به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یک کارشناس صنعت ریلی گفت : یکی از عمده اشکالات که در برنامه پنجم توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد این است که اهداف کمی مشخص نشده ، در واقع میزان کمی توسعه سالانه حمل و نقل ریلی به طور صریح مشخص نشده است. در پنج سال گذشته سالانه فقط 133 کیلومتر ریل ساخته شده که برای تحقق سند چشم انداز می بایست سالانه 1000 کیلومتر راه آهن در این سال ها احداث می شد .
مجید بابایی دبیر سابق انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی در گفتگو با برنامه پایش شب گذشته گفت : در تدوین برنامه های توسعه کشور همواره بخش ریلی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تصویب قوانین متعدد در حمایت از توسعه حمل و نقل ریلی خود گواه این مدعاست. این در حالی است که وضعیت توسعه حمل و نقل ریلی در دهه 70 بعد از انقلاب اسلامی سالانه 178 کیلومتر ، در دهه 80 سالانه حدود 343 کیلومتر و در 5 سال گذشته به 133 کیلومتر رسیده است.
بابایی در پاسخ به این سوال که چرا در دهه 900 توسعه حمل و نقل ریلی کاهش یافته است ، گفت: با توجه به این که در سال 95 هستیم ما 133 کیلومتر توسعه حمل و نقل ریلی که مربوط به برنامه پنجم است را تا پایان سال 94 داشته ایم و در حال حاضر پروژه های 10 هزار کیلومتر شبکه در حال ساخت داریم.
اهداف کمی در برنامه پنجم توسعه حمل و نقل جایی نداشت
این کارشناس صنعت ریلی در پاسخ به این سوال که بر اساس برنامه پنجم در سال چه میزان توسعه حمل و نقل ریلی باید داشته باشیم؟ گفت : یکی از عمده اشکالات که در برنامه پنجم توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد این است که اهداف کمی مشخص نشده است، در واقع میزان کمی توسعه سالانه حمل و نقل ریلی به طور صریح مشخص نیست.
وی افزود : اهداف و برنامه های تدوین شده در راستای افق چشم انداز همگی حکایت از انتظار معنادار نظام از بخش ریلی کشور دارد. آنچه که در سند چشم انداز داریم در سال 1404 حدود 10 سال دیگر باید حدود 25 هزار کیلومتر شبکه ریلی داشته باشیم که در حال حاضر 10500 کیلومتر شبکه ریلی داریم.
با توجه به این چشم انداز شبکه حمل و نقل ریلی ما باید در سال حدود 800 تا 10000 کیلومتر شبکه ریلی احداث شود.
توسعه حمل و نقل ریلی منوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است
مجید بابایی گفت:در حمل و نقل ریلی نباید صرفا به زیرساخت ها توجه کرد. از سال 899 به بعد روند حمل و نقل باری نسبتا ثابت بوده است در واقع در 10 سال گذشته 30 تا 35 میلیون تن بار جا به جا شده است و این در حالی است که در نوسازی ناوگان های بخش مسافربری با مشکلات بیشتری مواجه هستیم. در زیر ساخت ما توانایی خیلی خوبی داریم . ناوگان حمل و نقل ما فرسوده است و دولت توجه ای به حمل و نقل ریلی نمی کند .
پدیده حمل ونقل ریلی نیازمند توجه دولت است
بابایی افزود : توانمندی های ما در زیرساخت ها بسیار خوب است خود حمل و نقل را فراموش کردیم و باید به حمل و نقل به عنوان پدیده اقتصادی توجه شود
وی گفت : تمرکز بر رشد سهم بخش ریلی در هر دو حوزه بار و مسافر از اهداف بلند پروازانه ایست که تحقق آن منوط به حرکت در دو مسیر متفاوت است: 1- فراهم نمودن بستر مناسب حمل و نقل متکی بر توانمندی های درون بخشی 2- فراهم نمودن بستر رقابتی برای بروز استعدادهای ذاتی و توانمندی های بخش ریلی متکی بر اصلاحات برون بخشی
بابایی خاطر نشان کرد: بدیهی است که فراهم نمودن بستر مناسب حمل و نقل نیازمند فرایند مالی، فنی و مدیریتی سطح بالا بوده و از نقطه نظر توجیهات اقتصادی نیز جای تامل فراوان دارد چرا که عملا علاوه بر وجود موانع جدی پیش روی بخش خصوصی در تعامل سازنده با بخش دولتی، سازوکارهای موجود در به کارگیری قواعد بازار نیز از چابکی و انعطاف لازم برخوردار نمی باشد.
بابایی بیان کرد: امروز بخش ریلی کشور در مسیر رشد خود در حلقه معیوبی گرفتار شده که برون رفت از آن مستلزم توجه جدی به اصلاحات درون بخشی است. این امر نه تنها به معنای صرف نظر کردن از حقوق واقعی بخش ریلی در ایجاد شرائط عادلانه رقابتی بین ریل و جاده نیست بلکه باید بیش از پیش و با بهره گیری از تمامی امکانات بر موضع حقه خود پافشاری نمود اما همزمان بپذیریم که نباید از اصلاح درونی، چابک سازی بخش و ارتقاء بهره وری در بخش ریلی غافل گردیم.
بیش از 70 درصد مردم خواهان توسعه حمل و نقل ریلی به جای هوایی شدند
این برنامه شب گذشته در سوال نظرسنجی خود پرسید : به نظرشما، دولت نوسازی و گسترش کدام را در اولویت قرار دهد؟ 1. قطار 2. هواپیما
در پایان این نظر سنجی بیش از 700 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خواهان توسعه حمل و نقل ریلی و قطار توسط دولت شدند و حدود 29 درصد به توسعه حمل و نقل هوایی رای دادند .