اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جلسه از سلسله جلسات «آدم حسابی رژیم میگیرد» با موضوع رسانه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در این جلسه شریفی فر از اساتید دانشگاه با تقسیم بندی رسانه ها به دو دسته مدرن و سنتی گفت: رسانه های سنتی شامل روزنامه و مجله و نامه و...می شوند و رسانه های مدرن فضای مجازی و اینترنت و ماهواره و ...را در برمی گیرد و به هر چیزی که پیامی را منتقل کند رسانه گفته می شود.
وی پیام های را که از رسانه ها دریافت می کنیم به سه دسته خبری، آموزشی و سرگرمی تقسیم کرده و افزود: پیام هایی که با عنوان سرگرمی مطرح می شوند دارای دو ویژگی هستند، اول اینکه حجم اینگونه پیامها بسیار بیشتر از حجم پیام های خبری و آموزشی است و دوم این مسئله که در اکثر مواقع، برای بیشتر دیده شدن خبرها و پیام های آموزشی، آنها را در قالب سرگرمی منتشر می کنند و تاثیر سرگرمی بر زندگی افراد خیلی بیشتر است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هرچه مردم در جامعه از لحاظ فرهیختگی، سطحی تر باشند، میزان مصرف و تاثیرپذیری آنها از رسانه ها افزایش خواهد یافت؛ متاسفانه بزرگترین مشکل مردم جهان این است که در مقابل رسانه ها به صورت منفعل عمل می کنند و نه فعال؛ اگر بخواهیم انسان فعالی باشیم باید از خود بپرسیم کدام شبکه را دارم می بینم؟ از طریق کدام رسانه اخبار رادریافت می کنم؟
شریفی فر بانشان دادن تعدادی فیلم و عکس، تکنیک هایی را آموزش داد تا بتوان به وسیله آنها اخبار را تجزیه و تحلیل کرد و مانع از فریب خوردن رسانه ها شد.
وی در بیان تکنیک هایی که رسانه ها به کار می گیرند به انتخاب گزینشی، تضاد بین شخصیت و عملکرد، برجسته سازی، تکرار (تولید احساس نیاز) اشاره کرد و گفت: نمودار تکرار تا یک حدی سیر صعودی دارد و باعث جذب مخاطب می شود و این آستانه تحمل مخاطب است که مشخص می کند یک موضوع چند بار تکرار شود؛ البته از یک جایی به بعد سیر، نزولی می شود و هر چه تکرار بیشتر شود، باعث لجاجت مخاطب می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بعضی از رسانه ها مثل bbc و رسانه های خارجی در بعضی از موارد مثل پیاده روی اربعین، سیاست کتمان و کوچک نشان دادن را در پیش می گیرند.
شریفی فر ادامه داد: رسانه ها چه داخلی باشند و چه خارجی نمی توانند یا در مواردی نمی خواهند که واقعیت را بگویند؛ پس این ماهستیم که باید ببینیم که مخاطب کدام یک از این رسانه ها و سیاست های فکری کدام یک از آنها هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که سواد رسانه و قدرت تحلیل بالایی دارند در مقابل رسانه ها این سوال ها را از خود می پرسند، چه کسی این رسانه را پشتیبانی می کند؟ هدف او چیست؟ از چه تکنیک هایی استفاده کرده؟ و در پایان این که چه سبک زندگی خاصی را ترویج می کند و چه سبکی را ترویج نمی کند؟