به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضایی روز سه شنبه در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، گفت: در قانون تنظیم ماده 77 باید بیست درصد سهم فروش گازوئیل غیر از مصارف کشاورزی در حوزه حمل و نقل ریلی و راهداری هزینه شود اما پس از گذشت سه سال ریالی به این حوزه اختصاص نیافته است و متاسفانه وزیر نفت طی این مدت اطلاعات فروش گازوئیل را به خزانه اعلام نکرده تا درصد وزارت راه تعیین و در اختیار آنها قرار بگیرد بنابراین ما هم براساس ماده 236 آئین نامه داخلی مجلس وزیر نفت را به دلیل تخلف به دستگاه قضائی و هیئت رئیسه مجلس معرفی می کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی هم در برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه و سیاست های ابلاغی رهبری همواره مورد توجه بوده تصریح کرد: امروز ارزان ترین و کم هزینه ترین ابزار برای انتقال کالا و مسافر شبکه ریلی است.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم قرار بود که دولت سالی هزار کیلومتر شبکه ریلی ایجاد کند که این میزان کمتر از پیش بینی صورت گرفته در برنامه بوده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در سال 94 تنها 13 میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی جابه جا شده گفت: 11 درصد بار کشور توسط شبکه ریلی جابه جا می شود که 89 درصد توسط حمل و نقل جاده ای و کامیون ها صورت می گیرد که در دنیا میزان حمل و نقل بار 40 درصد و در روسیه 80 درصد است.
رضائی اضافه کرد: همچنین بیست درصد از جابه جایی مسافر از طریق شبکه ریلی صورت گرفته که همه اینها بیان گر این است که شبکه ریلی ما جایگاهی مناسبی در جابه جایی بار و مسافر نداشته است و این در حالی است که با امکانات موجود می توانیم سی درصد بار را با شبکه ریلی جابه جا کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شبکه های ریلی کشور به شبکه هوشمند متصل نشده گفت: شرکتی که این شبکه را کنترل می کند ایرادات جدی دارد که وقوع تصادف در محور ریلی تهران سمنان نیز نتیجه عملکرد شرکت بوده است و در نتیجه 45 از هم وطنان مان نیز در آتش سوختند.
رضائی با بیان اینکه کانون های تولید کالا در کشور به شبکه ریلی متصل نشده است، تصریح کرد: دسترسی به خدمات ریلی و جاده ای در کشور به هیچ وجه عادلانه نیست.
وی با بیان اینکه در راستای توسعه شبکه ریلی در کشور تلاش کرده ایم، اظهار کرد: توسعه شبکه ریلی از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز به مشوق دارد بنابراین اعلام کردیم که سرمایه گذارانی که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند از معافیت های مالیاتی مانند مناطق محروم برخوردار می شوند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یک درصد از درآمد فروش نفت به توسعه شبکه ریلی در کشور اختصاص یافته هر چند که دولت نظرش این نبود، بیان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه موضوع حمل و نقل عمومی را تعریف کرده ایم. به عنوان نمونه امثال آلایندگی تهران 15 روز تعطیلی به دنبال داشت به همین دلیل یکی از اولویت ها ایجاد حمل و نقل عمومی در حومه تهران است تا اهالی ساکن در حومه تهران با حمل و نقل ریلی وارد این شهر شوند و از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ما از نظر طول شبکه ریلی ده درصد از میانگین جهانی را به خود اختصاص داده که از نظر توسعه شبکه ریلی ما با میانگین جهانی فاصله داریم.
رضائی در ادامه با اشاره به اینکه 215 هزار کیلومتر جاده شهری روستایی و آزادراه در ایران وجود دارد گفت: 60 درصد از این جاده های روستایی فرسوده و ناکارآمد هستند.
وی ارزش جاده های کشور را 200 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سالانه 8000 میلیارد تومان برای نگهداری جاده ها پول نیاز است در صورتی که کل اعتبار وزارت راه و شهرسازی امسال 8000 میلیارد تومان بوده است البته ما توانستیم 2000 میلیارد تومان را برای نگهداری جاده ها که یک چهارم اعتبار مورد نیاز است در بودجه مصوب کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سالانه 16 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند که بخشی ازعامل این تصادفات جاده ها و همچنین کیفیت خودروها و بخشی نیز متوجه فرهنگ رانندگی در کشورمان است.
وی گفت: 439 هزار خودرو کار حمل و نقل جاده ای در کشور را انجام می دهند که 50 درصد خودروها فرسوده اند در صورتی که کار جابه جایی 508 تن کالا از طریق حمل و نقل حاده ای انجام می شود همچنین در این بخش 582 هزار شغل ایجاد شده است بنابراین اگر این ناوگان را نوسازی نکنیم علاوه بر افزایش مصرف انرژی با مشکلات دیگری مواجه می شویم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز در کشور نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی استانی و ملی در دست اجرا هستند که اعتبار اجرای این پروژه ها 65 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه امسال 4.8 درصد از بودجه عمرانی تخصیص ریالی داشته ایم، اضافه کرد: هر چه روند احداث این پروژه ها بیشتر به درازا بکشد هم فرسوده می شوند و هم هزینه تمام شده آنها افزایش می یابد.
وی گفت: البته امسال در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بیست هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی کشور اختصاص یافته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سال آینده زمان سررسید 18 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق مشارکت است در هر حال باید بگوییم که شرایط عمرانی کشور با این وضعیت شرایط اسفناکی است.
رضائی در ادامه با اشاره به اینکه 5800 کیلومتر ساحل در کشور داریم، خاطرنشان کرد: سوال ما این است که چه قدر توانسته ایم از اقتصاد دریایی برای توسعه کشور استفاده کنیم؟ که در پاسخ باید گفت در این حوزه برای توسعه کشور استفاده ای نکرده ایم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: نه تنها از بخش دریا برای توسعه کشور استفاده نشده بلکه دریا به شهرهای ساحلی هم خدمتی نکرده و الان بسیاری از مردم شهرهای ساحلی ما شرایط بدی دارند و خیلی از آنها نیز در گذشته کپرنشین بوده اند.
وی با بیان اینکه به جای ایجاد شهرها در کنار دریاها یک سیاست استعماری وجودداشته که شهرها در فلات مرکزی کشورمان ساخته شوند گفت: امروز برای تامین آب شرب آّب صنعت و آب بخش کشاورزی باید کیلومترها هزینه کنیم تا بتوانیم آب را از دریا به استان کرمان و برخی دیگر از شهرها انتقال دهیم.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد سواحل خلیج فارس متعلق به ایران است و 50 درصد از ذخایر نفتی دنیا نیز در این خلیج قرار دارند گفت: سالی 40 هزار شناگر از خلیج فارس عبور می کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: امکان ایجاد 5 کریدور ترانزیتی برای انتقال کالا و مسافر توسط چین هند و اروپا در خلیج فارس وجود دارد اما ما برنامه ای برای عملی کردن این طرح نداشته ایم.
وی اضافه کرد: 11 بندر اصلی و 62 بندر کوچک در کشور وجود دارد که تنها در منطقه خلیج فارس شاهد جابه جایی 30 میلیون کانتینر هستیم اما سهم ما از این تعداد تنها هشت درصد بوده در حالی که سهم امارات که به اندازه یک استان کشور ماست بین 45 تا 50 درصد است.
رضایی با بیان اینکه در کشور 90 درصد صادرات از طریق دریا انجام می شود گفت: در واقع ایران یک کشور دریایی است و طبیعی است که باید به دریا توجه بیشتری شود اما متاسفانه همه دولت ها از این ظرفیت غافل شده اند.
وی همچنین به وضعیت صنعت هوایی کشور اشاره کرد و افزود: صنعت هوایی ایران یک صنعت ورشکسته است چون ارزش این صنعت در حال حاضر 35 میلیون دلار است اما بدهی آن بیشتر از ارزش آن است بنابراین این صنعت یک صنعت ورشکسته محسوب می شود البته بنا بر اعلام جهانگیری پروازها در کشور از 130 هزار پرواز به 430 هزار پرواز افزایش یافته و همین مسئله باعث شده که 500 میلیون دلار به درآمد کشور افزوده شود.
وی با بیان اینکه به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان می کنم که در کشور اولویت های مهم تری همچون توسعه حمل و نقل ریلی نوسازی بافت های فرسوده و تجهیز آتش نشان ها داشته ایم که بر خرید هواپیما ارجحیت داشته است تصریح کرد: البته در قراردادی که با ایرباس منعقد شده قرار نیست که ما پولی به کشور فرانسه بپردازیم و یا اینکه از طلب ما که از دیگر کشورها داریم برداشت شود.
وی افزود: همچنین شرط کرده ایم که خدمات پس از فروش توسط ایرباس ارائه شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین به وضعیت بخش مسکن اشاره کرد و افزود: در بخش مسکن باید سالی یک میلیون واحد در کشور مسکن تولید شود اما امروز تنها 250 هزار واحد می سازیم و البته علت آن هم این است که با تسهیلات 18 درصد نتوانسته ایم در حوزه مسکن موفق باشیم.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد اقتصاد کشور متکی به بخش مسکن است، اضافه کرد: بخش مسکن دچار رکود است و دولت هم هیچ برنامه ای در این حوزه نداشته در واقع در حوزه مسکن رشد منفی داشته ایم.
رضایی با بیان اینکه مسکن اجتماعی که از طرح های مورد نظر دولت بوده اجرا نشده است تصریح کرد: من به مسکن مهر نقد دارم اما واقعیت این است که مسکن مهر یک پروژه بزرگ بود که خیلی ها را صاحب خانه کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید در بخش مسکن تجدیدنظر کند، اظهار کرد: یک میلیون و 200 هزار مهندس در کشور داریم که 400 هزار نفر آنها مهندس عمران هستند در واقع در بخش تربیت مهندس ما با آمریکا رقابت می کنیم اما واقعیت این است که مهندسی که ما برایش هزینه کرده ایم امروز یا راننده تاکسی یا راننده بیل مکانیکی است.
رضائی با اشاره به اینکه برای صادرات خدمات سازمان نظام مهندسی برنامه داریم افزود: قانون نظام مهندسی با هدف تقویت این نظام در مجلس در حال اصلاح است و امیداریم بتوانیم خدمات آنها را به دنیا صادر کنیم.