به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نخستین نشست خبری ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران با حضور متین ایزدی، دبیر جشنواره و هادی اسکندری دبیر بخش فرهنگی جشنواره با حضور اصحاب رسانه روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه برگزار شد.
متین ایزدی ابتدا به ارائه آمارهایی از دورههای گذشته پرداخت و گفت: ما در پنج دوره گذشته جشنواره تاکنون 541 بازی رایانهای به دبیر خانه ارسال شده که بیشترین آمار آثار ارسالی با 127 بازی رایانهای به دوره پنجم جشنواره تعلق داشته است. همچنین در مجموع 267 بازیساز در تمامی ادوار جشنواره شرکت کردهاند که به جرات میتوان گفت که این افراد بیش از نیمی از جامعه بازیسازان فعال ایرانی را تشکیل میدهند.
پس از ارائه آمار، دبیر ششمین دوره این جشنواره از تغییر زمان برگزاری این همایش بزرگ بازیهای رایانهای سخن گفت و تشریح کرد: مهمترین تغییری که در جشنواره ششم شاهد آن هستیم تغییر زمان برگزاری جشنواره است. تاکنون در تمامی ادوار، جشنواره حال و هوایی تابستانی داشته است. اما امسال، اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران قرار است در 5 اسفند ماه برگزار شود. دو دلیل کلیدی برای تغییر زمان برگزاری جشنواره و بیرون آمدن از آن حال و هوای تابستانی و ورود به فضایی زمستانی وجود دارد. اول آن که ما میخواهیم مانند تمامی جشنوارههای بزرگ جهانی دیگر که مجموع تولیدات یک سال را جمع آوری میکنند، تمامی آثار توسعه یافته را گردآوری کنیم و در نهایت بهترین بازی سال را از میان آنها انتخاب کنیم. اما دلیل دوم که بسیار مهمتر نیز هست آن است که وقتی ما جشنواره را در تابستان برگزار میکنیم، فرصت فروش بازیها را در بهار و تابستان از بازیسازان میگیریم و همه میدانیم که این دو فصل زمان مناسبی برای فروش بازیهای رایانهای است. اگر ما جشنواره را در شهریور برگزار کنیم، مطمئنا بازی برای تابستان آماده قرار گرفتن در بازار نخواهد بود و بازیسازان مجبور میشوند آثار خود را در فضای سرد پاییز-زمستانی عرضه کنند. اگر اختتامیه جشنواره در پنجم اسفند برگزار شود، فرصت عرضه این آثار به بازار در بهار و تابستان فراهم خواهد شد.
متین ایزدی درباره ملی شدن جشنواره نیز سخن به میان آورد و درباره سیاستهای جشنواره ششم برای بزرگتر شدن این همایش ملی صحبت کرد. وی ادامه داد: جشنواره بازیهای رایانهای تهران، با آنکه نام تهران را به دنبال خود میکشد همیشه جشنوارهای ملی بوده و همواره از تمامی شهرستانها، ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را شاهد بودهایم. با این حال امسال روی این موضوع بیشتر تمرکز کردهایم و میخواهیم آن را در ابعاد بزرگتری گسترش دهیم. چند اقدام عملیاتی برای این موضوع انجام شده است؛ به همین منظور با مراکز ارشاد تمام استانها هماهنگی صورت گرفته و با آنها در ارتباط هستیم و قرار است این افراد بازوی اطلاعرسانی جشنواره در تمامی استانها باشند. این امر شاید متفاوتترین کاری باشد که نسبت به سالهای گذشته در جشنواره انجام شده و تا به حال با 31 مرکز ارشاد در استانهای مختلف تماس گرفته شده و سعی داریم با تمامی آنها به طور متمرکز به همکاری بپردازیم.»
ایزدی در ادامه به معرفی بخشهای مختلف جشنواره پرداخت و تشریح کرد: ما در بخشهای جشنواره همانند دوره چهارم و پنجم یک بخش اصلی داریم که معیار اصلی آن بر اساس ژانر بندی خواهد بود. هشت ژانر اصلی که مطابق با استانداردهای بازیسازی انتخاب شدهاند، در بخش اصلی حضور دارند و آثار ارسالی در آنها دسته بندی میشوند. تمامی توضیحات لازم در مورد هر یک از این ژانرها در فراخوان ذکر شده و میتوانید با مراجعه به سایت رسمی جشنواره بازیهای رایانهای تهران به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. منطق دستهبندی آثار در ژانرهای مختلف باعث میشود تا توسعهدهندگان در سبکهای بیشتری به بازیسازی بپردازند تا سبد هیچکدام از ژانر خالی نماند.
وی ادامه داد: بخش فرعی نیز مربوط به بخش دستآوردها میشود که معمولا جوایز آن توسط هیئت داوران بر اساس فعالیتی که از تیمهای مختلف مشاهده میکنند، انتخاب میشود.
او همچنین افزود: بخش سوم نیز همانند هر سال به بخش بازینامه اختصاص یافته است. بخش بازینامه به داستانهایی با محوریت بازیهای رایانهای اختصاص دارد. بازینامهها متونی هستند که باید با آنها مانند یک متن هنری نگاه شود. کسانی که این بخش را داوری میکنند نیز همواره و مخصوصا در دورههای چهارم و پنجم از چهرههای ادبی و سینمایی بودهاند و جشنواره ششم نیز از این مهم مستثنی نخواهد بود. موضوع بخش بازینامه نویسی نیز همچنان آزاد است جذابیت داستان ملاک اصلی داوری این آثار خواهد بود.
بخش بهترین بازی فرهنگی به جشنواره اضافه شد
معرفی بخش بهترین بازی فرهنگی جشنواره توسط هادی اسکندری دبیر فرهنگی جشنواره انجام شد. او در مورد این بخش گفت: نگاه فرهنگی در تمامی دورههای جشنواره حضور داشته است. اما همیشه جهتگیری خاصی برای آنها وجود داشته است. با این حال در جشنواره ششم با اضافه کردن جایزهای تحت عنوان بهترین بازی فرهنگی، در نظر داریم کارکرد فرهنگی بازیهای رایانهای را بیشتر به تصویر بکشیم. این جایزه به اثری تعلق میگیرد که بهترین کارکرد را در فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی داشته باشد.»
متین ایزدی در ادامه به معرفی روند داوری آثار پرداخت و تشریح کرد: همانند سال گذشته داورانی که امسال ما را در جشنواره ششم همراهی میکنند داورانی بینالمللی و داخلی خواهند بود و ترکیبی از داوران داخلی و خارجی در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. همانند دوره پنجم سیستم امتیازدهی برای آثار در جشنواره امسال نیز اعمال خواهد شد و از شورایی برگزار کردن سیستم داوری پرهیز میکنیم. چرا که این سیستم امتیاز دهی بهبود یافته طی دو دوره گذشته باعث شفافیت داوریهای جشنواره شده است و میخواهیم این روش را در جشنواره ششم به صورت دقیقتر ادامه دهیم.
بازیسازان یک ماه برای ارسال اثر فرصت دارند
طبق اعلام دبیر جشنواره ششم، از 15 آذر ماه فعالیت جشنواره آغاز و تمامی توسعهدهندگان تا 15 دی ماه میتوانند از طریق سایت جشنواره به نشانی www.tehrangamefestival.ir به ارسال آثار خود بپردازند. دستهبندی آثار نیز از 15 تا 25 دی ماه انجام میگیرد و پس از آن تا اول اسفند ماه داوران به قضاوت آثار ارسالی خواهند پرداخت. اختتامیه نیز همانند دو دوره گذشته در 5 اسفند ماه در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.