به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قطعه نخست آزادراه تبریز- باززرگان در حد فاصل تبریز-مرند دوخطه بوده و در هر خط سه باند دارد و در طراحی و اجرای آن دو تونل و 18 دستگاه پل بزرگ در نظر گرفته شده است.
هزینه کل اجرای قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان 9 هزار و 366 میلیارد ریال، مدت اجرای آن 36 ماه و مدت بهره برداری از آن توسط مشارکت کننده داخلی 15 سال تعریف شده است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در جمع خبرنگاران گفت: این طرح از مصوبات سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی و مصوبه هیات وزیران است و مقرر بود سرمایه گذار خارجی آن را اجرا کند،
اما در عمل سرمایه گذاری خارجی آن طور که باید به تعهداتش عمل نکرد، لذا مجبور شدیم مجدد در پی جلب سرمایه گذار داخلی باشیم و کنسرسیومی از شرکت های ایرانی اجرای طرح را به عهده گرفتند.
اخوندی افزود: هم اکنون طرح به شکل جدی آغاز شده و یکی دو ماهی است که عملیات آماده سازی کارگاه ها و تملک مسیر انجام شده و ما خواستیم در این مرحله از طرح ازدید کنیم.
وی تاکید کرد: با اطمینان اعلام می کنم این طرح با سرعت خوبی پیش می رود و هم اکنون دو کیلومتر از آن زیرسازی شده تا یکی از آرزوهای اصلی مردم آذربایجان محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آزادراه تبریز- باززرگان طرح بسیار مهمی است که کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب ایران از این طریق به اروپا و آسیای میانه وصل می شود و در جنوب کشور هم این طرح کوتاهترین مسیر خلیج فارس به اروپا و از این جهت بسیار حایز اهمیت است.
وی ادامه داد: این طرح به صورت دوخط رفت و برگشت و در هر خط سه باند می باشد که به شکل قطعه قطعه اجرا می شود و بقیه قطعات سال به سال اجرا می شود.
آزاد راه تبریز- مرند بخشی از آزاد راه سراسری تهران - بازرگان می باشد که در قالب جاده ابریشم و برای افزایش ظرفیت یکی از محورهای پرتردد سفرها ی تجاری و تفریحی منطقه احداث می شود.
بخشی از این مسیر که کوتاه ترین مسیر اتصال پایتخت به مرز بازرگان نیز است از تهران تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است.
اهداف اجرای این طرح شامل کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت محور و افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزاد راهی کشور و اتصال آن به مرز بازرگان و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر است.
با بهره برداری کامل از آزادراه تهران-بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود 900 کیلومتری به شکل آزادراه خواهد بود.