روح الله مومن نسب، در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در مورد پیشنهاد رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات توسط وزارت ارتباطات، گفت: سایت یوتیوب به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رابانه ای و مستند به ماده ی 21، 22 و 23 قانون جرایم رایانه ای فیلتر شده است و هیچ مقامی جز مقام صادر کننده ی دستور نمی تواند یوتیوب را رفع فیلتر کند.
وی افزود: ما باید به طبقه بندی فیلترینگ نزدیک شویم، ما معتقدیم دولت باید متناسب با موقعیت، سن، عناوین مصرف کننده و جنسیت فیلترینگ را انجام دهد. این که در دانشگاه ها به صورت عام یوتیوب فیلتر نباشد قطعا خطرات جدی به دنبال دارد. همه ی دانشجوها لزومی ندارد که از یک سایت پر از آلودگی مثل یوتیوب استفاده کنند ضمن اینکه ما نمونه داخلی مثل آپارات و نماشا و... را داریم که محتوای بسیار زیادی دارند. تقریبا می توان گفت هر محتوای مفیدی در امثال یوتیوب وجود دارد در این سرویس های داخلی هم موجود است.
این کارشناس فضای مجازی در مورد محتوای منتشر شده در یوتیوب و بلاگ اسپات گفت: یوتیوب بیشتر محتوایش متاسفانه نامناسب است، به شکلی که محتوای نامناسبش یقینا غالب بر محتوای مناسبش است، تقریبا به ازای هر یک محتوای مناسب حداقل ده محتوای نامناسب و نود محتوای خنثی و مایل به نامناسب در یوتیوب وجود دارد و این نسبت در حال افزایش است. محتواهای امنیتی، محتواهای غیر اخلاقی، محتواهای مخالف با دین و باورهای اعتقادی مردم در این شبکه به صورت گسترده در حال انتشار است و این را خیلی خطرناک می کند.
مومن نسب بیان داشت: توصیه میکنیم اگر قرار است این اتفاق بیافتد بر مبنای قانون برای طیف خاصی از دانشجویان مثل دانشجویان مقطع دکتری میتواند این مفید باشد که می توان برای این افراد اینترنت خاصی را در نظر گرفت. برای مقاطع تا کارشناسی ارشد محتواهای سرویس های داخلی حتما کفاف میکند. این مورد بحث این دولت نیست و قبلا هم بوده است مرکز تحقیقات فیزیک نظری سالهای سال است که حدودا از سال 1368 این مرکز یک سری خدمات بدون محدودیت را برای یک سری از اساتید و دانشجویان خاص مورد تایید دانشگاه می دهد و اینترنت بدون فیلتر با آی پی های مشخص را به اینها ارائه میکرد این که چیز جدیدی نیست. قبلا هم وزارت علوم به دادستان کل کشور درخواست میداد و بر روی آی پی های خاصی محدودیت رفع می شد و وزارت علوم هم تعهد می داد که این آی پی ها در اختیار افراد خاصی که نیاز علمی دارند قرار بگیرد.