مدیرعامل سابق هما با اشاره به اینکه برای دریافت اسکناس از بانک مرکزی التماس میکردیم، گفت:مطابق نامه محرمانه وزارت خارجه، آمریکاییها فرودگاههای اروپایی از جمله بلگراد را تهدید کردند اگر به هما سوخت بدهید نمیگذاریم پرواز بلگراد-واشنگتن انجام شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرهاد پرورش در
مراسم معارفه سرپرست جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی به حضور
۸ سالهاش در جایگاه مدیرعاملی هما، اظهار کرد: حدود ۸ سال پیش در
سختترین شرایط کشور مسئولیت را پیش گرفتم و اکتبر ۲۰۰۹ برای بررسی ایمنی
ایرانایر از اروپا آمدند و گفتند که باید وضع ایمنی شما خراب است و باید
محدود شوید.
وی با بیان اینکه در
حوزههای فنی و عملیات ایران ایر را شخم زدند و یک هفتهای ایران بودند،
تصریح کرد: اروپاییها دنبال بهانهجویی بودند و اشکالات کوچک ما را بزرگ
میکردند.
وی افزود: قطعنامه پشت قطعنامه،
تحریم سوخت و ... سختترین تحریمها برای ایران بود. در سالن ۲۰۱۰ میلادی
مدیرکل یاتا به بنده اطلاع داد که از فردا (۵ اکتبر) تمام حسابهای ایران
مسدود میشود. به این ترتیب ۳۵ حساب بی اس پی (حساب مربوط فروش بلیت) بسته
شد. بلافاصله تحریمهای بانکی اعمال شد و حدود ۶۰ حساب ما را بستند و پس از
آن تحریم سوخت را اجرا کردند.
مدیرعامل
سابق ایران ایر اظهار کرد: در نقشه به دنبال فرودگاهی بودیم که هواپیمای
ایران ایر به لحاظ اندازه برای سوختگیری بپذیرد و هزار و یک مشکل تا بگوییم
پرواز لندن ایرانایر قطع نشد.
پرورش با
اشاره برخی خاطرات ثبت شده خود اظهار کرد: بر اساس نامه یکی از کارمندان
سابق ایران که بازنشسته شده به بنده اعلام شد چند فرودگاه اروپایی
سوخترسانی به ایران ایر را متوقف کردهاند.
وی
ادامه داد: در این نامه نوشته شده بود که فرودگاه بوداپست به دلیل عدم
امکان تامین یورو ("چون فقط یورو میخواست و بانک مرکزی هم به ما اعلام
میکرد که یورو نداریم بیا ریال عمان بگیر و برو تبدیل کن") سوخترسانی به
ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران متوقف کرده است.
پرورش با
یادآوری اینکه برای دریافت اسکناس به بانک مرکزی التماس میکردیم، گفت:
ایران ایر فقط یک فرودگاه پراگ را در اروپا داشت با ۲۰ پرواز به این قاره.
وی
با اشاره به نامه رسمی وزارت امور خارجه یادآور شد: بر اساس این نامه که ۵
سال از آن گذشته سفیر آمریکا به شرکت سوخترسان پی پی تی تایلند رفته و
گفته بود اگر به ایران ایر سوخت بدهید سهام خودمان را از این شرکت (پی پی
تی) بیرون میکشم. یا در موردی دیگر در گزارش محرمانه وزارت امور خارجه
سفیر آمریکا به فرودگاه بلگراد و گفته اگر به ایران ایر سوخت بدهید
نمیگذارم پرواز بلگراد-واشنگتن انجام شود.
مدیرعامل
سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ۴۵۰۰ نشست و
برخاست اضافه برای فائق آمدن بر تحریم سوخت انجام شد، بیان کرد: برخی مواقع
به جای مسافر سوخت حمل میکردیم تا بتوانیم پروازهای خودمان را انجام
دهیم.
وی با یادآوری
اینکه بانک مرکزی از اواسط سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۵ یک دلار برای ایران
جابجا نکرد و ما این کار را دستی انجام دهیم، افزود: یکبار برای پول به
بانک مرکزی رفتیم، اما یک ساعت دم در ورودی اصلی خیابان بنده و معاون وزیر
وقت را نگه داشتند و راه ندادند.
مدیرعامل
سابق ایرانایر با اشاره به مذاکرات برجام گفت: طی یک نامه محرمانه وزیر
راه و شهرسازی بنده را به وزیر امور خارجه جهت حضور در مذاکرات با ۱ + ۵
معرفی کرد.
پرورش با یادآوری امضای سه
قرارداد بزرگ خرید هواپیما برای نوسازی و توسعه ناوگان ایران ایر، گفت:
برای هر نشست و برخاست پرواز حدود ۲۰ هزار دلار هزینه میشد تا بر تحریمها
فائق شویم.
وی با بیان اینکه در ۹۶ ماه
حضورم در ایرانایر ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق پرسنل را پرداخت کردهایم،
گفت: از این رقم ۱۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به حقوق بازنشستگان بوده که با
این پول چه کارها که نمیتوانستیم انجام دهیم. یکی از مشکلات ایران ایر
همین است و پیگیریهای زیادی در این رابطه انجام شده و امیدواریم برطرف
شود.