سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و برخی گزارش ها درباره اجرایی نشدن آن نادرست است، گفت: با ادغام وزارت خانه ها فقط در انتصاب وزرا صرفه جویی شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ۲۷ تیر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چالشها و راهکارهای برنامه ششم توسعه پرداخت.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال ۹۵ یعنی در اسفند ماه مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه ششم به تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید گفت: طبق قانون رئیس جمهور باید بعد از پنج روز آن را ابلاغ کند به طوری که دولت از آغاز سال ۹۶ این برنامه را اجرایی کرد.
وی با بیان اینکه طبق اختیاراتی که رئیس مجلس داشت برنامه ششم توسعه ابلاغ شد و الان در حال اجرایی شدن است افزود: نمایندگان مجلس اذعان دارند که طبق قانون مدنی اگر رئیس جمهور این مصوبات را ابلاغ نکرد رئیس مجلس میتواند این مورد را ابلاغ کند لذا برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و برخی گزارشها درباره اجرایی نشدن آن نادرست است. وی با اشاره به اینکه ۹۵۵ هزار فرصت شغلی را باید به طور خالص ایجاد کرد ادامه داد: ۷۷۰ هزار میلیارد پول برای سرمایه گداری میخواهیم به گونهای که نمایندگان مجلس در فرایند تصویب برنامه ششم در پارهای از موارد خرج هایی برای دولت گذاشتند لذا به منابع جدید برای رسیدن به رشد ۸ درصدی نیازمندیم، احتمالا در آینده برای مواردی که احساس میکنیم رشد ۸ درصدی تحقق پیدا نمیکند اصلاحاتی خواهیم آورد تا این مهم تحقق پیدا کند.
نوبخت با بیان اینکه در ۴۱ مورد طی رسیدگی برنامه ششم بالغ بر ۴۲۶ هزار میلیارد هزینه جدید اضافه شد که شامل سه بخش بود که مجلس اعلام کرد گفت: سازمان تامین اجتماعی مدعی است که ۱۲۰ هزار میلیارد از دولت طلب کار است به طوری که در بودجه سنواتی دیده شده تا سالی ۲۰ درصد آن پرداخت شود.
نوبخت تصریح کرد: به زحمت هفته جاری حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد از طریق اسناد وهزار و ۴۴ میلیارد به طرحهای عمرانی دادیم، همه تلاش دولت این است که رشد ۸ درصدی ایجاد شود لذا بخش قابل توجهی از ۴۲۶ هزار میلیارد و افزایش هزینهها توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تقلیل پیدا کرد و اصلاح شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال جاری به دنبال افزایش ۸ درصدی تولید هستیم اظهار داشت: در حوزه اشتغال ۹۵۵ هزار فرصت شغلی جدید به طور خالص باید ایجاد شود، همه ما در تدارک فراهم کردن منابع مختلف هستیم.
وی ادامه داد: برای یک سال گذشته منتهی به بهار امسال ۷۰۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم، این عدد بزرگ است، اما ۲۱۷ هزار نفر شغل پیدا نکردند و باید کارهای بزرگتری انجام دهیم، برقرارداد بزرگ ۵ میلیارد دلاری اصرار داشتیم که همان قرارداد نفتی برای فاز ۱۱ است که در کل ۱۲ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری مستقیم و ۸۵ میلیارد دلار درآمد در طی ۲۰ سال دارد که در کل ۱۲ میلیارد دلار برای سه شرکت چینی، توتال و پتروپارس است که این سه شرکت در مقابل شرکت ملی نفت ایران هستند.
نوبخت با اشاره به اینکه باید به رشد ۸ درصدی دست پیدا کنیم و ملاحظات و مصالح ملی را لحاظ کنیم ادامه داد: دولت آمریکا نباید در قبال جذب سرمایه گذاری در ایران مانع تراشی کند.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور خود را موظف به انجام مطالبات مردم میداند، گفت: رشد اقتصادی منفی را مثبت کردیم، دولت شرافت، حقانیت و ماندگاری خود را در تاریخ معاصر بر این میداند که نسبت به برطرف کردن موانع جدی است و خواستهها و مطالبات مردم را برطرف میکند.
وی در رابطه بحث حقوقهای نجومی نیز با تاکید بر اینکه ما خیلی شفافتر از آن چه که گفتیم عمل کردیم اظهار داشت: دولت داوطلبانه در شورای حقوق و دستمزد تکلیف پرداختهای غیر متعارف به مدیران را علی رغم آنکه هنوز قانون مدیریت خدمات کشوری در مجلس تصویب نشده بود را روشن کرد.
نوبخت ادامه داد: بر این اساس دریافتی همه مقامات سیاسی کشور زیر ۱۰ میلیون تومان و حداکثر دریافتی مدیران غیر مقامات سیاسی نیز ۱۸ میلیون تومان تعیین شده است ضمن اینکه از دستگاههای نظارتی خواهش میکنم اگر حتی یک مورد تخلف در رابطه با میزان دریافتیها متوجه شدند آن را به سازمان برنامه بودجه که ناظر بر کار است اعلام کنند.
رئیس سازمان برنامه بودجه با تاکید بر اینکه حیثیت ما بیشتر از آن است که بخواهیم به این عنوان که چند میلیون تومان حقوق بیشتر پرداخت کنیم، زحمات دوستانمان را مخدوش کنیم یادآور شد: در آن ایامی هم که موضوع پیش آمد عذر خواهی کردیم و شرمنده بودیم، اما در آن زمان هم حقوق مقامات سیاسی در همین حد بود؛ ضمن اینکه هم اکنون نیز آخرین حقوقی که برای یکی از اعضای هیئت دولت که استاد تمام و پایه ۲۱ است ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
نوبخت با تاکید بر اینکه خود ما بر موضوع حساس هستیم بیان داشت: حیثیت ما بیشتر از این ارقام است و کسی که قبول کرده با دولت آقای روحانی کار کند باید خود را برای این انضباطها آماده کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز اظهار داشت: متوسط پرداخت مستمری به این مددجویان ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که آن را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان (۳ / ۴ برابر) افزایش دادیم، البته طی صحبتی که با ریاست کمیته امداد داشتیم به توافق رسیدیم که بعد از آن که آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ را تصویب کردیم این رقم را به صورت گلوبال در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه محل افزایش مستمریها از منابع هدفمندی یارانهها است تاکید کرد: ما دخالتی در سیاستهای خودکفایی کمیته امداد نداریم و تنها تعهدات قانونی خود را انجام میدهیم.
نوبخت در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با نامه ۱۰۰ نماینده مجلس در درخصوص تعلل دولت در اجرای ماده ۳۳ بند الف. قانون برنامه ششم توسعه که به موضوع مناطق آزاد اشاره دارد (بر اساس این ماده باید وظایف و ساختار مناطق آزاد به وزارت اقتصاد سپرده شود) نیز بیان داشت: هدف قانون گذار از سپردن وظایف و ساختار مناطق آزاد به وزارت اقتصاد تنها دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بوده است نه سازمان مناطق آزاد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درخصوص طرح تبدیل سازمان برنامه بودجه به وزارت خانه نیز گفت: طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی، امور برنامه و بودجه از اختیارات شخص رئیس جمهور است.
وی با بیان اینکه تردید ندارم قصد نمایندگان از چنین طرح هایی اصلاح امور است و ما نیز به آنها کمک خواهیم کرد اظهار داشت: قطعا عموم شاهد این همراهی دولت و مجلس در ارتباط با کابینه آینده خواهند بود و نمایندگان مردمی که رای قاطع به دکتر روخانی دادند نیز در مجلس این فرصت را برای رئیسجمهور منتخب فراهم میکنند تا بتواند کابینه اش را تعیین کند.
نوبخت با تاکید بر این که رئیس جمهور فرد یا جمعی را مسئول تنظیم هیئت وزرای پیشنهادی نکرده است، اما از نظر خواهی افراد در این رابطه استقبال کرده است تا بتواند افرادی را انتخاب کند که خواستههای مردم را تحقق بخشد اعلام کرد: هنوز جمع بندی نهایی درباره ترکیب کابینه آینده صورت نگرفته است.
رئیس سازمان برنامه بودجه در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با لایحه تفکیک سه وزارت خانه به مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: زمانی هریک از بخشهای وزارت صنعت معدن و تجارت خود یک وزارتخانه بود، اما همه آنها را در ساختار یک وزارتخانه جمع کردیم و استدلال مان هم این بود که فلان کشور اروپایی به این شکل اداره میشود در صورتی که در این کشورها همه کارها را بخش خصوصی انجام میدهد و دولت تنها سیاست گذاری میکند، اما در کشور ما هنوز بخش قابل توجهی از اقتصاد دست دولت است که این تصدی گری باید کاهش پیدا کند.
وی تاکید کرد: با ادغام وزارتخانهها چیزی را کم نکردیم بلکه ساختار چند وزارت خانه را به هم بچسباندیم و به جای اینکه مثلا سه نفر در هریک از بخشها تصمیم گیری کنند یک نفر برای سه بخش تصمیم گیری میکند؛ با این ادغامها اتفاقی نیفتاد بلکه فقط در بحث انتصاب وزرا صرفه جویی کردیم.
نوبخت همچنین در رابطه با عهدشکنیهای آمریکا در برجام و تاثیر آن بر استفاده ما از ثمرات این توافق اظهار داشت: دولتی که برجام را با ما امضا کرده رفتن است و جمعی کن بر سر کار آمده نیز قبل از آمدن با اراده پاره کردن برجام وارد کاخ سفید شده است.
وی افزود: دولتی که بر سر کار آمده دولت جنگ طلبی است که اگر از دستشان بر میآمد کاری کن گفته بودند را انجام میدادند لذا نباید انتظار همکاری از آنها داشت.
سخنگوی دولت یادآور شد: در گذشته آژانس اتهاماتی را مبنی بر صلح آمیز نبودن فعالیتهای هستهای ایران به ما وارد کردن بود و بر اساس آن اتهامات پرونده ما را به دادگاه شورای امنیت فرستاده و پنج قطعنامه علیه ما صادر کرده بودند، اما همان آژانس امروز گواهی میدهد که فعالیتهای هستهای ایران صلح آمیز است و شورای امنیت نیز همه قطعنامهها علیه ایران را لغو کرده است ضمن آن که همه کشورهای طرف توافق امروز به صلح آمیز بودن فعالیتهای هستهای کشورمان و پایبندی ما به تعهدات اذعان دارند و همه نسبت به سیاستهای آمریکا معترض هستند، ولی در هر صورت اگر روزی برحلم نقض شود به جای اول خود بر میگردیم با این تفاوت که این بار افکار عمومی جهانیان آمریکا را عهد شکن میدانند.
وی با تاکید بر اینکه باید بین قطعنامههای شورای امنیت و مصوبات سنای آمریکا تفاوت قائل شد بیان داشت: آن زمان آمریکا به تنهایی میتوانست مانع از لغو تحریمها علیه ایران شود، اما الان آمریکا در انزوا قرار گرفته و ما برنده شده ایم.
نوبخت تاکید کرد: ما تنها باید با اطمینان پیش برویم چرا که وقتی نداریم که آن را به دعوا و طرح مباحث مختلف بگذرانیم.
وی در رابطه با بحث برادر رئیس جمهور نیز اظهار داشت: مگر چه اتفاقی از سوی دولت افتاد؟ قراری صادر شد، ما هم خیلی خوشحالیم و اتفاقا این موضوع را به عنوان یک نقطه مثبت در استقلال قوه قضاییه میدانیم؛ ما کجا به قوه قضائیه اعتراض کردیم؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش پایانی اظهاراتش درباره برنامههای دولت برای افزایش قدرت خرید مردم نیز اظهار داشت: بخشی از درآمدهای ملی درآمدی است که از محل فروش نفت حاصل میشود که این درآمد در این دولت نسبت به چهار سال مدت مشابه نصف شده است؛ بخشی از درآمدهای ملی نیز از محل مالیاتها تامین میشود که در این حوزه باید کمک کنیم تا سرمایه گذاریهای بیشتری صورت گیرد تا از محل درآمدزایی بنگاههای اقتصادی بتوانیم مالیات اخذ کنیم.
وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه برای دستیابی به رشد ۸ درصدی باید سالانه ۶۵ میلیارد دلار از سرمایه خارجی استفاده کنیم به طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال توسط برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم جلوی انحرافات را بگیریم قانون روش آن را مشخص کرده و هیات نظارتی متشکل از دو تن از نمایندگان مجلس و قوه قضاییه بر این مساله نظارت دارند.