اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اجلاس شورای ملی فعالیت های فرهنگی دانشگاه که امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: بر اساس آیین نامه ای که تدوین شده، وظایف شورای مرکزی هماهنگی، فعالیت های دانشگاه مشخص شده ؛ که هماهنگی، هم اندیشی و انسجام بخشی از وظایف مهم این شورا است. تا بتواند از ظرفیت های وسیع برای انجام فعالیت های فرهنگی و همچنین ظرفیت دستگاه ها استفاده کند. اگر این هماهنگی ها صورت بگیرد خروجی خوبی خواهیم داشت.
وی افزود: اگر انسجام بین شوراها نباشد اسراف منابع است و خسارت هایی را در پی خواهد داشت. گزارش هایی از دانشگاه ها دریافت می شود که سالانه ۱۰۰ هزار برنامه فرهنگی در دانشگاه برگزار می شود؛ که این نشان دهنده این است که ما می توانیم از ظرفیت خوبی در این حوزه برخوردار باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: وضعیت فرهنگی جامعه و دانشگاه مطلوب ما نیست و با استانداردها فاصله داریم. محصولات این وضعیت مورد نقد ما است و بخشی از آن به بستری برمی گردد که باید برای تحولات فرهنگی ایجاد شود. متاسفانه به دلیل سرعت و توسعه فعالیت های فرهنگی و عدم آمادگی منابع و مراجع برای پاسخگویی به سوالات نتوانستیم بستر مناسبی ایجاد کنیم و این مسیر همواره ناهموار است.
ضیاء هاشمی ادامه داد: در طول سال های گذشته با ایجاد شورای هماهنگی بین دستگاه ها، انسجام خوبی در استان ها صورت گرفته؛ در صورتی که این هماهنگی ها بیشتر شود خروجی خوبی خواهیم داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: این شورا می تواند برنامه ریزی خوبی برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه اسلامی شدن دانشگاه ها داشته باشد. این سند یکی از سندهای خوب و ارزشمند و فاخر است، اما هنوز هم که هنوز است تعبیر درستی از این سند نیست. کسانی که در مورد اجرایی شدن این سند اظهار نگرانی و دغدغه دارند، حتی یک بار هم آن را مطالعه نکرده اند. در سند اسلامی شدن دانشگاه سه خروجی تولید علم، تربیت نیروهای متعهد و پدید آمدن ساختار مدیریتی توانمند ذکر شده؛ که اگر به درستی اجرا شود، تاثیراتی موثری دارد. اما خیلی از جاها این سند به درستی اجرا نشده و حتی در مقابل آن گارد می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: این سند چهار بخش و چندین راهبرد دارد که ۸۰ راهبرد و ۳۰۰ اقدام در این راهبردها ذکر شده است. در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها این راهبرها تایید شده و بخشی از آن در حال اجرا است. رویکرد سند تاکیدی است و قرار نیست چیزی را تاسیس کنیم؛ البته بخشی تاسیسی هم دارد اما بخش تاکیدی آن بیشتر است.
ضیاء هاشمی یادآور شد: تعیین ساز و کار مناسب برای فعالیت اجتماعی در دانشگاه ها نشان می دهد که ما در خلا زندگی نمی کنیم و همه این تعاملات مبتنی بر این که دانشگاه مستقل است و امتیاز ویژه ای برای پیشرفت جامعه دارد، است؛ که باید به جامعه خط نشان بدهد، نه این منتظر بماند که بگویند چه کند و چه نکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان افزود: مجموعه های ما در دانشگاه، هدف واحدی دارند که با هماهنگی باید به آن هدف پیش برویم. عرصه فرهنگ در جامعه سیال است و این نیست که بیایستد تا ما بتوانیم هدفمان را پیش ببریم. اگر قرار است با روش نادرست به این عرصه پرداخت شود، عوارض خودش را به همراه دارد. این عرصه باید کنترل شود؛ البته مدیریت آن هم موثر است. بنابراین مدیریت فرهنگی ساز و کارهایی دارد که می تواند به اعتلای فرهنگ جامعه کمک کند.
وی در خصوص آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها گفت: دغدغه های ما در آسیب های اجتماعی جدی است، اما وضعیت موجود در دانشگاه از میانگین جامعه بهتر است و شدت آن کمتر. بر اساس تحقیقات میزان مصرف مواد مخدر در دانشگاه ها عددهای سنگینی نیست و بسیار پایین تر است که نسبت به تریاک ۲.۵درصد است و ما موظف هستیم که برای حل این مشکلات اهتمام ویژه ای داشته باشیم.