به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا فهیمی در یک نشست خبری با اشاره به بررسی پیشنویس طرح مربوط به مشروط شدن واردات خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت، اظهار داشت: در این طرح پیشبینی شده که فقط افرادی اجازه واردات خودرو ساخته شده را داشته باشند که دارای گواهی فعالیت رسمی از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکتهای دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند.
وی افزود: در چنین شرایطی واردکننده خودرو در دو حالت میتواند واردات انجام دهد.. یکی از شروط این است که به اندازه 50 درصد ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر در کشور سایت تولیدی ندارد، به اندازه 2.5 برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد.
وی تصریح کرد: این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده و آیا درست است که یک برند ایرانی بخش از وظایف خود را به یک شرکت دیگر که واردکننده خودرو است، محول کند؟
فهیمی ادامه داد: این مسئله مانند موضوع تعرفه تشویقی واردات موز است که طبق آن قرار بود به ازای واردات هر یک کیلو موز، یک و نیم کیلو سیب درختی از کشور صادر شود. در نهایت اجرای این طرح باعث شد که سیب ایرانی دور ریخته شود و در ازای آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایینتری برخوردار میشدند که هیأت دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد.
وی افزود: بر اساس طرح جدید تهیهشده برای واردات خودرو نیز ممکن است واردکنندگان نسبت به دفن یا اسقاط خودروهای داخلی و یا قطعات اقدام کنند تا بتوانند واردات خودرو داشته باشند و این در حالی است که اصولاً شرکتهای تولیدکننده خارجی بر اساس سفارش خرید نسبت به تولید اقدام میکنند که به این مسئله در طرح دولت توجهی نشده است.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هیچ کشوری تمام برندهای خودرویی مشغول فعالیت نیستند، گفت: الزام شرکتهای خارجی صادرکننده خودرو به تولید محصولاتشان در ایران منطق اقتصادی ندارد، زیرا تیراژ پایین تولید، توجیه تولید را از بین میبرد.
وی با طرح این سؤال که آیا هدف از تدوین طرح جدید دولت محدود کردن فعالیت برخی برندهای خودروهای خارجی نیست؟ گفت: حتی ترامپ پس از اینکه بر داخلیسازی کالاهای مصرفی در آمریکا تأکید کرد، در نهایت تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد برای محصولات وارداتی باید تعرفه پرداخت شود.
وی ادامه داد: اگر تعرفه پرداختی واردکنندگان خودرو در ایران کافی نیست، برای ایجاد یک صندوق حمایت از ایدهپردازی و کارآفرینی در صنعت خودرو، هزینهای از واردکنندگان خودرو دریافت شود و یا با کمک واردکنندگان خودرو، صندوقی برای ضمانت صادرات خودرو تشکیل شود.
فهیمی تأکید کرد: دستورالعمل جدید دولت این ابهام را ایجاد میکند که قرار است از شرکتهای پژو و رنو حمایت ویژهای صورت گیرد.
وی همچنین در واکنش به مطلب اعلام شده از سوی شرکت تویوتا در سایت رسمی این شرکت مبنی بر قطع ارتباط با شرکت ایرتویا در ایران نیز گفت: ارتباط ایرتویا با تویوتا ادامه دارد اما به دلیل تحریمها، شرکت مادر نمیتواند در سایت رسمی خود اشارهای به ادامه این همکاری کند.
کوروش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در سال 94 تمام برندهای رسمی مکلف به انعقاد قرارداد با واردکنندگان غیررسمی خودرو و پذیرش گارانتی محصولات آنها شدند، گفت: این مسئله باعث حذف بسیاری از شرکتهای متفرقه که در این چارچوب فعالیت نمیکردند، شد و در حال حاضر 96 درصد واردات خودرو توسط اعضای انجمن واردکنندگان خودرو صورت میگیرد.
وی افزود: در چنین شرایطی مجدداً دستورالعملهای جدید مربوط به واردات خودرو شایعاتی را در بازار ایجاد کرده که بازار شب عید خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد.
مرشد سلوک افزود: برای حل این مشکل با کمیسیون صنایع مجلس مکاتباتی کردیم و رئیس کمیسیون صنایع نیز در نامهای به وزیر صنعت در مورد دلیل این نوع تصمیمگیریها سؤال کرد.
به گفته وی، این مسئله در شورای رقابت در حال بررسی است و نتیجه آن تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد.