به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری در این جلسه اظهار کرد: هیات دولت در سال 1378 آئین نامه ستاد پیشگیری و مقابله با جعل را در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی به وضعیت جعل اسناد در کشور به تصویب رساند.
وی افزود: این ستاد در وزارت کشور به ریاست وزیر کشور و عضویت 18 وزارتخانه و سازمان ذیربط از جمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی ، وزارت ارتباطات، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت اسناد، بانک مرکزی آموزش و پرورش و دارای چهارکارگروه تخصصی است.
معاون امنیتی وانتظامی ادامه داد: این ستاد درجهت مقاوم سازی و آسیب شناسی اسناد در برابر جعل و نیز ارائه آموزش های عمومی و اختصاصی برای عموم مردم و کارکنان دست اندرکار تولید و صدور اسناد اقدام می کند.
وی، نظارت فنی بر تولید اسناد جدید شامل شناسنامه های جدید، گواهی نامه رانندگی، سند تک برگی و سایر اسناد پایه و مهم را از اقدامات اساسی ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی بیان کرد.
ذوالفقاری از دیگر اقدامات اساسی ستاد را رایگان کردن اتصال پایگاه های داده دستگاه ها به پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال به منظور بهره برداری از اطلاعات پایگاه یاد شده در راستی آزمایی هویتی افراد نام برد که موجب کاهش محسوس جعل و یا غصب هویت در کشور بوده است.
وی از دیگر اقدامات مهم این ستاد را پیگیری در جهت تحقق ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات رایگان بین دستگاهی دانست که با این اقدام، دستگاه ها با اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات نسبت به راستی آزمایی اسناد و پیشگیری از جرم اقدام می کنند.
بر اساس این گزارش ، در این جلسه پس از بررسی ها در زمینه پیشگیری و مقابله با جعل، مواردی همچون واگذاری مسئولیت کارگروه آموزش و اطلاع رسانی به سازمان صدا و سیما، ضرورت طی دوره های آموزشی پیشگیری از جعل برای کارکنان دستگاه های اجرایی که با اسناد مهم و پایه درگیر هستند، مطابق دوره های مصوب سازمان اداره استخدامی و برگزاری دومین نمایشگاه دستاوردهای پیشگیری و مقابله با جعل در سال 1396 به تصویب رسید.
هفتمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی امروز در وزارت کشور برگزار شد.