اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: با وجود اینکه اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی در دو پایگاه اسکوپوس و آی.اس.آی هنوز کامل نشده است، اما کمیت تولید علم کشور و بعبارت دیگر تعداد مدارک ثبت شده در هر دو پایگاه افزایش بی سابقه ای را نشان می دهد.
دهقانی گفت: براساس آخرین اطلاعات به روز شده در اول فوریه سال جاری در پایگاه اسکوپوس کمیت تولید علم کشور به ۴۸۳۴۵ مدرک و براساس وب آو ساینس (آی.اس.آی) به ۴۰۳۳۳ مدرک رسیده است. بدین ترتیب سهم ایران از کل تولید علم دنیا در سال۲۰۱۶ میلادی در پایگاه اسکوپوس به ۱.۸٪ (یک ممیز هشت دهم درصد) و درپایگاه آی.اس.آی به ۱.۷٪ (یک ممیز هفت دهم درصد) رسیده است.
سرپرست ISC اظهار داشت: تولید علم دنیا در اسکوپوس در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۴ درصد رشد منفی را نشان می دهد که این واقعیت در خصوص پایگاه آی.اس.آی صادق نیست که میتواند متاثر از سیاست های نمایه سازی این پایگاه باشد. مقایسه سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ میلادی در آی.اس.آی نشان می دهد که کمیت علم دنیا حدود ۶٪ درصد رشد داشته است.
وی افزود: در حال حاضر اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی در هیچ یک از این دو پایگاه کامل نشده است، بنحوی که در پایگاه اسکوپوس حدود ۱۱۰ هزار مدارک و در پایگاه آی.اس.آی حدود ۲۷۰ هزار مدرک علم کمتری نسبت به سال ۲۰۱۵ در دنیا تولید شده است.
براساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۶ رتبه کمیت تولید علم کشور ۱۶ و براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال ۲۰۱۶ رتبه کمیت تولید علم کشور ۱۸ است که نسبت به سال گذشته یک پله صعود را نشان می دهد.
دهقانی تصریح کرد: براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا به ۱.۷٪ (یک ممیز هفت دهم درصد) رسید. در سال ۲۰۱۲ این مقدار ۱.۳٪ (یک ممیز سه دهم درصد) بود. لازم به ذکر است که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱.۴٪ ( یک ممیز چهار دهم درصد) رسیده بود.
دهقانی گفت: باید در نظر داشت که کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های رشد علمی کشور است، در حالی که سیاستگذران علمی کشور بایستی به سایر جنبه ها در تولید علم نیز بنگرند. سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علمی، توسعه تعاملات علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را به عنوان سایر محورهای توسعه علمی مورد توجه قرار داده اند.