به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمود صادقی چهارشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان که با موضوع تبیین چشمانداز سیاسی کشور در سالن ابنسینای بیمارستان شهید رحیمی خرمآباد برگزار شد در ارتباط با نادیده گرفتن مطالبات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: شاهد وضع ایدهآلی در دانشگاه نیستیم، به تعبیر برخی بزرگان در وزارت علوم، این وزارت 30 درصد اعتبارات را دارد و 70 درصد از مابقی اعتبارات خارج از وزارت علوم است و نهادهای موازی وجود دارند که اعمالنظر میکنند به همین دلیل شکلگیری این نارضایتی طبیعی است.
وی افزود: البته در بسیاری از دانشگاهها ضعف مدیریت وجود دارد و بهتر از این میشود عمل کرد البته آن داستان غمناک استیضاح و عزل فرجی دانا مزید بر علت شد اما در مجلس تلاش زیادی کردیم و میکنیم تا صدای مردم و دانشجویان باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حوزه وزارت بهداشت نیز احتمالاً با همین مشکلات روبهرو هستیم که طبیعتاً دانشجویان انتظار دارند که دولتی که با رأی مردم سرکار میآید در مدیریت بدنه سیاستهای دولت اعمال شود ولی آنطور که گفته میشود حداقل انتظار است در وزن برابری حامیان دولت و اصلاحات با دیگران قرار گیرند.
وی در پاسخ به اینکه چرا صفدر حسینی نجومیبگیر معروف دوباره ریاست صندوق توسعه ملی را به دست گرفته است، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد البته بحث نجومیبگیری که مطرح میشود بخشی از آن بحث برای تخریب دولت است و جمع کل مبلغ مدیران حدود 22 میلیارد تومان بود که اگر با 3 هزار میلیارد که در یکقلم اختلاس شد مقایسه شود اساساً قابل قیاس نیست.
صادقی گفت: در بحث حقوقهای نجومی موضوع این بود که مدیریت خدمات کشوری که سال 86 تصویب شد دست شرکتهای دولتی را برای تعیین حق مدیریت باز گذاشته بود که با مصوبه مجلس سقفی برای آن تعیین شد.
وی تصریح کرد: معتقدم که در بحث حقوق مدیران باید تناسبی باشد اما این مسئله بیشتر یک نوع فرافکنی برای فساد لجامگسیخته و تحت شعاع قراردادن وضعیتهای دولت قبل بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از همه رفتارهای قوه مجریه حمایت نمیکنم چون بهطور یقین انتقادهایی به همه دولتها وارد است و مهم این است که ما چشممان باز باشد و انتقاد کنیم و اگر فسادی وجود دارد اعلام کنیم از طرفی در بیان فساد رسانهها آزاد باشند و اگر کسی در این زمینه مطلبی گفت جلب شبانه نکنند.
وی در پاسخ به اینکه در خلاف عمل کردن آمریکاییها در تعهدات برجام چه اقدامی باید انجام شود، گفت: این موضوع جز بحثهای تخریب دولت است؛ یک قرارداد بینالمللی بین ایران و شش قدرت خارجی بسته شده و طبیعتا احتمال نقض عهد وجود دارد.
صادقی اظهارداشت: اینطور نیست اگر ایران قراردادی بست، بگوییم دولت آمریکا اخلاقی است بنابراین نقض عهد بسیار عادی است و برای نقض عهد در برجام مکانیزمی دیده شده و نهایت ایران میتواند در نقض عهد به شورای امنیت شکایت کند که در برخی موارد نیز این کار انجامگرفته اما این سبب نمیشود که ما به سر دولت بزنیم که چرا چنین توافقی انجام داده است.
وی افزود: به فرض اگر آمریکا عهدشکنی کند دولت ایران نیز راههای مقابلهبهمثل را انجام میدهد و از آن مکانیزم هایی که در برجام پیشبینیشده با قاطعیت استفاده میکند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ممنوعیت اتباع ایرانی به آمریکا نیز عنوان کرد: دولت آمریکا ورود اتباع 6 کشور ازجمله ایران را به آمریکا ممنوع کرد که طبیعتاً بهتر است فضای ایران را بهگونهای بسازیم که اینهمه میل به مهاجرت به خارج از کشور نباشد بنابراین راهحل این مسئله این است که در کشور امنیت سیاسی، اقتصادی و فکری به وجود آید تا مردم مهاجرت نکنند.
وی با اشاره به اینکه فرار مغزها در ایران بیشترین آمار را دارد، بیان کرد: ما باید برای ایرانیهای مهاجر فضای مساعدی ایجاد کنیم تا مهاجرت زیادی نداشته باشند.
صادقی در ارتباط با کاندیداتوری بقایی و حجتالاسلام والمسلمین رئیسی گفت: معتقدم فضا باید برای همهکسانی که این شایستگی را در خود میبیند باز باشد، بهطوریکه با عدم حضور احمدینژاد رئیس دولت سابق نیز مخالف نبودم چون معتقدم فضایی باید وجود داشته باشد تا هر کس توان حضور در این عرصه را دارد بتواند رقابت کند و برنامههای خود را اعلام کند بنابراین از حضور بقایی و رئیسی در این عرصه نیز استقبال میکنیم.
وی تصریح کرد: امکان ردصلاحیت روحانی در انتخابات 96، حداقل با تحلیل وی صفر است و طرح این مطالب یک جنگ روانی است و ما این مسئله را در مجموع منتفی میدانیم اما نظر برخی از اصلاحطلبان بر این است که رقبایی وجود داشته باشد چرا که جهان سیاسی سیال است و احتمالات مختلفی وجود دارد بنابراین گفتمان اصلاحطلبی هم باید به عرصه بیاید و مطالبات مردم را با این گفتمان و رویکرد بیان کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اما یک رویکرد دیگر وجود دارد مبنی بر اینکه همه توانها در جهت روحانی باشد که احتمالاً این بحثها تا یک یا دو هفته آینده در شورای سیاستگذاری تمام میشود اما تبادل بیشتر افکار را بر این میدانم که کسی با روحانی رقابت نکند ولی این موضوع قطعی نیست.
وی در ارتباط حسابهای قوه قضائیه، افزود: در این زمینه وقتی به جلو رفتیم دیدیم که متأسفانه این مسئله فقط قوه قضائیه اختصاص ندارد و در برخی از دستگاههای دیگر نیز چنین وضعی وجود دارد.
صادقی عنوان کرد: وجوهی که در اختیار نهادهای دولتی قرار میگیرد باید در خزانه گردش پیدا کند اما در دعوای قوه قضائیه آن وجوه متعلق به مردم بود اما حتی وجوهی که متعلق به دولت هم هست، دستگاه دولتی حق سرمایهگذاری در آنها ندارد.
وی بیان کرد: متأسفانه در این راستا رویهای شکل گرفت و تلاش شد آن را منع کنیم که موفقیت زیادی حاصل نشد و استثناهایی قائل شدند که همین استثناها بلای جان کشور شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه ادعاهای کذب خود گفت: موضوع حسابهای قوه قضائیه از وزیر اقتصاد پرسش شد که متأسفانه پاسخها قانعکننده نبود، آن حسابها برخلاف آنچه مقامات قوه قضائیه گفتند، فقط حسابهای سپرده نبود و سود این حسابها به حساب دیگری وارد میشد.
وی تصریح کرد: قانون محاسبات عمومی کشور سپردهگذاری در وجوهی که بهصورت امانی در اختیار دستگاههاست را منع میکند بنابراین حق تصرفی در این وجوه وجود ندارد که این را تصرف کردند.
صادقی خاطرنشان کرد: از توضیحات طیبنیا معلوم است که دو دسته حساب برای سودها در حسابهای دیگری و به نام شخص واریز میشده که باید گفت حسابهای سپرده به نام قوه قضائیه اما سود به نام شخص است.
وی اظهار داشت: موجودی این حسابهای سپرده تقریباً 2 هزار میلیارد تومان است که البته اصل این پول محفوظ است و به صاحبان آن برمیگردد اما متوسط سود این مبلغ حدود 10 درصد است که سالانه حدود 200 میلیارد تومان میشود؛ البته افراد را متهم نمیکنیم که در جهت منافع شخصی بوده اما باید شفاف باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: جالب است که نخستین بار از خود دستگاه قضایی مأموران سازمان بازرسی متوجه حسابهای قوه قضائیه شدند که زیرمجموعه قوه قضائیه است.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود موازیکاری در حوزههای مختلف را یکی از معضلات کشور دانست و بیان کرد: وجود نهادهای متعدد و موازی در حوزههای مختلف طبعاً سبب بروز مشکل میکند بنابراین حاکمیت باید یگانه باشد تا تقسیمهای انجام شده منابع هدر نرود.
وی در ارتباط با انتخاب لرستان بهعنوان منطقه آزاد تجاری نیز گفت: بهشخصه خیلی با ایجاد منطقه آزاد تجاری موافق نیستم چون از هدف اولیه دور شد، هدف اولیه ایجاد رونق، تولید و صادرات بیشتر است که متأسفانه این هدف برعکس شده و این مناطق آزاد دروازههایی برای واردات بیشتر و بعضاً برای ایجاد رانت، بالا بردن املاک و زد و بندهایی از این قبیل شد اما بای گفت در طرحی که دولت دارد ایجاد منطقه آزاد تجاری برای استان لرستان نیز دیدهشده است.