۸۴۶۴ ،۳۰۳۵۱ ، ۳۰۹۴۱ ، ۳۲۱۵۵ و ۳۷۲۶۱ مورد بوده است و بنابراین میزان رشد علمی در این سالها نسبت به سال های قبل از آن به ترتیب برابر با ۷، ۲، ۴ و ۱۶ درصد بوده است.
وی افزود: در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران با تولید ۳۲۱۵۵ مدرک از لحاظ کمیت تولید علم در بین ۲۱ کشور برتر دنیا و در سال ۲۰۱۵ رشد کمیت تولید علم کشور قابل ملاحظه بود بنحوی که از این بابت ایران هم اکنون در جایگاه ۱۹ دنیا قرار دارد. سهم ایران از تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱.۴% بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱.۵% رسید.
دهقانی تصریح کرد: ایران، ترکیه و لهستان سه کشوری هستند که در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی هر کدام دو رتبه از لحاظ کمیت تولید علم، افزایش رتبه داشتند. در این میان ایتالیا و برزیل نیز هر کدام یک پله رشد کردند، اما کانادا، هلند، سوئد و سوئیس هر کدام یک پله کاهش رتبه داشتند و همچنین تایوان نیز ۴ پله رشد منفی داشته است. به هر ترتیب کمیت تولید علم دنیا در حال افزایش است و به جز ژاپن و تایوان تمامی ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند در سال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی علم بیشتری را تولید کرده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: برخی کشورها از لحاظ تعداد مدارک نمایه شده در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی رشد داشته اند، اما سهم آنها از کل کمیت علم دنیا کاهش یافته است. آمریکا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، هلند و سوئد در این دسته قرار می گیرند.
دهقانی خاطرنشان کرد: هر چند کمیت تولید علم یکی از عوامل رشد علمی محسوب می شود، اما نگاه تک بُعدی به این عامل باعث خواهد شد تا علم کشور در مسیر صحیحی قرار نگیرد، در همین راستا سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل، تعاملات علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد توجه قرار داده اند؛ بنابراین، علاوه بر افزایش کمیت بایستی به اثرگذاری تولید علم در عرصه های مختلف نیز توجه کافی کرد.