به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای قدیمی ترین جشنواره ثانیه ای جهان به شمار میآید. علاوه بر این جشنواره چند جشنواره ثانیه ای دیگر هم وجود دارد که معروف ترین آن ها: جشنواره فیلم های60 ثانیه ای دانمارک، جشنواره 60 ثانیه ای پاکستان، جشنواره 60 ثانیه ای هند، جشنواره 100 ثانیه ای بوستون، ویدیو میکر ایتالیا و ... است. خوشبختانه، این جشنواره با پشت سر گذاشتن ده دوره اکنون به بلوغ و جایگاه تاثیرگذاری دست یافته و استقبال نزدیک به سه هزار اثر از بیش از یکصد کشور جهان در این دوره موید این موضوع است. بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان با توجه به رشد تکنولوژی ارتباطی، گسترش فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی بر اهمیت این گونه فیلمسازی و یا سینمای مینیمال تاکید میکنند.
جمال شورجه تهیه كننده سینما و تلویزیون درباره ماهیت برگزاری «جشنواره فیلم 100» می گوید: جشنوارهای با این عنوان كه مختص فیلمهای كوتاه 100 ثانیهای است، سكوی خوبی برای فیلمسازان جوان است تا بتوانند از این مدیوم با این محدوده زمانی استفاده كنند و خودشان را محك بزنند.
وی ادامه می دهد: به نظرم برگزاری این جشنواره كه برعهده حوزه هنری است، در حوزه فیلم سازی حركت خوبی است؛ خصوصا برای نسل جوان و خوش فكر و با استعداد فیلم سازان ما كه عادت كنند در كوتاه ترین زمان بهترین پیام را به مخاطب منتقل كنند. «جشنواره فیلم 100» از طرفی فیلم سازان را به تولید آثار كم هزینه اما در عین حال موثر و همراه با پیام اخلاقی و تذكرات لازم، تشویق می كند تا فیلم هایشان مورد ارزیابی و حتی تشویق قرار بگیرد.
این صاحب نظر سینمایی درعین حال به دقت در ساخت فیلمهای كوتاه و همچنین، رعایت اخلاق تاكید می کند و معتقد است اساسا، تولید فیلمهای كوتاه 100 ثانیهای فرصتهای مناسب و خوبی در عرصه فیلمسازی برای انتقال پیام درست به مخاطب است؛ البته كمی هم با دشواری همراه است؛ چراكه باید در كوتاهترین زمان بهترین پیام را به مخاطب منتقل كرد.
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل سابق خانه سینما، جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای را دارای جایگاه و اهمیت ویژه می داند و بر این باوراست «جشنواره فیلم 100» از اهیمت زیادی برخوردار است چرا که ممکن است بخشی از استعدادهای سینما از اینجا کارشان را شروع کنند؛ به همین جهت پیگیری این رویداد همواره برای من جذاب بوده است.
وی به ویژگی های این جشنواره سینمایی می پردازد و ادامه می دهد: فشردگی و زمان کوتاهی که لازمه فیلم های بخش مسابقه است باعث می شود که عصاره وجودی فیلمساز کشف شود؛ در واقع فیلمسازان باید در این زمان کوتاه داستانشان را روایت کنند و هدف و منظور خود را به مخاطب انتقال دهند و در این زمان کوتاه است که استعداد و خلاقیت فیلمساز بیشتر نشان داده می شود و در واقع، عصاره و توانایی آنها به رخ کشیده می شود.
عسگرپور می افزاید: چنین توانایی قطعا، در فیلم های بلند و یا سریال ها نمی تواند نشان داده شود؛ چون فیلمساز از زمان کافی برای انتقال پیام خود برخوردار است.
داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در مورد جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای می گوید: جشنواره فیلم های مینیمال که با محوریت موضوعی اخلاق برگزار خواهد شد، طبعا فکر خوبی پشت این اتفاق وجود دارد، در واقع نهاد یا سازمانی که تصمیم به برگزاری چنین جشنواره ای گرفته است قطعا اهمیت اخلاق را هدف خود قرار داده ؛ موضوعی که بسیار جای بحث و پرداخت دارد.
وی ادامه می دهد: حال به اعتقاد بنده اگر اتاق فکری وجود داشته باشد تا همگی این متولیان با بیان نظرات و ایده های خود به یک اجماع نظر درست و منطقی دست یابند و روی این نکته تمرکز داشته باشند که کدام یک از این جشنواره ها اثرگذاری بیشتری دارند، قطعا نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
این تهیه کننده با سابقه سینما با بیان اینکه درهر حال هر اتفاقی هنری که به نفع سینمای کشور باشد و گامی درست در جهت فرهنگ و هنر این مملکت بردارد، اتفاق خوبی است اضاه می کند: در خصوص جشنواره فیلم 100 امیدوارم این جشنواره با پیگیری اهداف مورد نظر خود تاثیر شایانی به همراه داشته باشد چرا که مهم ترین موضوع همین کیفیت و اثرگذاری است.
قاسم قلیپور تهیه کننده با بیان اینکه اگر هدف این رویداد سینمایی به واقع شناخت بهتر سینما و ایجاد فرصت و زمینه برای رشد و گسترش استعدادهای جوان و پویای سینما باشد و استعدادهای بالنده جوانان ما شناخته شود بی تردید حتی اگر به تعداد روزهای سال هم جشنواره داشته باشیم بازهم کم است. و می گوید: آرزو می کنم جشنواره فیلمهای مینیمال جشنواره ای پویا و پژوهشی بوده و در صدد حمایت از استعدادهای جوان باشد.
وی معتقد است المانها و مفاهیم بسیاری در ادبیات و فرهنگ سرزمین ما وجود دارد که هر کدام به خودی خود می توانند محور ساخت و تولید آثار قابل تأمل و مفیدی در عرصه هنر و فرهنگ باشند. در این میان متل ها که در واقع نوعی شعر به حساب می آیند بار معنایی زیادی دارند، به همین در ساختار فیلم های کوتاه به ویژه فیلم های مینیمال با محدودیت زمانی صد ثانیه، متل های غنی و پرمعنایی در ادبیات ما وجود دارد که می توانند دست مایه این گونه آثار قرار گیرند؛ متل هایی که ابعاد مختلف اخلاقی و ارزشی زیادی در آن ها مستتر است و با توجه به اینکه محوریت موضوعی این جشنواره نیز اخلاق است، می توانند عناصر مهمی در خلق یک اثر هنری در مدت زمان کوتاه صد ثانیه باشند.
این تهیه کننده سینما با بیان اینکه به نظر می رسد اگر کمی با دقت بیشتر به مفاهیم فرهنگی و پیشینه سرزمین مان نگاه کنیم بی تردید می توانیم برداشت های بسیار زنده و در عین حال سازنده ای داشته باشیم؛ مفاهیمی آموزننده که قابل ترویج در سطح جامعه هستند.
به اعتقاد وی مفاهیمی چون فرهنگ، تاریخ، ادبیات و ... صرفا به حرف نیست و می بایست در عرصه های هنری و فرهنگی نمود پیدا کنند و در این میان چه عرصه ای بهتر از عرصه تصویر که چنین مفاهیم غنی و پرباری را دست مایه خود قرار دهد.
وی می گوید: اگر ما به چنین نمودی از فرهنگ و هنر کشورمان دست پیدا نکنیم در آینده ای نزدیک ماحصل آن تهی شدن یک جامعه و در نهایت خودباختگی جامعه در پی دارد. من فکر می کنم فرصت های این چنینی می توانند کمک شایانی به پیوند میان فرهنگ و هنر سینما داشته باشند و در عین حال بستری برای بروز خلاقیت استعدادهای جوان باشند.
قلی پور خاطرنشان کرد: چنین اتفاقات های هنری و فرهنگی در صورتی نتایج مطلوب در بر خواهند داشت و موفق عمل خواهند کرد که از حالت صرفا نمایشی خارج شده و با در نظر داشتن اهداف عملی، با برنامه ریزی صحیح پیش روند.