به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: اخیرا در سه حوزه حمل و نقل ریلی تفاهمنامهای با آلمانیها امضا کردیم که افزایش سرعت و برقی کردن قطار تهران ـ تبریز، قطار حومهای تهران و تبریز و همچنین خرید قطار سریعالسیر به صورت لیزینگ از شرکت زیمنس، مفاد این قرارداد را تشکیل میدهد.
وی افزود: به دنبال خرید موفقیتآمیز هواپیمای لیزینگی بر آن شدیم تا قطار را نیز به صورت لیزینگ خریداری کنیم. بر همین اساس مذاکرات خوبی با آلمانیها داشتیم و قرار شد به جای اینکه قطارها را نقدا خریداری کنیم آنها قطارها را وارد ایران کنند و نگهداری آن را بر عهده بگیرد. ما نیز به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله از آنها سرویس بخریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه شرکت زیمنس برای این منظور اعلام آمادگی کرده است، گفت: قرار شد کمیته مشترکی در وزارت اقتصاد آلمان تشکیل شود که راهکارهای بانکی لیزینگ بین ایران و آآلمان را بررسی کند تا راه حل عملی برای آن پیدا کنیم.
پورسیدآقایی تاکید کرد: اگر مذاکرات خرید لیزینگی قطار به نتیجه برسد در خطوط سریعالسیر این قدرت را پیدا میکنیم که فقط زیرسازی را انجام دهیم و خطوط را درست کنیم. زیمنس ناوگان خود را میآورد، از سود آن منتفع میشود و ما فقط سرویس قطاری از آنها میخریم. یعنی هر قطاری که در هر روز کار کرد به ازای آن روز به زیمنس پول میدهیم.